30 marca 2025

Nie tylko 1.2 PureTech. Te silniki również mają pasek rozrządu w kąpieli olejowej

Czujnik ciśnienia doładowania

Problematyczne jednostki napędowe z paskiem rozrządu w kąpieli olejowej to nie tylko specjalność koncernu Stellantis. Produkują (lub produkowali) je również Ford, Honda, czy Volkswagen. Sprawdź marki i modele samochodów, w których możesz znaleźć to rozwiązanie oraz dowiedz się, co zrobić, aby zminimalizować ewentualne ryzyko awarii silnika.

  • Pasek rozrządu w kąpieli olejowej to rozwiązanie często wymagające specjalnej troski serwisowej.
  • Silniki z takim paskiem wytwarza (lub wytwarzały) nie tylko koncern Stellantis, ale również Ford, Honda, Volkswagen i General Motors.
  • Pasek rozrządu w kąpieli olejowej może zacząć się „łuszczyć”, co nierzadko prowadzi nawet do zatarcia silnika.

Bez dwóch zdań, pasek rozrządu to jeden z kluczowych elementów silnika spalinowego. W uproszczeniu – jego zadanie polega na przeniesieniu napędu z wału korbowego na wałki rozrządu. Inaczej mówiąc, steruje on zaworami, aby otwierały się i zamykały w odpowiednim momencie.

Pasek rozrządu dziś jest rozwiązaniem spotykanym częściej niż łańcuch. Przyjmuje się, że w ok. 2/3 samochodów produkowanych obecnie znajdziemy silnik z paskiem rozrządu. Główny powód – niższe koszty produkcji. Inna sprawa, że paski wyróżniają się cichszą pracą niż układy realizowane poprzez łańcuch(y).

Ogólnie (i w bardzo dużym uproszczeniu) możemy przyjąć, że pasek rozrządu ma zastosowanie w mniejszych jednostkach napędowych. Z kolei łańcuch – w silnikach wytwarzających dużą moc. Ale uwaga: od tej zasady, rzecz jasna, istnieją też pewne odstępstwa. Np. silnik 0.9 TwinAir (Fiat) z łańcuchem i potężne 4.2 V8 z paskiem – to silnik stosowany przez Audi mniej więcej w latach 2000-06 (np. A8 D3).

Całkiem niedawno niektórzy producenci zaczęli na szeroką skalę stosować paski rozrządu zanurzone w kąpieli olejowej. W takim wypadku pasek pracuje nie „na zewnątrz” bloku, lecz pod szczelną obudową – zupełnie jak łańcuch. W rezultacie pasek cały czas wchodzi w kontakt z olejem silnikowym.

Początkowo zakładano, że pasek rozrządu w kąpieli olejowej wytrzyma cały okres eksploatacji danego silnika. Niestety, takie myślenie okazało się błędne.

TUTAJ przeczytasz o specjalnej platformie dla klientów Stellantisa z wadliwymi silnikami.

Pasek rozrządu w kąpieli olejowej: mniej korzyści niż problemów

Pasek rozrządu w kąpieli olejowej zapewnia szereg korzyści. To:

  • zmniejszone tarcie, co skutkuje obniżonym zużyciem paliwa
  • niższa hałaśliwość podczas pracy niż w przypadku łańcucha rozrządu
  • teoretycznie olej powinien ograniczać starzenie się paska rozrządu i wydłużać jego żywotność

Ale po latach eksploatacji silników z paskiem rozrządu w kąpieli olejowej okazuje się, że to rozwiązanie sprawia szereg problemów. Ze względu na stały kontakt z olejem jego powłoka może ulec rozpuszczeniu, przez co do układu smarowania przedostają się np. kawałki gumy.

Odrywające się cząstki paska osadzają się w drobnych kanałach olejowych, pompie czy w filtrze oleju. W rezultacie mogą prowadzić do niedostatecznego smarowania, do uszkodzenia silnika, a także – do jego zatarcia.

Pamiętać należy też o tym, że w silnikach z mokrym paskiem rozrządu stosować trzeba wyłącznie olej o ściśle określonej specyfikacji. Inny niż zalecany przez producenta może bowiem doprowadzić do... jeszcze szybszego zużywania się gumy.

Pierwsze problemy z paskiem rozrządu w kąpieli olejowej pojawiają się nierzadko już przy przebiegu rzędu 60 000-100 000 km. A czasem nawet i wcześniej.

TUTAJ przeczytasz o doborze oleju do silnika.

Którzy producenci stosują pasek rozrządu w kąpieli olejowej?

Jednostki z mokrymi paskami rozrządu można znaleźć w modelach Forda, Hondy, Volkswagena oraz koncernów General Motors i Stellantis. Oto krótki przegląd modeli. Warto przy tym podkreślić, że np. najnowsza generacja silników 1.2 PureTech od Stellantis (np. wersja 136 KM mHEV) ma już z powrotem... łańcuch rozrządu (patrz też niżej). Mokry pasek tak mocno dał się we znaki i producentowi, i kierowcom, że z paska zrezygnowano całkowicie. Ciekawe, jaką trwałością wykaże się łańcuch – oby nieco wyższą.

Ford

Silnik 1.0 EcoBoost (od 2012 r.):

  • Fiesta, Focus, C-Max, EcoSport, Puma, Mondeo, Galaxy, S-Max, Turneo Courier/Connect, Transit Courier/Connect

Silnik 1.5 EcoBoost (3-cylindrowy; roczniki 2018-19):

  • Focus, Fiesta ST, Kuga

Jednostka 2.0 EcoBlue (turbodiesel; od 2018 r.):

  • Focus, Kuga, Transit, Transit Custom, Tourneo Custom

Silnik 1.8 TDCi (turbodiesel; od 2007 roku)

W przypadku tego silnika mokry pasek nie napędza wałka rozrządu, lecz wyłącznie pompę wtryskową. Jednostkę 1.8 TDCi znajdziemy w następujących modelach:

  • Galaxy, S-Max, Mondeo, Transit Connect, Tourneo Connect

Koncern Stellanits

Silnik 1.2 PureTech (EB2FA, EB2DT, EB2ADTD, EB2DTS, EB2ADTS; od 2014 r.);

Citroen:

  • Berlingo, C1, C3, C4, C4 Picasso/Spacetourer, C5 Aircross, C5 X

DS Automobiles:

  • DS3, DS3 Crossback, DS4, DS7

Fiat:

  • Doblo

Jeep:

  • Avenger

Opel

  • Corsa, Crossland/Crossland X, Mokka, Grandland/Grandland X

Peugeot:

  • 108, 208, 308, 2008, 3008, 5008, Partner, Rifter

Toyota:

  • Aygo, ProAce City

Volkswagen

Silnik 1.6 i 2.0 TDI (seria EA288; od 2012 r.)

W przypadku tego silnika mokry pasek napędza jedynie pompę oleju. Konwencjonalny pasek rozrządu napędza z kolei dwa wałki rozrządu. Silniki 1.6 i 2.0 TDI znajdziemy w następujących modelach.

Audi:

  • A3, A4, A6, Q3, Q5

Seat:

  • Leon, Ateca

Skoda:

  • Octavia, Superb

Volkswagen:

  • Golf, Passat, Tiguan, Transporter T6

Honda

Sinik 1.0 VTEC Turbo (P10A2; od 2017 r.):

  • Civic 10. generacji (lata 2017-2021)

Opel

Silnik 1.2 DI Turbo (F12SHL, F12SHT, F12SHR; od 2019 r.):

  • Opel Astra K

Co istotne, pomimo identycznej pojemności skokowej, jak w następcy tego auta, silnik 1.2 nie ma nic wspólnego z 1.2 PureTech.

TUTAJ przeczytasz test najnowszego Opla Astry.

Stellantis: zmiana po 2022 r.

Koncern Stellantis, ze względu na problemy z silnikiem 1.2 PureTech, około 2022 roku mocno go przeprojektował. Co ciekawe, w wyniku ogromnej popularność tej jednostki napędowej – śmiało można ją nazwać koniem pociągowym amerykańsko-francusko-włoskiego giganta – nie ma konkretnej daty wprowadzenia do produkcji jego nowej wersji.

W unowocześnionym wcieleniu 1.2 PureTech zastosowano łańcuch rozrządu w miejsce mokrego paska. Występuje on w samochodach wprowadzonych na rynek lub odnowionych w okolicach połowy 2023 roku. Kody tego silnika to EB2LTED, EB2LTEDH2.

Odświeżoną wersję silnika 1.2 PT znajdziemy m.in. w Peugeocie 408, Oplu Fronterze, Fiacie 600 czy Citroenie C3/C3 Aircrossie.

TUTAJ przeczytasz jak jeździ nowy Citroen C3 Aircross.

Ford: przejście na łańcuch rozrządu

Ford z mokrego paska rozrządu zrezygnował w roku modelowym 2018. Również tutaj trudno ustalić konkretną datę, kiedy wprowadzono nowe warianty jednostek 1.0 i 1.5 EcoBoost. Do wewnętrznej nazwy odnowionych silników dodano określenie Fox lub Dragon.

Co ciekawe, inżynierowie Forda nie tylko wymienili pasek rozrządu na łańcuch. Zmienili również miejsce jego montażu, w efekcie czego znajduje się on obecnie od strony skrzyni biegów.

Z łańcucha rozrządu korzystają wszystkie 3-cylindrowe silniki z układem dezaktywacji cylindrów. W Fordzie Fiesta ST mokry pasek stosowano przez bardzo krótki czas – w latach 2018-2019.

Volvo: afera paskowa w silniku 2.0 rodziny VEA

Stosunkowo świeży temat to kwestia mokrego paska napędzającego pompę oleju w silnikach 2.0 mHEV produkowanych mniej więcej od 2020-21 r. W tym wypadku – problem dotyczy miękkich hybryd B3, B4, B5, B6 (benz. i diesle) – łańcuch napędzający pompę oleju zastąpiono właśnie paskiem pracującym w oleju. Wiadomo, łańcuch był za drogi. I za... dobry. Pomysł z paskiem wydawał się świetny, ale tylko do chwili, gdy nie zaczęły się problemy. Oto bowiem pasek potrafił zużyć się nawet przed barierą 100 tys. km, co prowadziło w wielu przypadkach do zaniknięcia ciśnienia oleju, a w konsekwencji – do zatarcia silnika.

Klienci są już często świadomi problemu i prewencyjnie wymieniają paskowy napęd na łańcuch. No, ale skoro jest gotowe rozwiązanie stosowane w starszych silnikach, to czemu z niego nie skorzystać? Właśnie. Sęk w tym, że producent niespecjalnie poczuwa się do winy, a ludzie muszą usługę wykonywać na własny koszt. A nie jest to przesadnie mało – ok. 4000 zł. Poza tym niezależne serwisy specjalizujące się w naprawach Volvo radzą, by nie czekać z wykonaniem konwersji ani chwili. Bo czymże jest kwota rzędu 4000-4500 zł wobec zniszczonego silnika...

Pasek rozrządu w kąpieli olejowej: reakcja poddostawców

Na problemy z przedwczesnym zużyciem pasków rozrządu w kąpieli olejowej zareagowali również poddostawcy motoryzacyjni. Przykładowo Continental wprowadził pasek, charakteryzujący się lepszym składem i powłoką bardziej odporną na olej.

Jest on oferowany jako zamiennik w silnikach koncernu Stellantis, wytwarzanych od 2013 roku.

Pasek rozrządu w kąpieli olejowej: jak zapobiegać problemom?

W przypadku silników z paskiem rozrządu w kąpieli olejowej najważniejsze jest przede wszystkim skrupulatne przestrzeganie wymian oleju. Ba, zaleca się nawet skrócenie pierwotnie zalecanych interwałów.

Poza tym ważne jest, aby stosować olej dokładnie spełniający specyfikację producenta. Regularnie należy sprawdzać sitko pompy olejowej, które jest zazwyczaj dostępne po demontażu miski olejowej. Jeśli są w nim liczne osady, powinno się podjąć działania zapobiegające uszkodzeniu silnika. Czyli przede wszystkim wymienić pasek rozrządu i olej.

Lista kontrolna dla silników z paskiem rozrządu w kąpieli olejowej

  • regularnie sprawdzaj stan paska rozrządu, zwłaszcza po przejechaniu 60 000 km
  • przestrzeganie terminów wymiany oleju i regularne sprawdzanie filtra pompy oleju
  • stosowanie rodzaju oleju określonego przez producenta
  • jeśli silnik wydaje nietypowe dźwięki, spada ciśnienie oleju lub zapalają się kontrolki ostrzegawcze, trzeba natychmiast skierować się do warsztatu
  • jeśli wiadomo, że pasek rozrządu w danym modelu często ulega awarii, wskazana jest wymiana tego elementu przed osiągnięciem zalecanego przebiegu