Problem z rejestracją auta spoza UE. Winny ciągnik rolniczy z Białorusi

Co łączy samochód z USA i traktor z Białorusi? Na pierwszy rzut oka nic, ale ich rejestracja odbywa się według tych samych zasad i wymaga europejskiego świadectwa homologacji, którego zdobycie jest praktycznie niemożliwe. Sąd unieważnił rejestrację ciągnika, co rodzi pytanie, czy podobne problemy dotkną także auta z USA.
Wydziały komunikacji niechętnie rejestrują pojazdy sprowadzane z USA. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego sprawił, że urzędnicy mają wątpliwości, czy muszą wymagać „świadectwa dopuszczenia WE”. Żądanie okazania tego dokumentu powoduje, że rejestracja auta z USA nie jest możliwa.
Rejestracja auta z USA – przepisy się nie zmieniły, ale jest wyrok
W przypadku importu pojazdu spoza UE kierowca musi przedstawić dowód własności pojazdu, potwierdzenie odprawy celnej i wykonać badanie techniczne. Przed pieczątką diagnosty konieczne jest dostosowanie pojazdu do europejskich wymogów, np. wymiana lub przeprogramowanie lamp i montaż tylnego światła przeciwmgielnego. Jednak mało kto zdaje sobie sprawę, że może być wymagany dodatkowy dokument, taki jak:
- świadectwo zgodności WE
- świadectwo zgodności z oświadczeniem zawierającym dane niezbędne do rejestracji
- dopuszczenie jednostkowe pojazdu
- decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego
- świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE
Takiego dokumentu żaden pojazd spoza Europy nie posiada, co powoduje trudności z rejestracją. Choć przepisy się nie zmieniły, wyrok sądu wskazał, że ten ‚homologacja" może być niezbędna. Co się wydarzyło?
Rejestracja auta z USA – problematyczny wyrok NSA
Problemy właścicieli aut spoza UE zaczęły się od ciągników rolniczych marki Belarus. Sprawa rejestracja takiego pojazdu trafiła do SKO w Koszalinie, które oddaliło sprzeciw prokuratora wobec decyzji starosty. Prokurator argumentował, że wymagane było świadectwo zgodności, ponieważ pojazd zarejestrowano po raz pierwszy w UE, a sprowadzono go spoza Unii.
Sprawa trafiła do WSA w Szczecinie, który uznał rejestrację za niezgodną z prawem. Firma sprowadzająca pojazd odwołała się do NSA, ale ten podtrzymał decyzję WSA, stwierdzając, że rejestracja bez świadectwa homologacji była nielegalna. Sędziowie wskazali, że wydział komunikacji nie powinien rejestrować ciągników bez tego dokumentu. W efekcie część urzędników zaczęła wymagać homologacji od samochodów spoza UE, obawiając się konsekwencji.
Będą zmiany w przepisach
Ministerstwo infrastruktury, które odpowiada za przepisy dotyczące rejestracji pojazdów, twierdzi, że wyrok dotyczy wyłącznie pojazdów rolniczych i nie ma zastosowania do samochodów. Taką interpretację przepisów resort stosuje od wielu lat.
Jednak odpowiedzialność za stosowanie prawa ponoszą urzędnicy rejestrujący pojazdy, co wprowadza niepewność. Aby rozwiać wątpliwości, ministerstwo zapowiedziało nowe przepisy, które jednoznacznie wykluczą obowiązek posiadania świadectwa homologacji dla używanych aut spoza UE. Do czasu ich wprowadzenia kierowcy mogą jednak napotykać problemy z rejestracją samochodów z USA.