24 stycznia 2025

Dostałeś karę za brak OC? Musisz zapłacić, nie pomoże nawet sąd

mężczyzna dokument zmartwiony załamany problem
Zdjęcie: GettyImages.

Obecnie kierowca praktycznie nie ma szans na odwołanie się od opłaty dodatkowej nałożonej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny za przerwę w ubezpieczeniu obowiązkowym. Zmian przepisów domaga się Rzecznik Praw Obywatelskich. Póki co, kierowcy są zdani na łaskę funduszu, który kar nie anuluje, a jedynie rozkłada je na raty.

Kierowca, który przekroczy prędkość, może się bronić, odmawiając przyjęcia mandatu. Wówczas sprawa trafia do sądu, gdzie można przedstawić swoje racje. Tymczasem opłata dodatkowa za brak OC jest praktycznie nieodwoływalna, ponieważ brakuje przepisów pozwalających ukaranemu walczyć o swoje prawa.

Opłata dodatkowa za brak OC – sąd pomoże tylko w jednym przypadku

Sądy administracyjne odmawiają zajmowania się skargami na wezwania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). Wynika to z faktu, że UFG nie jest organem administracji publicznej. Co za tym idzie, nie wydaje decyzji podlegających zaskarżeniu w sądach administracyjnych.

Istnieje jednak możliwość wniesienia powództwa przeciwko UFG. Dotyczy to jednak tylko sytuacji, w której należy ustalić, czy obowiązek ubezpieczenia istniał. Jeśli sąd potwierdzi, że zgodnie z ustawą pojazd wymagał polisy OC, właściciel pojazdu nadal musi zapłacić karę za brak ubezpieczenia.

Opłata dodatkowa za brak OC – twarde prawo

Obecnie nie ma możliwości uniknięcia zapłaty opłaty karnej, nawet jeśli brak OC nie był wynikiem świadomego działania. Choroba kierowcy, która uniemożliwiła zakup ubezpieczenia, pomyłka agenta, który wystawił polisę z błędną datą, czy wprowadzenie w błąd przez sprzedawcę auta – żadne z tych przypadków nie zwalniają z obowiązku zapłaty kary.

Jedyne, na co może liczyć właściciel pojazdu, to ulga w spłacie zobowiązania, polegająca na rozłożeniu na raty. Takie wsparcie przysługuje wyłącznie osobom w trudnej sytuacji materialnej, które złożą odpowiedni wniosek. W pozostałych przypadkach kara musi zostać uregulowana. Warto pamiętać, że w 2025 roku maksymalna opłata za brak OC wynosi 9330 zł dla auta osobowego. Dla pojazdów ciężarowych jest to nawet 14 000 zł

Będą zmiany w przepisach?

Rzecznik Praw Obywatelskich w skardze do Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazał, że opłata dodatkowa powinna być traktowana jako kara administracyjna zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego (Kpa). Taka interpretacja pozwoliłaby złagodzić lub nawet zrezygnować z kary w uzasadnionych przypadkach, np. gdy brak polisy wynikał z siły wyższej.

Czy argumenty RPO zostaną przyjęte? Trudno jednoznacznie ocenić. Pewne jest jednak, że co roku UFG nakłada karę za brak OC na około 350 tys. kierowców. Warto więc pilnować, czy polisa jest aktualna.