Okulary przeciwsłoneczne do samochodu – nie każde są bezpieczne

W słoneczne dni podróż bez przyciemnianych szkieł potrafi być męcząca. Jednak nie każde okulary, których używasz, sprawdzą się w aucie.
Kodeks ruchu drogowego nie zakazuje, ale też nie wymaga używania okularów przeciwsłonecznych. Jednak dla własnej wygody i bezpieczeństwa warto z nich korzystać w czasie prowadzenia pojazdu. Oto, jak wybrać okulary przeciwsłoneczne do auta.
Okulary przeciwsłoneczne do auta – nie używaj zbyt ciemnych
Soczewki w okularach mogą przyciemniać obraz w różnym stopniu. Z tego powodu, zgodnie z europejskimi normami, stosuje się kategorie VLT. Każda z nich wskazuje, ile światła dociera do oczu użytkownika. Oto, jak one się przedstawiają:
- kategoria 0 (przepuszczanie od 80 do 100% światła)
- kategoria 1 (od 43 do 80%)
- kategoria 2 (od 18 do 43%)
- kategoria 3 (od 8 do 18%)
- kategoria 4 (od 3 do 8%)
Dla kierowców, podczas jazdy w słońcu, najbardziej odpowiednie są okulary kategorii 2 lub 3. Soczewki kategorii 4 nie powinny być używane podczas prowadzenia auta, nawet w najbardziej słoneczne dni.
Warto pamiętać, że zgodnie z przepisami kierowca ma mieć pełną kontrolę nad pojazdem oraz odpowiednią widoczność. Używanie szkieł, które zbyt mocno ograniczają widoczność, jest więc nielegalne. Okulary, które świetnie sprawdzą się na plaży lub dla pieszych, za kierownicą nie będą zbyt bezpieczne.
Okulary przeciwsłoneczne do auta – nie tylko przyciemnienie
Warto zwrócić uwagę, że okulary z polaryzacją są najlepszym wyborem dla kierowców. Polaryzacja wyostrza obraz i wzmacnia barwy, ale jej kluczową funkcją jest redukcja refleksów świetlnych. Dzięki temu, prowadząc pojazd, nie trzeba się zmagać z odbiciem światła od lusterek, szyb czy asfaltu. Różnica w komforcie jazdy jest ogromna.
Fotochrom nie zawsze działa
Warto pamiętać, że tradycyjne soczewki fotochromatyczne nie będą działać w pojeździe, ponieważ reagują na promieniowanie UV. To z kolei jest całkowicie blokowane przez szyby samochodowe. W rezultacie soczewki pozostają przezroczyste wewnątrz auta.
CZYTAJ TEŻ: Wyjazd cudzym autem za granicę. Jak uniknąć kłopotów?
Są jednak szkła, które przyciemniają się nie tylko pod wpływem UV, ale także w reakcji na silne światło. Niestety, są one droższe i ich poziom zaciemnienia wewnątrz pojazdu może być niewystarczający w słoneczne dni.