Pierwsze ładowarki BP Pulse w Polsce. Gdzie się znajdują?

Po wielu zapowiedziach, a następnie nagłych zmianach planów, w Polsce w końcu ruszyły pierwsze ładowarki BP Pulse. Ich moc sięga 200 kW.
Ładowarki przy stacjach BP to temat, który przez ostatnie lata pojawiał się i znikał. Pierwotne plany brytyjskiego koncernu były ambitne. W 2022 roku zapowiadano, że BP do 2030 roku zainwestuje 1 mld funtów w brytyjską infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych i do 100 mln euro w infrastrukturę w Niemczech. Poza tym będzie dynamicznie rozwijać się i inwestować także na wielu innych rynkach.
Otwarcie pierwszej ładowarki w Polsce planowano z kolei na 2022 rok. W Stanach Zjednoczonych w 2023 roku BP odkupiła ładowarki od Tesli – to pierwszy przypadek, kiedy firma Elona Muska sprzedała innej firmie swoje Superchargery. Transakcja opiewała na równowartość ok. 420 mln zł.
Tymczasem w kwietniu 2024 r. plany zostały zrewidowane. BP zwolniło 1/10 pracowników działu powiązanego z ładowaniem pojazdów elektrycznych, czyli ponad 100 osób. Spółka BP Pulse, a więc odpowiadająca za ładowarki, została wycofana z 12 krajów. Firma tłumaczyła to spadkiem zainteresowania klientów autami na prąd – informuje portal elektromobilni.pl.
W Polsce właśnie ruszyła ładowarka BP Pulse
Wiadomość o oddaniu do użytku pierwszej w Polsce stacji ładowania BP Pulse w świetle powyższych doniesień może być zaskakująca. O takim wydarzeniu poinformował Andrzej Nowakowski, Country manager BP Pulse w Polsce i Austrii, na swoim profilu na portalu Linkedin.
„Z przyjemnością informuję, że pierwsza stacja ładowania bp pulse w Polsce jest już dostępna. Dwie ładowarki marki bp pulse (4 stanowiska) witają klientów przy autostradzie S12/S8, na południe od Łodzi (MOP Rzgów – kierunek Warszawa, współrzędne: 51.6329° N, 19.4380° E). Prosimy o odwiedzenie tego miejsca, zrobienie sobie przerwy, wypicie dobrej kawy i przetestowanie naszych usług podczas podróży” – napisał Andrzej Nowakowski.
Strategiczny punkt
Mówimy tu o miejscu przy stacji tankowania BP Czyżeminek. To punkt na trasie z Wrocławia do Warszawy, 200 km za Wrocławiem i 150 km przed Warszawą. Mieści się więc w miejscu, w którym wielu kierowców aut elektrycznych pokonujących tę trasę, może potrzebować doładowania akumulatorów.
Stacja wykorzystuje ładowarki marki Alpitronic (uznawane za wyjątkowo niezawodne) o mocy do 200 kW. Jak można korzystać ze sprzętu BP Pulse? Ładowarkę widać w aplikacjach BP, a także w Shell Recharge. Nie podano tam cen, ale można znaleźć je na stronie BP (TUTAJ poznasz żywotność baterii w Teslach).
„Użytkownicy korzystający z usługi pay-as-you-go płacą w następujący sposób:
- Ładowarka do 100 kW DC: 2,9 zł/kWh
- Ładowarka powyżej 100 kW DC: 3,25 zł/kWh” – podaje strona BP.
Jako że mówimy tu o nowym sprzęcie, musi on być wyposażony w terminal do obsługi kart płatniczych. Można korzystać również z karty BP Fuel & Charge. To rozwiązanie brytyjskiego przedsiębiorstwa pozwalające na rozliczanie jedną kartą „paliwową” zarówno tankowania samochodów spalinowych, jak i ładowanie modeli elektrycznych (TUTAJ przeczytasz megatest Kii EV9).
Karta umożliwia w Polsce korzystanie nie tylko z ładowarek BP Pulse, ale również m.in. z sieci GreenWay, Ionity, Last Mile Solutions, EV+, Columbus Energy, E.go czy Nexity. W większości przypadków BP dolicza do cen operatorów 5% swojej marży.
Skąd obecność ładowarki BP Pulse w Polsce? Mówimy tu zapewne o urządzeniu dofinansowanym ze środków unijnych. Bardzo prawdopodobne, że możemy spodziewać się kolejnych.