Objawy uszkodzonej turbosprężarki

Turbosprężarka pomaga zwiększyć moc silnika, co daje większą przyjemność z jazdy. Choć jest wykonana z trwałych materiałów, to może ulec awarii. Niestety najczęściej z winy kierowcy. Jakie są objawy uszkodzonej turbiny?
Uszkodzona turbina – objawy
Po czym poznać, że turbina – jak potocznie często określa się turbosprężarkę – jest uszkodzona? Oto najbardziej charakterystyczne objawy zepsutej turbiny:
- spadek mocy silnika – awaria turbosprężarki sprawia, że auto staje się ospałe i przyspieszanie zajmuje więcej czasu, a czasem też silnik nie reaguje na wciskanie pedału gazu
- zwiększone zużycie paliwa – z uszkodzoną turbosprężarką silnik będzie zużywał więcej paliwa
- dym z rury wydechowej – kolor spalin to powód do niepokoju, ponieważ w nowoczesnych samochodach spaliny powinny być bezbarwne. Uszkodzone turbodoładowanie może sprawiać, że silnik zużywa więcej oleju, co prowadzi do pojawienia się dymu o różnych kolorach. Niebieski dym to prawdopodobnie efekt spalania oleju silnikowego, czarny – zbyt bogatej mieszanki paliwowej, a szary – może sugeruje awarię turbosprężarki lub problemy z wtryskiem paliwa
- nieprawidłowe dźwięki i hałasy – sprawna turbosprężarka pracuje cicho, a uszkodzona zaczyna hałasować, a dźwięk uszkodzonej turbiny staje się intensywniejszy wraz ze wzrostem obrotów i obciążeniem
- błędy diagnostyczne – komputer pokładowy może wygenerować błąd i wtedy zapali się kontrolka silnika. Jednak może ona świadczyć o wielu różnych problemach, dlatego, aby zidentyfikować czy to na pewno turbosprężarka, trzeba odczytać kod błędu na urządzeniu diagnostyczny
- brak ciśnienia doładowania – może to być wynik nieszczelności układu doładowania, uszkodzenia łopatek turbiny lub problemy z zaworem upustowym
- wysokie ciśnienie oleju, które może powodować uszkodzenie uszczelek i w efekcie prowadzić do wycieków oleju w okolicach turbiny
- nieprawidłowe działanie nagrzewnicy powietrza
- wibracje w trakcje jazdy – uszkodzenia łożysk turbiny mogą powodować drgania podczas jazdy odczuwalne przez kierowcę i pasażerów, szczególnie w trakcie przyspieszania lub jazdy z dużym obciążeniem
Jakie są objawy uszkodzenia turbiny w dieslu?
Zasadniczo objawy uszkodzonej turbiny w autach z silnikiem benzynowym i diesla są takie same: spadek mocy, świecąca się kontrolka awarii silnika, wibracje, wycieki oleju oraz hałasy i metaliczne dźwięki.
Jednak charakterystycznym objawem uszkodzonego turbo w dieslu jest czarny dym z rury wydechowej. Jest to sygnał, że wystąpił problem z prawidłowym spaleniem mieszanki paliwowo-powietrznej. Czarny dym to po prostu sadza i resztki niespalonego oleju napędowego, będące skutkiem uszkodzenia sekcji tłoczącej turbosprężarki. Kiedy nie może ona dostarczyć do komory spalania wystarczającej ilości powietrza, mieszanka staje się zbyt bogata w paliwo, a uboga w powietrze.
Jakie są przyczyny awarii turbiny?
Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarki to:
- błędy kierowców:
- zbyt szybkie wchodzenie na wysokie obroty przy jeszcze zimnym silniku
- nagłe zgaszenie rozgrzanego silnika
- jazda na zbyt niskich obrotach
- zaniedbania dotyczące terminowości wymiany oleju silnikowego
- problem z układem smarowania:
- niedostateczne smarowanie
- zanieczyszczony olej
- wlany do auta nieodpowiedni olej
- olej złej jakości
- wadliwe uszczelnienie
- degradacja oleju
- wycieki oleju z turbosprężarki
- uszkodzenie wirnika turbosprężarki poprzez ciało obce, które wleciało do turbosprężarki wraz z zanieczyszczonym olejem lub filtrem powietrza
- zbyt niskie ciśnienie doładowania (np. przez usunięcie filtra DPF)
- za duże ciśnienie doładowania turbosprężarki, spowodowane przede wszystkim nieprawidłową regulacją turbiny ze zmienną geometrią
- nieprawidłowy tuning:
- podnoszenie ścienienia doładowania
- zbyt wysoka temperatura spalin
- błędy montażowe wynikające z nieprzestrzegania zaleceń poregeneracyjnych, np. układ turbodoładowania nie został oczyszczony po regeneracji i zalany świeżym olejem silnikowym
Jaki jest dźwięk uszkodzonej turbiny?
Charakterystycznym objawem uszkodzonej turbiny są dźwięki, takie jak gwizdy, syczenie lub drgania podczas przyspieszania. Gwizdanie może wskazywać na wyciek powietrza w układzie doładowania, syczenie – na uszkodzenie uszczelki lub pęknięcie w przewodach, a drgania mogą być efektem zużycia łożysk turbosprężarki. Z kolei zatarta turbina wydaje metaliczne odgłosy.
Jak sprawdzić turbinę?
Jazda z uszkodzoną turbosprężarką wpływa negatywnie na pracę silnika. Może doprowadzić do poważnych awarii innych podzespołów w tym przegrzania jednostki napędowej. Dlatego po zauważeniu pierwszych objawów uszkodzonej turbiny, warto wsłuchać się w odgłosy, jakie wydaje auto w trakcie jazdy.
Pierwszym sposobem na sprawdzenie stanu turbosprężarki jest jazda testowa. Niepokojące hałasy np. gwizd i metaliczny hałas będą słyszalne przy przyspieszaniu powyżej 1500 obr./min, widoczny będzie też kolor dymu z rury wydechowej. Awaria turbosprężarki powoduje też brak należytego przyspieszenia albo utratę mocy. Niepokojącym objawem jest też brak dźwięku załączania turbodoładowania.
Kolejną czynnością, jaką warto zrobić, aby sprawdzić turbosprężarkę, jest przyjrzenie się czy w układzie ssącym lub wydechowych nie ma wycieków oleju. Poza tym trzeba zweryfikować poziomu i jakości oleju w silniku. Niski stan lub zanieczyszczony olej może spowodować przedwczesne zużycie elementów ruchomych i problemy w układzie smarowania.
Ponadto samodzielnie można też sprawdzić poziom ciśnienia oleju turbosprężarki. Dokonuje się tego za pomocą manometru albo testera diagnostycznego. Ciśnienie niezgodne z normami oznacza awarię turbosprężarki.
Jeśli właściciel auta nie ma doświadczenia w naprawach, a ma wątpliwości co do działania turbosprężarki, powinien przekazanie jej sprawdzenie mechanikom. Przeprowadzą oni pełną diagnostykę turbiny w samochodzie i dokonają niezbędnych napraw.
Regeneracja uszkodzonej turbosprężarki to duży wydatek w granicach 700-1000 zł. Do tego trzeba doliczyć robociznę za demontaż i montaż części – ok. 200-250 zł oraz wymianę oleju i filtra oleju, czyli dodatkowe 140-200 zł.