21 maja 2025

Na przegląd bez papierowego dowodu rejestracyjnego? Sprawdź, czy mObywatel wystarczy

kontrola podwozia
Zdjęcie: GettyImages.

Diagnosta nie potrzebuje dowodu rejestracyjnego, aby sprawdzić dane samochodu. Jeśli stan techniczny auta zagraża bezpieczeństwu – dokument może zatrzymać wirtualnie. Co więcej, nie zawsze musi wbijać pieczątkę po zakończeniu badania. Czy więc w SKP dokument pojazdu jest jeszcze niezbędny?

Fizyczne dokumenty powoli odchodzą do lamusa. Najczęściej są wymagane jedynie za granicą. W kraju zwykle nie trzeba ich okazywać – zastępuje je aplikacja mObywatel. Czy w związku z tym papierowy dowód rejestracyjny jest jeszcze wymagany w SKP?

Dokumenty elektroniczne zamiast fizycznych

Nawet jeśli podczas kontroli drogowej kierowca ma fizyczne prawo jazdy lub dowód rejestracyjny, policjant i tak ma obowiązek potwierdzić dane w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Tylko na tej podstawie może ustalić, czy kierowca oraz pojazd mają prawo poruszać się po drogach. Samo okazanie dokumentu nie przesądza, że nie został on wcześniej zatrzymany – np. z powodu stanu technicznego – ani że kierowca nie ma zakazu prowadzenia pojazdów.

Z tego samego powodu diagnosta w SKP sprawdza status pojazdu w bazie CEP. Tam też wpisuje wynik przeglądu. Jeśli w dowodzie rejestracyjnym brakuje miejsca na pieczątki, diagnosta nie musi jej wbijać, a właściciel auta wymieniać dokumentu.

W czerwcu ubiegłego roku zniknęła ostatnia przeszkoda, która wymuszała fizyczne posiadanie dowodu rejestracyjnego. Diagnosta, podobnie jak służby mundurowe, może zatrzymać dokument elektronicznie. Nie ma potrzeby jego fizycznego przekazywania do wydziału komunikacji. To oznacza, że dowód rejestracyjny nie jest już potrzebny.

Dowód rejestracyjny w SKP – nadal obowiązkowy?

Niestety, podczas badania technicznego w stacji kontroli pojazdów (SKP) trzeba okazać fizyczny, papierowy dowód rejestracyjny. Przepisy nie pozwalają diagnoście opierać się wyłącznie na danych z CEP ani na informacjach zawartych w aplikacji mObywatel.

Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, dokumentem potwierdzającym dopuszczenie pojazdu do ruchu jest dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe. Aplikacja mObywatel nie jest ich prawnym odpowiednikiem – zawiera jedynie poglądowe dane. Co ciekawe, w przypadku dowodu osobistego aplikacja może już go w pełni zastępować na terenie Polski.

Obowiązek okazania papierowego dokumentu potwierdza również art. 82 ust. 2 Prawo o ruchu drogowym. Diagnosta musi wydać zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym oraz wpisać datę następnego badania do dowodu rejestracyjnego, o ile w dokumencie znajduje się wolne miejsce. Takie same zasady przewiduje rozporządzenie w sprawie badań technicznych, które nakazuje wprowadzenie wyniku kontroli auta do centralnej ewidencji pojazdów oraz, jeśli to możliwe, także do papierowego dowodu rejestracyjnego.

Potrzebny nie tylko dowód rejestracyjny w SKP

Kierowcy pojazdów z instalacją gazową muszą podczas badania technicznego przedstawić nie tylko dowód rejestracyjny. Wymagane jest również świadectwo homologacji montażu instalacji oraz certyfikat zbiornika gazowego, czyli tzw. paszport butli.

Inaczej wygląda także przegląd pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową. Diagnosta przeprowadzi badanie tylko wtedy, gdy kierowca przedstawi dokument potwierdzający kalibrację urządzenia. Zaświadczenie wystawia producent blokady lub jego upoważniony przedstawiciel. Dokument zachowuje ważność przez 12 miesięcy.