16 października 2024

Rozpoznaj wyciek w samochodzie po kolorze plamy

wyciek płynu

Jeśli odkryjesz plamę pod swoim samochodem, z pewnością oznacza ona jedno – wyciek. Ale co jest jego źródłem i czy auto wymaga pilnej naprawy? Tego dowiesz się z poniższego artykułu. 

W aucie spalinowym znajduje się wiele płynów. Jedne są kluczowe dla jego funkcjonowania i naszego bezpieczeństwa, a inne – nie mają równie istotnego znaczenia. Mimo tego, każdy wyciek wymaga uwagi i natychmiastowej reakcji.

Wyciek najlepiej sprawdzić podkładając pod auto kawałek białego kartonu. To pomoże określić nie tylko kolor wycieku, ale i miejsce, w którym jest nieszczelność.

Olej silnikowy

  • Kolor wycieku: od jasnobrązowego do czarnego
  • Priorytet naprawy: pilny

Płyn o odcieniach od jasnobrązowego do czarnego oznacza zazwyczaj olej silnikowy. W jego przypadku zaleca się jak najszybszą reakcję, ponieważ znaczny ubytek oleju może doprowadzić do poważnej awarii silnika (TUTAJ dowiesz się, jaki stosować olej).

Płyn hamulcowy

  • Kolor wycieku: jasnoniebieski
  • Priorytet naprawy: pilny

płyn hamulcowy

Jeśli kałuża pod samochodem ma jasnoniebieski odcień, a jej konsystencja jest śliska, oleista, oznacza to wyciek płynu hamulcowego. W takim przypadku nie należy jeździć samochodem, ponieważ zagraża to bezpieczeństwu (TUTAJ dowiesz się, jak wymienić klocki hamulcowe).

Płyn hamulcowy odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu hamulcowego, ponieważ jest odpowiedzialny za wytworzenie w nim ciśnienia i „aktywację” hamowania. Jego wyciek może osłabić działanie hamulców, a nawet sprawić, że auto przestanie reagować na wciskanie środkowego lub lewego pedału (odpowiednio w autach z przekładnią manualną i automatem).

Płyn przekładni automatycznej

  • Kolor wycieku: czerwony
  • Priorytet naprawy: jak najszybciej

Bezwonny, czerwony wyciek to prawdopodobnie płyn transmisyjny. Działa on zarówno jako chłodziwo, jak i smar dla skrzyni biegów. Jeśli jego poziom spadnie zbyt nisko, może to doprowadzić do trwałego uszkodzenia przekładni.

Wyciek płynu transmisyjnego zwykle występuje na środku lub z przodu pojazdu (TUTAJ dowiesz się m.in. o tym ile kosztuje wymiana oleju w przekładni).

Płyn wspomagania układu kierowniczego

  • Kolor wycieku: czerwony lub żółty
  • Priorytet naprawy: jak najszybciej

Ponieważ niektórzy producenci stosują zastrzeżony płyn do wspomagania kierownicy, a inni wykorzystują do tego płyn przekładniowy, kolor może być żółty lub czerwony, w zależności od tego, który jest używany. Ten pierwszy ma charakterystyczny zapach przypominający zwęglony olej kuchenny.

Niski poziom płynu powoduje głośną pracę pompy wspomagania kierownicy. Jeśli jego niewystarczający poziom będzie się utrzymywał przez dłuższy czas, może to doprowadzić do zatarcia pompy.

Płyn chłodniczy

płyn chłodniczy

  • Kolor wycieku: zielony, żółty lub różowy
  • Priorytet naprawy: pilny

Wyciek płynu chłodniczego w samochodzie jest łatwy do zidentyfikowania ze względu na jego żywe kolory, takie jak żółty lub zielony, a nawet różowy. Co ciekawe, pomimo że jest toksyczny, ma on słodki zapach (TUTAJ dowiesz się, jak odpowietrzyć układ chłodzenia).

Utrata płynu chłodniczego może mieć katastrofalne skutki dla samochodu. Sygnałem ostrzegawczym jest przegrzewanie się silnika, które z kolei może doprowadzić do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, a tym samym – do bardzo drogiej naprawy.

Poznaj wyciek po kolorze - GALERIA

wyciek płynu
płyn hamulcowy
płyn chłodniczy