28 stycznia 2024

Pasek klinowy – jak samodzielnie wymienić pasek klinowy krok po kroku?

Pasek klinowy
Źródło: Wikimedia Commons

Pasek klinowy może napędzać wiele ważnych podzespołów w samochodzie. W związku z tym jego awaria może okazać się naprawdę kosztowna. W jaki sposób wymienić samodzielnie ten element?

Pasek klinowy – za co odpowiada?

O odpowiednie napięcie paska klinowego dba jego napinacz. Dzięki temu element może działać poprawnie. Napinacz zapobiega zsuwaniu się paska czy jego ślizganiu. Pasek klinowy jest źródłem napędu wielu innych elementów osprzętu silnika, takich jak:

  • klimatyzacja – bardzo często spotykane rozwiązanie, to przekazywanie energii z wału korbowego do sprężarki układu klimatyzacji właśnie za pomocą paska klinowego
  • pompa wspomagania – to kolejny element napędzany przez pasek klinowy. Nie trzeba dodawać jak ważny. Odpowiada on bowiem za zwiększanie siły nacisku wywieranego na układ kierowniczy. To bezpośrednio związane jest z bezpieczeństwem pasażerów
  • alternator – uogólniając, działanie wszystkich urządzeń elektrycznych, jakie znajdują się na pokładzie samochodu nie będzie możliwe, jeśli akumulator w pojeździe okaże się niesprawny. Za właściwe ładowanie odpowiada natomiast alternator, który jest napędzany przez pasek klinowy

TU znajdziesz ogłoszenia dotyczące sprzedaży pasków klinowych.

Rodzaje pasków klinowych

Poniżej opisano dwa najważniejsze rodzaje pasków klinowych.

Klasyczne paski klinowe

Pasek klinowy, wykonany z elastycznego materiału wykorzystuje odpowiednio siłę tarcia do przeniesienia napędu na różne ważne podzespoły jak alternator, sprężarka klimatyzacji czy pompa wspomagania. Wymiana tego elementu nie przysparza trudności nawet mniej doświadczonym osobom, a sam pasek jest stosunkowo tani w zakupie.

Paski wieloklinowe

Ten rodzaj paska klinowego, odznacza się charakterystyczną konstrukcją. Zbudowany jest z klinów (pasów), których niewątpliwą zaletą jest redukowanie poślizgu i lepsze przekazywanie siły. Przekłada się to głównie na lepsze wykorzystanie mocy jednostki napędowej. Oprócz tego, podobnie jak tradycyjna odmiana, przekazuje energię na różne elementy osprzętu silnika.

Objawy zużycia paska klinowego

Możemy wyróżnić kilka podstawowych objawów wskazujących na zużycie paska klinowego:

  • charakterystyczne dźwięki dochodzące spod maski, takie jak piszczenie czy trzeszczenie, spowodowane zużyciem paska klinowego lub jego uszkodzeniem mechanicznym. Może to być np. pęknięcie, ubytek materiału, czy inne defekty będące konsekwencją starzenia się lub niewłaściwej eksploatacji (zbyt agresywnej lub jazdy w ciężkich warunkach). W efekcie jazda z tak wybrakowanym paskiem doprowadzi prędzej czy później do jego zerwania
  • nieprawidłowe działanie układu klimatyzacji – ciekawy objaw, który w pierwszej chwili może sugerować jakieś anomalie związane z układem wentylacji pojazdu. Często jednak okazuje się, że nadmiernie wyeksploatowany pasek klinowy doprowadza do utraty mocy sprężarki, co z kolei przekłada się na słabą wydajność układu klimatyzacji
  • ograniczona zdolność działania poszczególnych elementów, takich jak pompa wspomagania czy alternator, to kolejne sytuacje, których przyczyną może być np. tzw. przeskakiwanie paska na koła pasowe

Uszkodzony pasek klinowy – możliwe konsekwencje

Choć pasek klinowy jest niepozornym i tanim elementem, to jego uszkodzenie niesie za sobą poważne konsekwencje. Takie jak:

  • utrudnione ładowanie akumulatora oraz związane z tym nieprawidłowe działanie alternatora, który jest napędzany paskiem klinowym. Objaw ten najłatwiej rozpoznać, kiedy zauważymy, że akumulator nienaturalnie szybko i często ulega wyładowaniu
  • zwiększone zużycie paliwa i utrata mocy – choć brzmi to abstrakcyjnie, to pasek klinowy również może być przyczyną takich anomalii. Jest to związane ze zwiększonym tarciem uszkodzonego elementu
  • niedostateczny napęd poszczególnych elementów lub jego brak – wspomaganie kierownicy, pompa wtryskowa, klimatyzacja czy sprężarka klimatyzacji, nie będą działać poprawnie, jeśli pasek klinowy jest uszkodzony
  • usterki układu chłodzenia – opisywany pasek napędza również pompę wody, a ta dostarcza płyn chłodniczy do układu chłodzenia jednostki napędowej. Uszkodzony pasek może więc spowodować nawet przegrzanie się silnika, co w konsekwencji skończy się kosztownym remontem

Wymiana paska klinowego – co ile?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy nie tylko od marki i modelu samochodu, ale przede wszystkim od jakości paska klinowego i stylu jazdy kierowcy. Najczęściej jednak wymiana następuje co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów lub co kilka lat. Wyjątkiem są auta, które długo stały nieużytkowane. W takich przypadkach sugerujemy koniecznie wymienić ten element. Pasek wykonany jest z elastycznego tworzywa, które ulega naturalnym procesom starzenia, a więc o mikropęknięcia czy ubytki materiału nietrudno. Diagnostyka paska klinowego nie jest skomplikowana i najczęściej już na pierwszy rzut oka możemy stwierdzić czy wymaga on wymiany.

Wymiana paska klinowego – co należy uwzględnić?

Przy wymianie paska klinowego zwróćmy uwagę na takie kwestie jak:

  • jakość paska klinowego. Dlatego najlepiej kupować produkty uznanych firm
  • odpowiedni dobór paska klinowego do marki i modelu auta
  • prawidłowy montaż i demontaż zarówno paska, jak i napinacza

Wymiana paska klinowego – samodzielnie czy u mechanika?

Wymiana paska klinowego nie jest przesadnie skomplikowaną czynnością, dlatego możemy spróbować przeprowadzić ją sami. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach i nie mamy doświadczenia w tym aspekcie, to zdecydowanie lepszym wyjście będzie wizyta u mechanika.

Wymiana paska klinowego – cena

Koszt wymiany paska klinowego w warsztacie uzależniona jest od konkretnej marki i modelu. Może to być kwota od kilkudziesięciu złotych, ale i nawet kilkuset złotych (w przypadku droższych i bardziej skomplikowanych modeli).

Jak wymienić pasek klinowy krok po kroku?

Poniżej opisujemy jak wymienić samodzielnie pasek klinowy:

  • upewnijmy się, czy mamy wszystkie niezbędne narzędzia konieczne do wymiany paska. Nie zapominajmy również o kwestiach bezpieczeństwa
  • wyłączmy silnik samochodu i zaparkujmy na płaskim podłożu
  • ustalmy, w którym miejscu dokładnie znajduje się pasek (mogą to być nie tylko okolice silnika, ale i skrzyni biegów)
  • zdejmujemy osłonę paska (jeśli występuje)
  • używając odpowiedniego klucza, zwalniamy napinacz i zdejmujemy pasek. W przypadku napinaczy mechanicznych trzeba jeszcze poluzować ich śruby
  • zakładamy nowy pasek klinowy, umieszczając go na kołach pasowych i odpowiednio napinając, a następnie dokręcamy napinacz
  • po zamontowaniu tego elementu, należy uruchomić silnik i sprawdzić, czy pasek działa prawidłowo. Nie może być zbyt luźny ani generować żadnych dziwnych odgłosów

Ile trwa wymiana paska klinowego?

Najczęściej wymiana paska klinowego nie zajmuje więcej niż od kilkunastu minut do około godziny. Jednak w przypadku bardziej skomplikowanych konstrukcyjnie modeli, czas ten może znacząco się wydłużyć.

Podsumowanie

Nie warto bagatelizować wszelkich symptomów awarii paska klinowego. Element najczęściej nie jest drogi w zakupie, a z jego wymianą łatwo sobie poradzić. To zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż oczekiwanie na awarie, które mogą dotknąć także inne elementy pojazdu.