Lakierowanie zderzaka: jak się do niego przygotować, jak przebiega, ile kosztuje?

Głębokie zarysowania lub widoczne otarcia? W takich przypadkach najczęściej jedynym wyjściem jest lakierowanie zderzaka. Możemy to zlecić profesjonalnemu lakiernikowi lub spróbować we wykonać własnym zakresie. Podpowiadamy jak zrobić to skutecznie.
Jak przygotować zderzak do lakierowania?
Lakierowanie zderzaka nie musi być skomplikowaną czynnością pod warunkiem, że odpowiednio się do tego przygotujemy. W tym celu:
- pamiętajmy o podstawowych zasadach BHP. Dobrze zaopatrzyć się w odpowiedni kombinezon lakierniczy, okulary ochronne, maseczkę i rękawiczki
- należy zastanowić się jak dalece profesjonalny efekt chcemy uzyskać. Jeśli zależy nam jedynie na usunięciu najbardziej rzucających się w oczy uszkodzeń, to możemy zrezygnować z demontażu zderzaka. Jeśli jednak naprawa ma być przeprowadzana w naprawdę fachowy sposób, to lepiej zastanowić się nad zdjęciem tego elementu z auta
- wybierając opcję bez demontażu, należy zabezpieczyć specjalną taśmą sąsiadujące ze zderzakiem elementy karoserii. Można również pomyśleć o przykryciu całego nadwozia auta cienką, przezroczystą folią, tak aby pył lakierniczy (cząsteczki lakieru) nie osiadł na karoserii
- lakierowany element powinien być dokładnie wyczyszczony i odtłuszczony np. za pomocą benzyny ekstrakcyjnej. Pamiętajmy również o tym, aby czynność przeprowadzać w zamkniętym pomieszczeniu, dzięki czemu zminimalizujemy ryzyko osadzania się na świeżym lakierze zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu, takich jak np. kurz
Ile kosztuje lakierowanie zderzaka?
Koszt lakierowania zderzaka uzależniony jest od cen poszczególnych materiałów lakierniczych. W przypadku jednego elementu nie powinien on jednak przekroczyć kwoty około 150 złotych. Jak widać, nie jest to astronomiczna suma, dlatego nie warto oszczędzać na jakości materiałów.
Jak wygląda lakierowanie zderzaka u profesjonalisty?
Lakierowanie zderzaka i innych elementów u profesjonalisty jest zdecydowanie droższe. Cena za polakierowanie jednego elementu waha się obecnie w okolicach od około 600 do nawet ponad 1000 złotych. Skąd takie kwoty? Dobry lakiernik używa tylko i wyłącznie materiałów najwyższej jakości. Dodatkowo dysponuje komorą lakierniczą i innymi urządzeniami pozwalającymi na przeprowadzenie procesu lakierowania w sposób w pełni profesjonalny. Jeśli oddamy auto do wykwalifikowanego specjalisty, to mało prawdopodobne, aby na lakierze widoczne były jakiekolwiek zacieki czy zanieczyszczenia. Lakierowanie w warunkach garażowych najczęściej nie daje takiej gwarancji.
Czy warto lakierować zderzak samemu?
Lakierowanie zderzaka to czynność, którą warto przeprowadzić samemu, jeśli mamy do tego odpowiednie przygotowanie i chociażby minimalne zdolności manualne. Pamiętajmy jednak, że nawet doświadczeni lakiernicy, kiedyś też uczyli się swojej pracy, a dojście do perfekcji niektórym z nich zajęło miesiące, a nawet lata. Dlatego nie oczekujmy od siebie, że już po pierwszej próbie samodzielnego lakierowania staniemy się mistrzami w lakierniczym fachu. Zamiast tego zwróćmy uwagę na to, aby lakierowanie przeprowadzić możliwie jak najdokładniej, zachowując wszystkie normy bezpieczeństwa z tym związane.
Samodzielne lakierowanie zderzaka krok po kroku
Przystępujemy do pierwszych prac związanych z lakierowaniem uszkodzonego elementu:
- pierwszą niezbędną czynnością będzie jego wyszlifowanie. W tym celu używamy szlifierki z nałożonym padem o odpowiedniej grubości
- trudno dostępne elementy zderzaka zaleca się wyszlifować dokładniej, używając cieńszego papieru ściernego
- po wyszlifowaniu po raz kolejny przemywamy oraz odtłuszczamy. Pozwoli nam to nie tylko oczyścić naprawiany element, ale również ocenić czy nie wymaga kolejnych poprawek. Wszelkie ubytki należy bowiem wypełnić szpachlą, równomiernie ją rozprowadzając, a następnie znów szlifując
- po odpowiednim wyszlifowaniu naprawianej powierzchni, używając przy tym papierów ściernych o różnej grubości, możemy przystąpić do nałożenia tzw. podkładu. Najczęściej nie wystarczy jedynie pojedyncza warstwa i konieczne będą dwie kolejne Musimy pamiętać o tym, aby lakier rozprowadzić równomiernie, tak aby pokrył on całą powierzchnię zderzaka
- kolejne etapy to wyszlifowanie pomalowanej lakierem podkładowym powierzchni. W tym celu używamy tzw. gąbki ściernej, a następnie wodnego papieru ściernego
- po raz kolejny oczyszczamy i odtłuszczamy powierzchnię. Dopiero teraz możemy przystąpić do pomalowania zderzaka tzw. bazą, czyli lakierem zgodnym z kolorem naszego samochodu. Oczywiście jedna warstwa nie wystarczy i najczęściej konieczne okaże się nałożenie dwóch kolejnych. Przy przeprowadzaniu tej czynności należy pamiętać, aby powierzchnię spryskać równomiernie, tak aby nie powstały trudne do usunięcia zacieki (tzw. zlewki)
- po wyschnięciu lakieru bazowego, należy nałożyć kolejne 2-3 warstwy lakieru bezbarwnego. Jeśli zależy nam na uzyskaniu odcienia jak najbardziej zbliżonego do oryginału, możemy zdecydować się na użycie tzw. blendera do lakieru. To preparat, który powoduje, że różnica (tzw. odcięcie) pomiędzy barwą starej powłoki lakierniczej, a nowej nałożonej na zderzak stanie się praktycznie niewidoczna
Pamiętaj, aby lakier dobrze wyschnął
- w warunkach garażowych proces schnięcia lakieru zdecydowanie się wydłuża i aby lakier nabrał odpowiedniej twardości, często trzeba poczekać nawet dwa dni. Nie radzimy za wszelką cenę przyspieszać tego procesu. Nieświadomie możemy bowiem uszkodzić świeżą powłokę lakierniczą
- dobrze wyschnięty lakier należy spolerować. Obecnie ceny maszyn polerskich, nawet tych półprofesjonalnych są na tyle atrakcyjne, że mało kto decyduje się na wykonywanie tego procesu ręcznie. Jeśli więc zaopatrzymy się w taki sprzęt i dobrej jakości pastę polerską, a czynność wykonamy prawidłowo, uzyskamy naprawdę zadowalający efekt. Należy jednak pamiętać, aby nie polerować lakieru, używając zbyt dużej siły. Kolejnym błędem jest przeprowadzanie tej czynności na silnie rozgrzanym lakierze (np. po pozostawieniu auta na dłuższy czas w miejscu nasłonecznionym)
- na koniec możemy przemyć karoserię auta wodą. Zdecydowanie odradzamy korzystanie z myjni automatycznych. Przynajmniej przez pierwszy tydzień lub dwa po lakierowaniu pojazdu
FAQ. Najczęściej zadawane pytania
Jak polakierować zderzak?
W celu polakierowania zderzaka należy najpierw dokładnie go umyć, a następnie odtłuścić, używając do tego celu np. benzyny ekstrakcyjnej. Następnie przystępujemy do szlifowania, wyrównujemy niedoskonałości i wypełniamy ubytki szpachlą. Oczyszczamy powierzchnię i nakładamy 2-3 warstwy lakieru podkładowego. Szlifujemy i znów oczyszczamy. Nakładamy 2-3 warstwy lakieru bazowego. Po wyschnięciu nakładamy kolejne 2-3 warstwy, tym razem lakieru bezbarwnego. Polerujemy lakier.
Ile kosztuje samodzielne lakierowanie zderzaka?
Samodzielne lakierowanie zderzaka może zamknąć się w kwocie około 150-200 zł. Oczywiście pod warunkiem, że czynność przeprowadzimy w sposób umiejętny.
Czy opłaca się lakierować zderzak?
Profesjonalne lakierowanie zderzaka ma sens w przypadku nowszych samochodów lub rzadko spotykanych modeli. Jeśli chodzi o tańsze i popularne pojazdy, polecamy rozejrzeć się za używanym elementem w dobrym stanie i takim samym kolorze. To zdecydowanie bardziej ekonomiczna opcja.
Jakich preparatów używać do czyszczenia i lakierowania zderzaka?
Do umycia zderzaka wystarczy zwykły szampon samochodowy z wodą. Odtłuszczanie powierzchni przeprowadzimy za pomocą benzyny ekstrakcyjnej. Musimy się także zaopatrzyć w lakiery podkładowy, bazowy i bezbarwny. Niezbędna okaże się również dobrej jakości szlifierka, odpowiedni pady do szlifierki, papiery ścierne o różnych grubościach, urządzenie do polerowania lakieru i pasta polerska.