13 września 2024

Mercedes stworzył Świętego Graala elektromobilności? Ta bateria to rewolucja

Mercedes EQS

Współpraca Factorial Energy i Mercedesa zaowocowała rewolucyjną baterią półprzewodnikową o nazwie Solstice. Czy to Święty Graal elektromobilności?

Akumulator Solstice osiąga gęstość energetyczną sięgającą 450 Wh/kg. Konstrukcja suchej katody nie tylko zwiększa wydajność jego produkcji, ale także czyni go bardziej przyjaznym dla środowiska.

Według Factorial Energy, nowa bateria wspiera flagową technologię o nazwie FEST (Factorial Electrolyte System Technology), która już znajduje zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym oraz innych formach mobilności elektrycznej. Nowe rozwiązanie otwiera także drzwi do szerszego rynku, obejmującego urządzenia elektroniczne dla konsumentów – informuje portal elektromobilni.pl.

Akumulator Solstice: zasięg większy o 80%

Akumumlator Solstice opracowano we współpracy z Mercedesem, a jego produkcja zostanie wdrożona jeszcze przed końcem tej dekady. Ta nowa bateria może zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych nawet o 80%, jednocześnie znacznie zmniejszając masę pojazdu oraz poprawiając jego efektywność.

Solstice wykorzystuje elektrolit siarczkowy w konstrukcji półprzewodnikowej, co eliminuje ryzyko związane z bardziej łatwopalnymi i niestabilnymi płynnymi elektrolitami. Celem producenta jest uzyskanie oceny bezpieczeństwa EUCAR 2, gwarantującej wysoką stabilność nawet w temperaturach przekraczających 90°C.

Rozwiązania tego typu mogą także obniżyć zapotrzebowanie na rozbudowane systemy chłodzenia, co przyczyni się do obniżenia całkowitych kosztów produkcji pojazdów (TUTAJ poznasz najlepsze elektryki w daleką trasę).

Czystsza produkcja

Innowacyjna technologia produkcji akumulatora Solstice zmienia zasady gry w zakresie zrównoważonego rozwoju. Dzięki nowoczesnemu procesowi suchego powlekania, eliminuje się potrzebę stosowania szkodliwych rozpuszczalników oraz energochłonnych etapów, które są standardem w wytwarzaniu katod klasyczną metodą.

Ponadto technologia Solstice omija proces formowania – najbardziej energochłonny etap w produkcji baterii litowo-jonowych. Te innowacje pozwalają na obniżenie kosztów operacyjnych, zużycia energii oraz ograniczenie wpływu na środowisko. A to otwiera drogę do bardziej ekologicznej produkcji.

„Technologia baterii półprzewodnikowej Solstice to kolejny kamień milowy w naszym partnerstwie z Factorial, które jest kluczowym elementem strategii Mercedesa. Solstice oferuje jeszcze wyższą gęstość energetyczną oraz funkcje bezpieczeństwa, które pomogą nam opracować samochody elektryczne wyznaczające nowe standardy w zakresie zasięgu, kosztów i wydajności – mówi Markus Schäfer, dyrektor technologiczny oraz członek zarządu Mercedes-Benz Group AG.

Akumulator Solstice: krok naprzód

Ogłoszenie wprowadzenia akumulatora Solstice nastąpiło po dostarczeniu przez Factorial Energy tzw. próbek B ogniw półprzewodnikowych, opartych na platformie FEST. Był to istotny krok w rozwoju i wdrożeniu tej technologii, przygotowujący grunt pod kolejną generację pojazdów elektrycznych.

Współpraca Factorial z Mercedesem rozpoczęła się w 2021 roku, a w 2022 roku niemiecki producent samochodów zainwestował 200 mln dolarów w tę amerykańską firmę.