Ruszyły konsultacje programu Mój rower elektryczny. Państwo dopłaci do 4500 zł

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przedstawił projekt nowego programu Mój rower elektryczny, mającego na celu poprawę jakości powietrza oraz promocję zdrowego i ekologicznego trybu życia. Konsultacje społeczne potrwają od 12 do 25 lutego 2025 roku. Każdy może zgłosić swoje uwagi i pomysły, które pomogą w przygotowaniu najlepszych rozwiązań dla przyszłych beneficjentów.
Program Mój rower elektryczny zakłada dofinansowanie zakupu nowych rowerów elektrycznych, elektrycznych rowerów transportowych (cargo) oraz elektrycznych wózków rowerowych. Jego główny cel to ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, promocja zrównoważonego transportu oraz zachęcenie Polaków do aktywnego trybu życia.
Budżet programu to aż 50 mln zł. Wsparcie ma objąć co najmniej 17 333 pojazdów – informuje portal elektromobilni.pl.
Mój rower elektryczny: kto może skorzystać z dofinansowania?
Beneficjentami programu będą osoby fizyczne, które zdecydują się na zakup roweru elektrycznego, roweru cargo lub wózka rowerowego. Warunkiem jest, aby pojazd był nowy, wyprodukowany nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu.
Dofinansowanie nie obejmie pojazdów sfinansowanych z leasingu.
TUTAJ znajdziesz przewodnik na temat programu NaszEauto.
Jakie są proponowane kwoty dofinansowania?
Na rower elektryczny można dostać dofinansowanie wynoszące nawet 50% jego kosztów kwalifikowanych. Zdecydowanie większe wsparcie ma przysługiwać osobom, które będą chciały zdecydować się na wariant roweru typu cargo. Oto proponowane kwoty dofinansowania:
- rower elektryczny – do 50% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 2500 zł
- rower elektryczny transportowy (cargo) oraz elektryczny wózek rowerowy – do 50% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 4500 zł
Mój rower elektryczny: jakie korzyści przyniesie program?
Zgodnie z zapisami programu Mój rower elektryczny ma on realnie przełożyć się na poprawę jakości powietrza. Szacuje się, że dzięki niemu uda się uniknąć emisji:
- 8052 Mg/rok dwutlenku węgla
- 0,058 Mg/rok pyłów PM10
- 17,03 Mg/rok tlenków azotu
„To nie tylko korzyść dla środowiska, ale także dla zdrowia społeczeństwa, które będzie mogło częściej wybierać ekologiczne środki transportu" – przekonuje NFOŚiGW.
TUTAJ dowiesz się za co podczas jazdy rowerem grozi mandat.
Jak zgłosić uwagi do programu?
Konsultacje społeczne trwają od 12 do 25 lutego 2025 roku. Uwagi można przesyłać na adres e-mail: mojrowerelektryczny@nfosigw.gov.pl. W tytule wiadomości należy wpisać: Konsultacje społeczne „Mój rower elektryczny”.
Wszystkie dokumenty, w tym formularz konsultacji oraz projekt programu, są dostępne na stronie NFOŚiGW oraz gov.pl.
Mój rower elektryczny: kiedy ruszy program?
Program będzie realizowany w latach 2025-2029. Nabory wniosków odbywać się mają w trybie ciągłym, a środki będą wydatkowane do 31 grudnia 2029 roku. Szczegóły dotyczące składania wniosków zostaną opublikowane na stronie NFOŚiGW.
TUTAJ przeczytasz o obowiązkowym oświetleniu na rowerze.
Dlaczego warto wziąć udział w konsultacjach?
Konsultacje społeczne to szansa na zgłoszenie własnych pomysłów i uwag, które mogą wpłynąć na ostateczny kształt programu. To również okazja, aby zaproponować rozwiązania ułatwiające dostęp do dofinansowania i zwiększą jego atrakcyjność.
„Program Mój rower elektryczny stanowi kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu i walki ze smogiem. Dzięki niemu zakup roweru elektrycznego stanie się bardziej dostępny, a Polacy zyskają szansę na zdrowszy i bardziej ekologiczny styl życia" – przekonują pomysłodawcy.
Apel PSNM i list otwarty do Ministerstwa Klimatu i Środowiska
Warto przypomnieć, że Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) wraz z 22 sygnatariuszami, w tym samorządami miast (m.in. Łódź, Wrocław, Gdańsk, Sopot, Lublin) oraz firmami branżowymi (takimi jak Kross, Nextbike Polska czy Wamtechnik), już pod koniec 2024 roku skierowało list otwarty do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz NFOŚiGW.
Sygnatariusze apelowali o pilne wdrożenie programu Mój Rower Elektryczny, podkreślając jego kluczowe znaczenie dla redukcji emisji CO₂, rozwoju zrównoważonej mobilności oraz wsparcia polskiej branży rowerowej.
Przypomnieli oni w liście, że decyzja Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) o odmowie wsparcia programu oraz brak konkretnych działań ze strony administracji centralnej spowodowały zahamowanie rozwoju rynku rowerów elektrycznych w Polsce.
Konsumenci, oczekując na realizację programu, wstrzymali decyzje zakupowe, co negatywnie wpłynęło na branżę. Tymczasem w innych krajach Europy, takich jak Francja, Niemcy, Holandia czy Włochy, dopłaty do zakupu e-bike’ów są standardem. Z kolei Polska pozostaje pod tym względem „białą wyspą”.