Microlino Lite, czyli BMW Isetta na nowe czasy

Czy elektryczne mikrosamochody to przyszłość mobilności w mieście? Microlino Lite, pokazane podczas tegorocznego salonu w Genewie, może być ciekawą propozycją dla nastolatków. I dla tych, którzy czują nostalgię… za latami 50 XX wieku.
Mikrosamochody nigdy nie zdobyły szczególnej popularności w Polsce. Trudno się dziwić – ich ceny są często wyższe niż w przypadku „pełnowymiarowych” modeli, a otrzymujemy za to mały i powolny pojazd.
Inaczej sytuacja wygląda na zachodzie Europy, np. we Francji. Tam mikrosamochody są popularne, ponieważ można je prowadzić bez prawa jazdy. Małe wymiary nie stanowią wady, a zaletę – takim autem chociażby wygodnie parkuje się w ciasnych miastach. Cena, zwłaszcza przy uwzględnieniu podatkowych korzyści, nie stanowi dużego problemu na tamtych rynkach – informuje portal elektromobilni.pl.
Microlino Lite: na prąd
Większość mikrosamochodów jeżdżących po drogach ma silniki spalinowe. Często są to jednostki rodem ze skuterów. Bywają hałaśliwe i powodują wibracje. Dlatego w pojazdach tego typu idealnie może sprawdzić się napęd elektryczny. Jest cichy, nie powoduje drgań, a akumulator wcale nie musi być duży, bo i tak mówimy o autach wyłącznie do użytku miejskiego.
Segment powoli rośnie w siłę. Ważnym graczem może okazać się Microlino Lite, czyli model pokazany na targach motoryzacyjnych w Genewie. Z całą pewnością mocno wyróżnia się na tle rywali – a to za sprawą nietypowej konstrukcji (TUTAJ poznasz najlepsze małe Fiaty w historii).
Kto pamięta BMW Isettę, czyli mikrosamochód z lat 50 XX wieku, z pewnością od razu skojarzy ten model z Microlino. Do nowego produktu szwajcarskiej firmy wchodzi się w ten sam sposób – otwierając drzwi umieszczone z przodu auta, razem z przednią szybą.
Lite ma 2,5 metra długości, 1,47 m szerokości i 1,5 m wysokości. Waży mniej niż 600 kg. Jego moc to maksymalnie 9 kW, a akumulator ma 5,5 lub 11 kWh. Odmiana z mniejszą baterią pokona na jednym ładowaniu około 100 km, a z większą – 177 km. Ładowanie od 0 do 80% trwa (z ładowarki Typ 2 2,2 kW) około dwóch godzin przy małej baterii i cztery godziny przy dużej. Prędkość maksymalna Microlino Lite to 45 km/h.
Microlino Lite dysponuje 250-litrowym bagażnikiem, co jest imponującym wynikiem zważywszy na wymiary auta. Budowany w Turynie samochód ma w wyposażeniu m.in. uchwyt na smartfon, głośnik Bluetooth i tapicerkę z „wegańskiej skóry”.
W najmie długoterminowym
Ile kosztuje taki pojazd? Oferowany jest w wynajmie długoterminowym. W Szwajcarii ceny zaczynają się od 149 CHF miesięcznie w ofercie wynajmu na 4 lata i z limitem 5000 km rocznie. W przeliczeniu na polską walutę to około 675 zł. Konkurencyjny mikrosamochód Biro kosztuje około 250 CHF miesięcznie (TUTAJ poznasz Fiata Topolino).
Co najważniejsze, Microlino można prowadzić dysponując prawem jazdy AM, dostępnym w wielu krajach od 16 roku życia, a np. we Francji i w Polsce – nawet od 14. Czy Microlino będzie dostępne i u nas? To byłoby urozmaicenie rynku, choć zapewne pozostałoby propozycją niszową.
Podczas salonu w Genewie pokazano także inne, niewielkie modele elektryczne. Czy Citroen Ami ma się czego bać? Być może to właśnie jest właściwy kierunek rozwoju – w końcu miasta stają się coraz bardziej zatłoczone, a miejsc parkingowych ubywa zamiast przybywać…