Mercedes GLC – elegancki SUV z klasycznym napędem. Jak wypada po 3 latach od debiutu?
Ostatnio głośno było głównie o premierze w pełni elektrycznej wersji Mercedesa GLC. Nie ma w tym nic dziwnego – model wygląda niezwykle interesująco, ma ciekawe rozwiązania techniczne no i ten podświetlany grill. Z tym że w ofercie nadal pozostaje bestseller i kluczowy model marki. Czyli GLC z napędem spalinowym/hybrydowym. Oto wszystkie kluczowe dane na temat wcale nie mniej ciekawej wersji produkowanej od 2022 r.
- Mercedes GLC występuje jako klasyczny SUV oraz w wersji SUV coupe.
- Model przekonuje szeroką paletą silników, a także...
- ...bardzo bogatym wyposażeniem standardowym.
Podczas prac nad projektem GLC (X254) Mercedes bardzo uważnie wsłuchał się w głosy dotychczasowych klientów. No i to widać. Dosłownie. Bo jeśli coś zarzucano GLC pierwszej generacji, było to przede wszystkim nieco zbyt ciasne wnętrze.
Aby temu zaradzić, druga generacja GLC urosła o 6 cm na długość (do 472 cm), zwiększył się także rozstaw osi – o 1,5 cm. Efekt to przede wszystkim więcej miejsca na kanapie, a także w bagażniku. I tak, w wersjach spalinowych (mHEV) mieści on 600 l, a w hybrydach plug-in – 460 l. Natomiast po złożeniu oparć kanapy (dzielona w proporcji 40:20:40) przestrzeń ładunkowa rośnie do 1640 l (mHEV).
To wszystko wcale nie przekłada się jednak na to, że GLC stał się… „słoniem”. W zależności od wersji Mercedes GLC X254 waży od niespełna 2000 do niecałych 2400 kg (PHEV). Ładowność sięga 585 kg, a maksymalna masa holowanej przyczepy – niemal 2.5 t.
Wszystkie „tradycyjne” jednostki napędowe współpracują z 9-biegową automatyczną skrzynią 9G-Tronic. No i korzystają z technologii mild hybrid z 48-woltowym układem elektrycznym. A są jeszcze i wersje ładowane z gniazdka (PHEV).
Mercedes GLC: dłuższy, ale niższy i węższy od poprzednika
Najnowsza generacja GLC jest natomiast nieco węższa i odrobinę niższa od poprzednika. To nadaje sylwetce tego auta jeszcze bardziej dynamiczny charakter. Model powstał na zmodernizowanej platformie MHA (Modular High Architecture), która jest z kolei blisko spokrewnia z architekturą MRA2, wykorzystywaną m.in. w klasach C i S.
Dzięki temu konstrukcja GLC łączy w sobie wysoką sztywność z niższą masą własną oraz dopracowaną geometrią zawieszenia. Mieliśmy okazję sprawdzić to testując egzemplarz udostępniony nam przez firmę V1RAGE, której ofertę znajdziesz na OTOMOTO.
Inżynierowie znacząco poprawili także aerodynamikę – współczynnik oporu powietrza spadł z 0,31 do 0,29. Pomogło w tym m.in. przeniesienie lusterek bocznych na drzwi oraz przeprojektowanie progów – teraz są one nieco węższe z przodu. Co ciekawe, ta ostatnia zmiana to też efekt informacji zwrotnych przekazanych przez klientów – wielu z nich narzekało na… zabrudzone nogawki.
Mercedes GLC: silniki. Co wybrać?
Co ważne: wszystkie wersje GLC mają napęd na obie osie (4Matic). W Mercedesie doszli do wniosku, że jak ktoś kupuje SUV-a, to auto na pokładzie musi mieć 4x4. Jeśli chodzi o wersje benzynowe, to mamy tu silnik 2.0 turbo (R4) w odmianach GLC 200 (204 KM) i GLC 300 (258 KM). Dla miłośników sportowych osiągów przygotowano także wariant AMG GLC 43 (421 KM).
Diesle? 2.0 R4 występuje jako GLC 200d (163 KM), GLC 220d (197 KM) i GLC 300d (269 KM). Flagowy 6-cylindrowy diesel 3.0 (R6) nosi oznaczenie GLC 450d – ta wersja rozwija 367 KM i aż 750 Nm momentu obrotowego.
W ofercie Mercedesa GLC znajdują się także cztery hybrydy typu plug-in. Łączą one silniki benzynowe lub wysokoprężne z baterią o pojemności 31,2 kWh. Topowa odmiana benzynowa, niebędąca efektem prac inżynierów Mercedes-AMG, to GLC 400e, które oferuje 381 KM mocy systemowej. Z kolei najmocniejszy diesel plug-in – GLC 300de – ma moc systemową 333 KM i aż 750 Nm momentu obrotowego.
Topowy plug-in (GLC 63 S E Performance) rozwija 476 KM z silnika benzynowego, do tego dochodzi też 204 KM z napędu EV. Zasięg w trybie elektrycznym w każdej wersji wynosi co najmniej 100 km, a maksymalna prędkość bez wsparcia silnika spalinowego – nawet 140 km/h. Standardem w PHEV-ach jest tylne zawieszenie pneumatyczne, a oprócz pokładowej ładowarki AC 11 kW, Mercedes oferuje również szybką ładowarkę DC 60 kW.
Mercedes GLC: zawieszenie i systemy wspomagające
Standardowo GLC korzysta z zawieszenia wielowahaczowego zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi. Do dyspozycji kierowca dostaje m.in. tryb Offroad oraz asystenta zjazdu ze wzniesień, a specjalne menu w systemie multimedialnym wyświetla dane terenowe: kąt nachylenia, skrętu kół, aktualną topografię i współrzędne GPS. Opcjonalny pakiet Offroad zawiera m.in. zawieszenie z prześwitem zwiększonym o 20 mm oraz dodatkowe osłony podwozia.
Miłośnicy dynamicznej jazdy mogą wybrać pakiet AMG Line ze sportowym zawieszeniem. Z kolei dla miłośników „kanapowego” komfortu Mercedes oferuje pakiet z pneumatycznym układem Airmatic oraz ze skrętną tylną osią. Dzięki niej średnica zawracania wynosi zaledwie 10,9 m, co z kolei znacznie ułatwia manewrowanie w mieście.
Pod względem systemów wsparcia kierowcy GLC czerpie garściami z rozwiązań znanych z najnowszej klasy C. No ale to też chyba nikogo nie dziwi. Już w standardzie dostępne są m.in. adaptacyjny tempomat i asystent utrzymania pasa ruchu. W opcji wybrać można np. a innowacyjne reflektory Digital Light, a z myślą o łatwiejszym poruszaniu się w terenie, również miejskim, Mercedes oferuje kamery 360°.
W ramach tego pakietu kierowca otrzymuje funkcję „przezroczystej maski” – system wyświetla na ekranie centralnym obraz z kamer pod przednią osią, dzięki czemu można w porę dostrzec przeszkody ukryte tuż przed samochodem. To rozwiązanie szczególnie przydatne podczas jazdy w (trudniejszym) terenie.
Mercedes GLC: wyposażenie
Małe ekrany i materiałowa tapicerka? Żeby było jasne – w nowym GLC nie ma o tym mowy. Mercedes zrezygnował z oferowania „golasów”, w związku z czym ten SUV od razu startuje od solidnego poziomu wyposażenia.
Standardowo na pokładzie znajdują się m.in: elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, system Parktronic z kamerą cofania, 18-calowe obręcze kół, podgrzewane przednie fotele oraz indukcyjna ładowarka do smartfona. Pełny cennik Mercedesa GLC – poniżej.
Mercedes GLC: ceny w Polsce. Ile kosztuje?
Nowa generacja Mercedesa GLC jest dostępna na polskim rynku w szerokiej gamie wersji napędowych: od oszczędnych diesli i benzyn z technologią mild hybrid, przez hybrydy plug-in, aż po sportowe odmiany AMG. Poniżej przedstawiamy aktualny cennik poszczególnych wariantów. Oferty na ten model znajdziesz też w firmie V1RAGE.
Hybrydy plug-in (PHEV)
- GLC 300 e 4MATIC – 324 900 zł
- GLC 400 e 4MATIC – 338 500 zł
- GLC 300 de 4MATIC – 337 900 zł
- Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance – 581 800 zł
Benzynowe mild hybrid (mHEV)
- GLC 200 4MATIC – 259 100 zł
- GLC 300 4MATIC – 288 200 zł
- Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC – 409 000 zł
Diesle mild hybrid (mHEV)
- GLC 200 d 4MATIC – 249 600 zł
- GLC 220 d 4MATIC – 269 200 zł
- GLC 300 d 4MATIC – 303 600 zł
- GLC 450 d 4MATIC – 350 500 zł









