Austriackie Magna Steyr otwiera się na Chińczyków. Produkcja wystartuje w połowie roku

Dwie firmy z Państwa Środka już w czerwcu 2025 roku rozpoczną wytwarzanie swoich modeli w zakładach Magna Steyr. Będą one zjeżdżać z taśmy produkcyjnej m.in. obok Mercedesa klasy G. W ten sposób Chińczycy niewygórowanym kosztem „ocenią” opłacalność ekspansji na europejski rynek.
- Austriackie zakłady Magna Steyr w miejscowości Graz staną się miejscem wytwarzania samochodów chińskich marek.
- Możliwości produkcyjne wynoszą około 200 000 aut rocznie.
- Powstaną tu modele GAC-a i Xpenga.
Jak donosi brytyjski magazyn Autocar, zakłady Magna Steyr w Grazu będą wytwarzać samochody chińskich marek GAC i Xpeng. Ulokowanie produkcji w Austrii pozwoli obu wytwórcom z Państwa Środka uniknąć karnych ceł na elektryki importowane z Chin.
Poza tym rozwiąże problem nadwyżek produkcyjnych. Do tej pory – od 2002 roku – z tego austriackiego zakładu wyjechało ponad 4 mln pojazdów różnych marek. Obecne możliwości wynoszą z kolei 200 000 aut rocznie.
Chińczycy będą tu wytwarzać GAC-a Aiona Y oraz Xpenga G6.
TUTAJ przeczytasz o ekspansji Xpenga w Polsce.
Magna Steyr utrzyma produkcję
Produkcja samochodów obu chińskich wytwórców, planowana na czerwiec 2025 roku, ma odbywać się w systemie SKD. W jego ramach do fabryki będą przyjeżdżać już częściowo gotowe pojazdy, oczekujące na ostateczny montaż.
Umowa z Magną Steyr, obejmująca wytwarzanie aut na niewielką skalę, zapewni Chińczykom możliwość „przetestowania” europejskiego rynku niewygórowanym kosztem. Z kolei Austriakom pozwoli utrzymać aktualną działalność.
Bramy fabryki w miejscowości Graz obecnie opuszczają Mercedes klasy G, BMW Z4, Toyota Supra oraz Fenyr SuperSport firmy W Motors z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Rocznie powstaje zaledwie 25 sztuk tego modelu.
W 2024 roku z Grazu wyjechał ostatni Jaguar I-Pace (TUTAJ przeczytasz o ogromnych kłopotach z baterią tego auta), a BMW i Toyota w tym roku zakończą wytwarzanie, opartych na tych samych podzespołach, „Z-czwórki” i Supry.
TUTAJ przeczytasz o pożegnalnej edycji Toyoty Supry.
Magna Steyr: początek w 2001 roku
Magna Steyr to spółka zależna kanadyjskiej firmy Magna International. Korzenie jej zakładu w miejscowości Graz sięgają jeszcze Steyra-Daimlera-Pucha, którego inżynierowie brali udział w opracowywaniu Mercedesa klasy G. Zresztą w tej austriackiej miejscowości ta klasyczna terenówka jest wytwarzana od początku swojego istnienia, czyli od 1979 roku.
Magna Steyr powstała w 2001 roku poprzez przejęcie dawnych zakładów należących do Daimlera. Obecnie jest zaangażowana m.in. w rozwój nowego SUV-a o nazwie Traveller i pick-upa Terra, reanimowanej w zeszłym roku marki Scout. Jej zadaniem jest opracowanie tzw. przedłużacza zasięgu dla obu tych modeli.
Co ciekawe, niedawno Magna Steyr musiała stawić czoła wyzwaniu związanemu z bankructwem firmy Fisker, w której miała udziały. Jakby tego było mało, odpowiadała za produkcję modelu Ocean.
Problemy Fiskera w pewnym momencie wzbudziły nawet obawy o przyszłość zakładu w Grazu. Nowe kontrakty z Chińczykami na razie pomogą utrzymać go przy życiu. Docelowo mogą okazać się dla Austriaków nawet nową żyłą złota.
TUTAJ poznasz modele nowej marki Scout.
GAC Aion V: co to za auto?
Zarówno GAC, jak i Xpeng zapowiedziały niedawno ekspansję na polski rynek. Pierwszym z modeli GAC-a w naszym kraju będzie mierzący 461 cm długości Aion V.
„Austriacki” Aion Y to z kolei nieco krótszy minivan, który pomiędzy zderzakami ma 453 cm. Do jego napędu służy 136-konny silnik elektryczny, wytwarzający 225 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Życiodajne elektrony czerpie on z baterii LFP o pojemności 63,2 kWh. Według starego cyklu NEDC, czyli bardziej pobłażliwego niż WLTP, wystarcza to na pokonanie dystansu 490 km bez konieczności ładowania.
W kokpicie GAC-a Aiona Y znajdują się dwa ekrany. Ten po stronie kierowcy ma przekątną 10,25”, natomiast centralny – 14,6”. Chińczycy chwalą się bardzo dużą przestrzenią w kabinie swojego auta czy oświetleniem nastrojowym, zapewniającym możliwość wybory spomiędzy 32 kolorów
Kiedy GAC zadebiutuje w naszym kraju? Tego na razie nie wiadomo. Za to znacznie szybciej ma się pojawić Xpeng, za którego dystrybucję będzie odpowiadać firma Inchcape.
TUTAJ przeczytasz o ofercie GAC-a w Polsce.
Potężny Xpeng G6
Początkowo w polskiej ofercie Xpenga znajdą się trzy modele. Będą to limuzyna oraz dwa spore SUV-y. Czyli P7 oraz G6 i G9. Wszystkie oparto na tej samej architekturze SEPA 2.0, wykorzystującej m.in. technologie Cell-To-Body. Oznacza to, że bateria trakcyjna stanowi integralną część nadwozi tych samochodów, a jej obudowa – górną część podłogi.
Xpeng G6, który – podobnie jak inne modele tego producenta – zapracował na 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, to mierzący 4,75 m SUV. Na rynku będzie on rywalizował m.in. z Teslą Model Y czy Fordem Mustangiem Mach-E.
Do jego napędu w odmianie AWD służą dwa silniki o łącznej mocy 476 KM. Zapewniają one przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,1 s. Z kolei akumulator trakcyjny ma pojemność użyteczną wynoszącą 87,5 kWh (ładuje się z mocą do 280 kW), co przekłada się na zasięg 550 km (zgodnie z WLTP).