12 stycznia 2025

Naprawa zderzaka – jak naprawić pęknięty zderzak?

naprawa zderzaka

Pęknięty albo porysowany zderzak nie jest niczym niezwykłym. Jednak sprawia, że auto wygląda nieestetycznie. Na szczęście naprawa zderzaka w samochodzie to niezbyt skomplikowana czynność. Jeśli uszkodzenia są niewielkie i miejscowe, można naprawić je samodzielnie.

Czym jest zderzak?

Zderzak samochodowy jest najbardziej wysuniętym elementem karoserii pojazdu. Znajduje się z tyłu i z przodu. Choć wpływa na wygląd samochodu, jego zadaniem jest przede wszystkim niwelowanie skutków kolizji. Dzięki swej elastyczności i konstrukcji amortyzuje siłę uderzenia, jaka wytwarza się podczas zderzenia z przeszkodą i chroni przed uszkodzeniem karoserię pojazdu, elementy układu chłodzenia, napędowego i zawieszenia.

Zderzak ma także znaczenie dla aerodynamiki auta. Jego kształt wpływaja na opór powietrza, co przekłada się na osiągi i zużycie paliwa, a w przypadku pojazdów elektrycznych – zasięg. Producenci samochodów oczywiście łączą funkcje ochronne tego elementu z nowoczesnym designem. W ten sposób zderzak często podkreśla indywidualny charakter danego modelu.

Zderzaki mogą być wykonane z rozmaitych materiałów, np. z plastiku (głównie polipropylen PP i poliwęglany PC), włókna szklanego, gumy albo aluminium.

Budowa zderzaka samochodowego jest opisana w przepisach homologacyjnych. Składa się on ze stalowego kształtownika, nazywanego belką, zamocowanego wewnątrz oraz obudowy. Wzmocnienie jest obłożone od zewnątrz elastycznym wypełnieniem w postaci pianki EPP. 

W zderzaku są ulokowane różne elementy np. tablica rejestracyjna, czujniki parkowania, światła przeciwmgielne oraz dodatkowe wloty powietrza, czasem też kierunkowskazy – wszystko zależy oczywiście od konkretnego modelu.

Naprawa pękniętego zderzaka – czy da się zrobić to samemu?

Zderzaki mają zapewnić bezpieczeństwo, dlatego nie można zwlekać z ich naprawą. Na szczęście wiele uszkodzeń można naprawić samodzielnie w przydomowym garażu. W sklepach można kupić różne zestawy naprawcze, za pomocą których szybko pozbędziemy się drobnych rys.

Nieco więcej pracy oraz wiedzy wymaga prostowanie wgnieceń albo naprawa pęknięć. Jednak nie jest to niemożliwe.

Sprawdź także: Używany zderzak samochodowy - czy warto go kupić?

Jakie narzędzia są potrzebne do naprawy zderzaka?

Po pierwsze musimy mieć narzędzia niezbędne do demontażu i montażu zderzaka. Do tego celu potrzebne będą:

  • klucz nasadowy i grzechotka o odpowiednich rozmiarach, konieczne do odkręcania śrub i mocowań zderzaka
  • śrubokręty płaski i krzyżakowy – będą idealne do zdejmowania plastikowych paneli lub zaślepek
  • klucz dynamometryczny do dokręcania śrub i mocowań z odpowiednią siłą, dzięki niemu unikniemy przekręcenia lub niedokręcenia śrub
  • młotek gumowy do delikatnego uderzenia w zderzak, aby go odkleić od mocowań lub odczepić od zamków nie uszkadzając części
  • wkrętarka elektryczna, która ułatwi i przyspieszy proces demontażu i montażu zderzaka
  • podnośnik samochodowy – może się okazać potrzebny do ewentualnego podniesienia pojazdu w celu łatwiejszego dostępu do zderzaka

Po drugie musimy skompletować rzeczy potrzebne do naprawy zderzaka. Oczywiście nie wszystkie narzędzia będą konieczne przy każdej naprawie, jednak kompletny zestaw powinien zawierać m.in.:

  • myjkę ciśnieniową – do dokładnego wymycia części
  • zmywacz silikonowy do odtłuszczenia powierzchni
  • ściereczkę z mikrofibry
  • folię i papier do zabezpieczenia nielakierowanych powierzchni
  • papier ścierny o gradacji P80, P180, P400, P600, P800 do szlifowania
  • klocek szlifierski z korka i gąbki
  • szlifierkę oscylacyjną
  • zestaw naprawczy (żywica + mata szklana)
  • szpachlę do tworzyw sztucznych
  • podkład do tworzyw sztucznych
  • lakier bazowy
  • lakier bezbarwny
  • szpachelkę
  • opalarkę
  • spawarkę do plastiku

Jak naprawić pęknięty zderzak?

Jeśli mamy zgromadzone niezbędne narzędzia i akcesoria, możemy przystąpić do prac. Najlepszą opcją jest wykonanie naprawy w dobrze oświetlonym garażu, gdzie nikt obcy nie będzie nam przeszkadzał.

Zakres prac zależy od rodzaju uszkodzeń. Innych narzędzi wymaga naprawa pękniętego zderzaka, a innych likwidacja rys. W przypadku tych drugich należy sprawdzić, czy mamy do czynienia z płytkimi, czy głębokimi zarysowaniami.

Płytkie rysy są zazwyczaj niewielkie i ograniczają się do warstwy lakieru bezbarwnego. Aby sprawdzić, czy rysa jest powierzchowna, trzeba obejrzeć ją pod różnymi kątami. Wtedy zarysowanie raz będzie bardziej widoczne, a innym razem prawie zniknie. Można też delikatnie przesunąć po nim opuszkiem palca lub paznokciem – brak wyraźnego zagłębienia lub oporu sugeruje, że jest to płytkie uszkodzenie.

Natomiast głębokie rysy mogą sięgać do podkładu lub nawet surowego materiału. Są łatwo wyczuwalne pod palcem i widoczne bez względu na kąt patrzenia.

Demontaż zderzaka

Demontaż zderzaka nie zawsze jest konieczny. Jeśli naprawa dotyczy tylko usunięcia rys, to nie musimy zdejmować tej części, natomiast spawanie lub klejenie pęknięć będzie bezpieczniejsze i wygodniejsze z dala od samochodu.

Na początku warto zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu, ponieważ może ona zawierać informacje dotyczące demontażu zderzaka, co uczyni czynność prostszą.

Następnie ustawiamy samochód na płaskiej powierzchni i zabezpieczamy go przed przesunięciem. Warto też odłączyć akumulator, by uniknąć zwarcia. Aby łatwiej było nam zdejmować zderzak, można ustawić auto na podnośniku i zdemontować koła.

Następnie zdejmujemy osłony nadkoli, aby mieć dostęp do śrub mocujących zderzak. Potem odłączamy wszelkie przewody elektryczne oraz elementy oświetleniowe znajdujące się na zderzaku. W dalszej kolejności odkręcamy śruby mocujące zderzak do karoserii. Tutaj przyda się instrukcja, ponieważ ich liczba i umiejscowienie mogą różnić się w zależności od marki i modelu samochodu. Gdy wszystkie zaczepy i śruby są odkręcone, delikatnie zdejmujemy zderzak i odkładamy go w bezpieczne miejsce.

Czyszczenie i odtłuszczanie zderzaka

Pierwszym etapem jest dokładne umycie i odtłuszczenie naprawianego fragmentu od zewnątrz i od środka. Najlepiej jest użyć do tego piany aktywnej lub innego detergentu, który rozpuści wszelkie zabrudzenia. Następnie całość spłukujemy myjką ciśnieniową i osuszamy czystą ściereczką z mikrofibry. Po osuszeniu fragment przeznaczony do naprawy przemywamy dokładnie zmywaczem silikonowym.

Szlifowanie

Następnym krokiem jest dokładne oszlifowanie powierzchni wokół pęknięcia lub zadrapania. Tutaj możemy zastosować różne techniki, w zależności od posiadanych narzędzi, np. użyć pasty polerskiej, papieru ściernego nałożonego na klocek szlifierski, szlifierki oscylacyjnej albo szczotki drucianej nałożonej na wiertarkę.

Do usunięcia rys płytkich zwykle wystarczy wielokrotne wyszlifowanie uszkodzonego fragmentu pastą ścierną lub drobnym papierem ściernym o gradacji powyżej 400. Dociskamy go delikatnie do powierzchni i okrężnymi ruchami polerujemy, aż dana część zostanie wygładzona, a rysy znikną. W przypadku zderzaków lakierowanych używamy pasty, a nie papieru ściernego. Rysy głębokie wymagają szlifowania aż do podkładu.

Jeżeli chcemy naprawić pęknięty zderzak, musimy zeszlifować obszar wokół uszkodzenia, czyli ranty i okolice, aż do uzyskania gładkiej powierzchni. Używamy w tym celu papieru ściernego o gradacji 80 lub szczotki drucianej. Na koniec przecieramy zderzak wilgotną szmatką, aby usunąć pył.

Klejenie lub spawanie pęknięcia i uzupełnienie ubytków

Do naprawy zarysowanego zderzaka po oczyszczeniu i obróbce pastą ścierną, stosujemy cienką warstwę wypełniacza do tworzyw sztucznych, który pozostaje bardziej elastyczny niż ten do karoserii. Zderzak lakierowany trzeba ponownie pomalować.

Naprawa pękniętego zderzaka wymaga najpierw spasowania np. poprzez nawiercenie kilku niewielkich otworów i połączenie ich cienkim drutem. Pozwoli to odtworzyć i zachować oryginalny kształt. Następnie naprawiany fragment czyścimy szmatką nawilżona benzyną ekstrakcyjną.

W przypadku spawania robi się to od wewnętrznej strony zderzaka. Proces polega na rozgrzaniu uszkodzonych rantów zderzaka specjalną spawarką do plastiku do wysokiej temperatury. Ѕраwаnу element nаlеżу wzmocnić takim samym materiałem, jaki został użyty do budowy zderzaka.

Inną metodą jest zastosowanie specjalnego zestawu naprawczego. Najpierw przycinamy 2-3 arkusze maty szklanej wielkości odrobinę większej niż pęknięcie. Potem żywicę z utwardzaczem rozrabiamy zgodnie z instrukcją podaną na opakowaniu. Następnie na pęknięcie od środka zderzaka nanosimy grubą warstwę żywicy, na nią nakładamy wycięty arkusz maty. Czynność powtarzamy maksymalnie trzy razy. Całość zostawiamy do wyschnięcia.

Po wyschnięciu miejsca klejenia albo spawania szlifujemy.

Ten etap to też czas na naprawę wgnieceń, o ile występują. Te można usunąć poprzez rozgrzewanie tworzywa albo wyciągania go.

Szpachlowanie

Szpachlowanie to etap wykończeniowy. Jego celem jest wyrównanie ubytków po stronie zewnętrznej. Jednak najpierw trzeba wyszlifować powierzchnię w okolicy pęknięć, rys i innych ubytków papierem ściernym P180. Jeśli element jest gładki, to bardzo dokładnie przemywamy go zmywaczem silikonowym lub benzyną ekstrakcyjną.

Do wyrównania ubytków stosuje się szpachlówki przeznaczonej do tworzyw sztucznych. Nakładamy ją cieniutkimi warstwami – jedno-, góra trzymilimetrowymi.

Po całkowitym utwardzeniu szpachli czas na jej wyszlifowanie. Robimy to niezwykle dokładnie, aby usunąć całkowicie wszelkie załamania, dziurki i inne niedoskonałości. Efektem ma być idealnie gładka powierzchnia.

Przygotowanie do lakierowania

Przed nałożeniem lakieru bazowego i bezbarwnego należy położyć podkład, cienkimi warstwami, aż do wyrównania z oryginalnym lakierem. Każda warstwa musi schnąć przez ok. 10 minut. Po wyschnięciu trzeba jeszcze raz całość przeszlifować papierem ściernym, tym razem na mokro. Potem możemy zdecydować, czy sami lakierujemy zderzak, czy oddajemy go do lakiernika.

Lakierowanie zderzaka samochodu

Samodzielne malowanie zderzaka nie jest skomplikowane. Obecnie można kupić lakiery bazowe w sprayu, dobrane według koloru nadwozia. Trzeba jedynie pamiętać, aby pracować w dobrze wentylowanym pomieszczeniu i założyć rękawice oraz maskę ochronną.

Najpierw czyścimy powierzchnię ściereczką z mikrofibry lub innego materiału nasączonego benzyną ekstrakcyjną albo zmywaczem silikonowym.

Potem nakładamy lakier bazowy, trzymając dyszę ok. 25-30 cm od powierzchni zderzaka. Ruch ręki musi być pewny i jednostajny. Nie wolno dopuścić do powstania zacieków, bo inaczej trzeba będzie je szlifować. Naprawiane fragmenty malujemy trzykrotnie. Po wyschnięciu wszystkich warstw (ok. 30 minut) powierzchnia powinna być matowa i gładka.

Na tak przygotowaną bazę nakładamy lakier bezbarwny. Aplikujemy 1-2 warstwy w odstępach 10-minutowych. W ten sposób uzyskamy połysk i ochronę.

Więcej o lakierowaniu zderzaka przeczytasz w artykule: Lakierowanie zderzaka: jak się do niego przygotować, jak przebiega, ile kosztuje?

Ile kosztuje naprawa zderzaka?

Koszt naprawy zderzaka zależy od stopnia uszkodzenia. Każda naprawa wyceniana jest indywidualnie przez warsztat.

Średnio naprawa małego uszkodzenia może wynieść ok. 200-300 zł, samo spawanie i prostowanie to wydatek od 50 zł za jedno pęknięcie do ok. 300 zł, a demontaż i montaż części – ok. 100 zł. Natomiast za malowanie całego tylnego zderzaka zapłacimy ok. 400 zł.

Podsumowanie

Zderzak samochodowy ma chronić w czasie zderzenia, dlatego należy zadbać o jego stan. O ile drobne pęknięcia i rysy nie są niebezpieczne, o tyle już widoczne szczeliny i duże wgniecenia mogą obniżyć jego skuteczność. Na szczęście w większości przypadków można naprawić ten element. Do usunięcia płytkich rys wystarczy polowanie, głębsze trzeba wypełnić i pomalować. Z kolei pęknięcia można zespawać albo skleić.

W warsztacie za naprawę wydamy od ok. 200 zł w górę. Taniej możemy to zrobić samodzielnie. Zestawy do usuwania kosztują już kilkadziesiąt złotych. Problematyczne może być jedynie naprawienie rozległych pęknięć i wgnieceń.

FAQ

Czy da się naprawić plastikowy zderzak?

Tak. Naprawa zderzaka plastikowego jest możliwa. Można to zrobić samemu, jeśli uszkodzenia nie są głębokie. W przypadku większych zniszczeń trzeba zgłosić się do specjalistycznego warsztatu.

Czy warto naprawiać zderzak?

Tak, o ile zderzak wymaga tylko usunięcia wgniecenia i jednego lub dwóch pociągnięć lakierem. Jeśli po naprawie konieczne jest położenie warstwy nowego lakieru, proces może się nie opłacać.

Regeneracja zderzaka – czy warto?

Jeśli uszkodzenia nie ingerują mocno w strukturę zderzaka, a jedynie wymagają kosmetycznych napraw, to warto się zdecydować na regenerację.