9 kwietnia 2025

Piesi i rowerzyści 60+ groźniejsi niż początkujący kierowcy

skuter pasażer starsi ludzie
Zdjęcie: GettyImages.

Młoda osoba prowadząca auto to synonim niebezpiecznego kierowcy. Tymczasem użytkownicy drogi po 60. roku życia są grupą powodującą najwięcej wypadków, szczególnie kiedy poruszają się na jednośladach lub pieszo.

Grupa kierowców w wieku 18–24 lata była w ubiegłym roku sprawcami 2945 wypadków, czyli 15% ogółu zdarzeń powstałych z winy kierujących. Na tym tle 3866 wypadków spowodowanych przez osoby 60+ wydaje się dość znaczącym wynikiem. Jednak gdy porównamy liczbę zdarzeń drogowych na 10 000 mieszkańców w danym wieku, to młodzi wychodzą na prowadzenie. Charakteryzują się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków (11,79). Natomiast ci starsi za kierownicą (3,89) nie stanowią tak poważnego zagrożenia. To jednak nie oznacza, że osoby 60+ świecą przykładem na drodze.

Piesi 60+ – powodują wypadki i są ofiarami

W przypadku sprawców wypadków, którzy poruszali się pieszo, najczęściej powodowały je osoby po 60. roku życia. Tylko w ubiegłym roku przyczynili się oni do 266 wypadków. Wskaźnik liczby zdarzeń do populacji wynosi w tym przypadku 0,27. Jest on najwyższy w grupie dorosłych pieszych. Jednak to statystycznie dzieci wiodą prym w tym tragicznym bilansie. Uczestnicy ruchu w wieku 7–14 lat byli sprawcami 152 wypadków, co oznacza wskaźnik 0,47.
Przy okazji warto zaznaczyć, że wśród ofiar największą grupę stanowiły osoby starsze, powyżej 60. roku życia.

Rowerzyści 60+ – sprawcy wypadków

Analizując najnowsze policyjne statystyki dotyczące wieku sprawców, wynika, że również duże zagrożenie powodują osoby starsze poruszające się na rowerze. Cykliści powyżej 60. roku życia byli sprawcami 338 wypadków (24,8% ogółu zdarzeń tego rodzaju), zginęło w nich 50 osób (58,1%), a 303 zostały ranne (22,5%). Drugą w kolejności grupą są osoby w wieku 40–59 lat.

Niebezpieczni seniorzy na motorowerach

Przez cały 2024 r. motorowerzyści przyczynili się do powstania 364 wypadków, w których zginęło 26 osób, a 375 doznało obrażeń ciała. Tu także okazuje się, że wiek i doświadczenie nie muszą oznaczać bezpiecznego zachowania na drodze. Według policji największe zagrożenie powodują motorowerzyści w wieku 40–59 lat – spowodowali oni 117 wypadków (33,8% ogółu z winy motorowerzystów), w których 119 osób zostało rannych (31,7%). Grupa wiekowa powyżej 60. roku życia znalazła się na drugim miejscu – 100 wypadków. Jednak starsi motorowerzyści odpowiadają za największą liczbę zabitych – 10 (38,5% ogółu ofiar). Co ciekawe, motocykliści seniorzy są jedną z najbezpieczniejszych grup wiekowych.