Mandat z fotoradaru z rabatem 25% – zapłacisz mniej, jeśli uregulujesz go szybko

Projekt tzw. ustawy fotoradarowej ma ukrócić unikanie kar wystawianych przez Inspekcję Transportu Drogowego, a jednocześnie zachęcić kierowców do szybkiego regulowania należności. Osoby, które opłacą mandat w ciągu 14 dni, skorzystają z bonifikaty.
- Rabat na mandat z fotoradaru pozwoli obniżyć karę o 25%, jeśli kierowca zapłaci ją w ciągu 14 dni.
- Nowa ustawa uszczelni system CANARD i utrudni unikanie kar, także przez obcokrajowców.
- Projekt przewiduje też ostrzejsze kary i odbieranie dowodów rejestracyjnych za brak płatności.
Resort infrastruktury ogłosił plany wprowadzenia przepisów, które poprawią egzekucję wykroczeń rejestrowanych przez fotoradary i kamery. Zgodnie z projektem właściciel pojazdu sam ustali, komu go powierzył w chwili wykroczenia. Brak zapłaty mandatu spowoduje utratę dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach nawet pojazdu. Kierowcy, którzy zdecydują się na szybkie rozliczenie, zyskają rabat na mandat z fotoradaru.
Ustawa fotoradarowa – jedyny ratunek dla systemu kar z CANARD
Nowa ustawa fotoradarowa usprawni egzekwowanie kar z urządzeń Inspekcji Transportu Drogowego obsługiwanych przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Przepisy mają zatrzymać falę uchylania się od odpowiedzialności. W 2023 roku aż 44% spraw z fotoradarów zakończyło się przedawnieniem lub umorzeniem z powodu braku skutecznych narzędzi prawnych i problemów z ustaleniem sprawcy. Każdego roku około 100 tysięcy wykroczeń dotyczy pojazdów spoza Unii Europejskiej i kończy się umorzeniem.
Luki w prawie wykorzystują również polscy kierowcy. W korespondencji z CANARD często wskazują, że w chwili wykroczenia auto prowadził rzekomo cudzoziemiec ze wschodu. Ta praktyka, określana jako „metoda na Ukraińca”, pozwala skutecznie unikać płacenia mandatów z fotoradarów.
Resort infrastruktury wskazuje, że tylko zmiany legislacyjne przywrócą skuteczność systemu CANARD, który co roku rejestruje ponad milion wykroczeń, z czego niemal połowa nie kończy się nałożeniem kary.
Ostrzejsze kary i nowe obowiązki
Projekt zakłada, że właściciel pojazdu ustala sprawcę wykroczenia i przekazuje dane kierowcy, adres oraz oświadczenie potwierdzające, że siedział za kierownicą. Brak wskazania sprawcy ma skutkować karą – prawdopodobnie 6 tys. zł. W razie braku zapłaty mandatu auto trafi na tzw. czarną listę. W takim przypadku policjant podczas kontroli drogowej zabierze dowód rejestracyjny. Samochód wróci do ruchu dopiero po spłacie należności.
Dla pojazdów zarejestrowanych poza Unią Europejską przepisy są jeszcze surowsze. System automatycznie wpisze je na czarną listę zaraz po rejestracji wykroczenia. Podczas kontroli drogowej lub na granicy kierowca będzie musiał zapłacić karę natychmiast. Odmowa płatności ma oznaczać skierowanie pojazdu na parking depozytowy.
Inspekcja Transportu Drogowego otrzyma prawo do pełnienia funkcji oskarżyciela publicznego w sprawach o niewskazanie kierującego. Służby będą mogły nakładać kary porządkowe na osoby, które ignorują korespondencję lub unikają jej odbioru.
Rabat na mandat z fotoradaru – zachęta do zakończenia sprawy
Nowe przepisy wprowadzą mechanizm, który zmotywuje kierowców do szybkiego uregulowania należności. Dotąd jedyną korzyścią z natychmiastowej zapłaty było szybsze przedawnienie punktów karnych. Po zmianach użytkownicy aut zyskają dodatkowy bonus – jeśli zapłacą mandat w ciągu 14 dni od odebrania korespondencji, zapłacą o 25% mniej.
Warunkiem jest skorzystanie z systemu eBOK CANARD, podanie danych osobowych, akceptacja mandatu i terminowa zapłata. Nowe rozwiązania mają przyspieszyć rozliczanie spraw z fotoradarów i zmniejszyć liczbę zaległości.
Rabat na mandat z fotoradaru – od kiedy?
Projekt „ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw” znajduje się na wczesnym etapie prac legislacyjnych. Rząd planuje przyjąć go do końca roku, a następnie skierować do Sejmu. Dokument przejdzie pełną ścieżkę legislacyjną – przez Senat i podpis Prezydenta. Ze względu na konieczność przebudowy Centralnej Ewidencji Pojazdów i dostosowania systemu, nowe przepisy wejdą w życie najwcześniej w 2027 roku.