Nowa, 2024 Kia Sorento: sensacyjna zmiana wyglądu

Po Picanto, teraz również 2024 Kia Sorento otrzymała zupełnie nową, aczkolwiek znajomą już twarz. Co się jeszcze zmieniło w tym średniej wielkości SUV-ie?
Obecna, czwarta generacja Kii Sorento debiutowała w 2020 roku. Auto powstało na platformie N3, przeznaczonej dla średniej wielkości pojazdów koncernu Hyundai-Kia. Zaprezentowano ją w 2019 roku, a pierwszym zbudowanym na niej modelem był Hyundai Sonata.
W stosunku do wcześniejszej stosowanej platformy jest ona lżejsza i oferuje bardziej elastyczną konfigurację. Inaczej mówiąc – łatwiej wykorzystać ją w różnych modelach samochodów. Zapewnia ona również poprawione bezpieczeństwo, prowadzenie, a nawet wydajniejszy przepływ powietrza.
Aktualna Kia Sorento stała się pierwszym modelem, który otrzymał napęd hybrydowy. W Polsce do wyboru są dwa warianty: HEV oraz PHEV. Pierwszy z nich to klasyczna hybryda, na którą składają się 1,6-litrowa jednostka benzynowa z turbodoładowaniem o mocy 180 KM (265 Nm) i 60-konny silnik elektryczny (264 Nm).
Jest on umieszczony w obudowie automatu i czerpie „elektrony” z baterii litowo-jonowo-polimerowej o pojemności 1,49 kWh. Łączna moc Kii Sorento HEV to 230 KM. O 35 KM więcej wytwarza wariant PHEV, oferowany wyłącznie z układem 4x4 (w HEV to opcja).
Bateria o pojemności 13,8 kWh wystarcza tutaj na pokonanie do 70 km bez użycia silnika spalinowego. Średnie zużycie paliwa producent określa na 1,6 l/100 km (HEV: 6,4-7,5 l/100 km).
W odwodzie jest jeszcze 193-konna wersja wysokoprężna z napędem na obie osie.
2024 Kia Sorento: nowy przód
2024 Kia Sorento, będąca wygodnym SUV-em o bardzo rodzinnym charakterze, właśnie przeszła aktualizację w połowie cyklu produkcyjnego. Auto zyskało przede wszystkim zupełnie nowy przód. Zaprojektowano go w stylu, który debiutował w aktualnym Sportage'u, a ostatnio pojawił się w zmodernizowanym Picanto (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).
W stosunku do modelu sprzed zmian, zdecydowanie rozciągnięto osłonę chłodnicy oraz zastosowano zupełnie nowe reflektory. Teraz mają one kształt litery „T” z mocno wcinającym się paskiem LED-ów w górną część osłony chłodnicy.
Poza tym logo marki przeniesiono na maskę, a wlot powietrza w zderzaku – nieco skrócono. Nadal znajdują się w nim dzielone światła przeciwmgielne.
Typowo dla tego typu modyfikacji, 2024 Kia Sorento otrzymała nowe obręcze kół. Z kolei z tyłu delikatnie zmieniono lampy. Pojawiły się w nich nowa grafika oraz diodowy pasek.
2024 Kia Sorento: bardziej elegancki kokpit
Mimo że kokpit wygląda znajomo, również tutaj nie sposób nie zauważyć zmian. Największe obejmują konsolę środkowej, z której zniknęły pionowe otwory wentylacyjne – w ich miejscu pojawiły się mniejsze i węższe nawiewy.
Miało to na celu zrobienie przestrzeni na nowy, powiększony ekran systemu informacyjny-rozrywkowego. Zmodernizowane też sterowanie klimatyzacją – w miejsce poprzedniego panelu pojawił się taki sam, jak chociażby w Kiach Sportage i EV6.
2024 Kia Sorento wewnątrz otrzymała również bardziej rozbudowane oświetlenie nastrojowe, nowe kolory wykończenia, a także system uwierzytelniania za pomocą odcisków palców. Dzięki niemu właściciel będzie mógł uruchomić samochód, włączyć tryb valet (służący do parkowania), a także dokonywać bezpiecznych płatności.
Trzeba poczekać do połowy sierpnia
Obecnie Kia Sorento jest dostępna w cenie od 194 900 zł – tyle trzeba zapłacić za wariant HEV 2WD. Model z napędem 4x4 to wydatek przynajmniej 203 900 zł. Z kolei PHEV kosztuje od 224 900 zł, a wersja wysokoprężna – od 215 900 zł.
2024 Kia Sorento w pełni zostanie ujawniona w połowie sierpnia. Wtedy też poznamy jej pełne dane techniczne i zapewne nowe ceny.




