Samochody dostawcze – Maj’23. Raz w górę, raz w dół. Huśtawki nastrojów ciąg dalszy

Samochody dostawcze – maj znów na plusie. Pytanie jak długo? Jeśli przedsiębiorcy optymistycznie patrzą w przyszłość, inwestują w nową flotę. Jeśli spodziewają się kłopotów — odkładają w czasie wymianę samochodów.
Wg PZPM, w maju 2023 liczba pierwszych rejestracji była o 4,5 proc. większa niż przed rokiem i aż o 33,7 proc. wyższa niż w kwietniu. Skumulowany wynik od stycznia jest jednak gorszy niż w tym samym okresie rok temu o 2,1 proc.
Trudno jeszcze wnioskować, czy to trwała poprawa nastrojów w gospodarce, czy jednorazowe odchylenie od trendu. Ale warto odnotować ten fakt, licząc na kolejne, dobre wyniki w następnych miesiącach. Wg PZPM, liderem rejestracji pozostaje marka Renault, choć z gorszym wynikiem niż w maju 2022 (-8,6 proc. r/r). Na drugim miejscu znalazł się Ford, który z kolei istotnie zwiększył liczbę rejestracji (+29,7 proc. r/r), a na trzecim miejscu Toyota z największą zmianą rok do roku (+49 proc.).
Na OTOMOTO w maju ranking zainteresowanie wyglądał nieco inaczej, bo Mercedes-Benz wyprzedził tradycyjnego lidera i objął prowadzenie (13,1 proc. wyświetleń i wzrost o 0,7 p.p. w porównaniu z kwietniem). Na drugim miejscu znalazło się Renault (13,0 proc. wyświetleń), a na trzecim Iveco (11,8 proc. wyświetleń). Dwucyfrowym zainteresowaniem może się jeszcze pochwalić Fiat, którego ogłoszenia odnotowały 10,2 proc. wyświetleń.
Kampery na plusie
Wśród oferowanych do sprzedaży samochodów dostawczych nowych, najwięcej było ofert za ponad 200 tys. złotych (43,8 proc. wystawionych ogłoszeń) i te cieszyły się największym zainteresowaniem (60,7 proc. wyświetleń). Co piątek oglądane ogłoszenie dotyczyło pojazdu za 150 -200 tys. złotych.
Najwięcej ofert i największe zainteresowanie dotyczyło tradycyjnie furgonów (36 proc. wyświetleń). Zbliżający się sezon urlopowy powiększył w maju zainteresowanie kamperami (29,2 proc. wyświetleń, wzrost o 3,3 p.p. w porównaniu z kwietniem). Na kolejnych miejscach znalazły się autolawety (7 proc. wyświetleń), plandeki (6 proc. wyświetleń) oraz vany (4,1 proc. wyświetleń).
Tradycyjnie rynek samochodów dostawczych zdominowany jest przez silniki Diesla. Taki napęd miało 86,9 proc. wystawionych na sprzedaż pojazdów i te cieszyły się największą popularnością wśród użytkowników OTOMOTO (92,5 proc. wyświetleń). Elektryczne samochody dostawcze to na razie tylko 7,4 proc. wystawionych ogłoszeń i jeszcze mniej, bo 4,2 proc. liczby wyświetleń.
Co czwarte oferowane do sprzedaży auto dostawcze w maju miało automatyczną skrzynię biegów. Potencjalni kupujący także mniej chętnie spoglądają na automaty (39,2 proc. wyświetleń). Większość wyświetla pojazdy z manualną skrzynią biegów (57,6 proc. wyświetleń).





