15 lipca 2023

Samochody dostawcze – czerwiec’23. Widać pozytywny trend

samochody dostawcze
samochody dostawcze

Samochody dostawcze – czerwiec’23. Czerwiec był kolejnym miesiącem z dobrymi informacjami z rynku nowych samochodów dostawczych. Wydziały komunikacji w całej Polsce zarejestrowały ich łącznie ponad 6 tysięcy, co wg PZPM oznacza wzrost o 9,3 proc. rok do roku.



Samochody dostawcze sprzedają się nieźle. Wynik jest lepszy o 9 proc. w porównaniu z majem (statystyki za maj publikowaliśmy TUTAJ). Statystyki (jeśli trend się utrzyma) mogą świadczyć o poprawie nastrojów wśród polskich przedsiębiorców. Mogą też jednak wynikać z niskiego punktu odniesienia, jakim jest rok 2022.

Bo chociaż dane o rejestracjach za czerwiec wyglądają optymistycznie, to łączna liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych od początku roku jest niemal taka sama jak w tym samym okresie 2022. A ubiegły rok był w tym segmencie bardzo nieudany. Do końca grudnia zarejestrowano o prawie 16 proc. mniej nowych pojazdów dostawczych niż rok wcześniej.

Czy zatem druga połowa bieżącego roku przyniesie pozytywny przełom w kategorii samochody dostawcze? Dużo zależy od prognoz gospodarczych na przyszły rok i dynamiki sprzedaży elektrycznych samochodów dostawczych. Bo coraz więcej globalnych firm wymienia swoją flotę na pojazdy zeroemisyjne. W Polsce coraz więcej mówi się o strefach czystego transportu w miastach. Firmy transportowe i kurierskie mogą być zatem zainteresowane sukcesywną wymianą samochodów na zeroemisyjne. Tym samym mogą napędzić koniunkturę na rynku nowych dostawczaków.

Lider ciągle ten sam

Chociaż liderem rejestracji pozostaje marka Renault, to czerwiec był kolejnym miesiącem, gdy użytkownicy OTOMOTO chętniej oglądali oferty sprzedaży samochodów Mercedes-Benz (12,9 proc. wyświetleń). Renault uplasowało się na drugim miejscu zainteresowania (12,6 proc. wyświetleń). Na trzecim miejscu pojazdy spod znaku Iveco (10,8 proc. wyświetleń). Dwucyfrową popularność odnotowały jeszcze w czerwcu ogłoszenia Fiata (10,4 proc. wyświetleń).
Potencjalni kupujący najczęściej oglądali ogłoszenia pojazdów za ponad 200 tys. złotych (61,6 proc. wyświetleń). Moto że wynikać z faktu, że takich ofert było w czerwcu najwięcej (44,4 proc. wystawionych ogłoszeń). Kolejne 30 proc. ofert to przedział cenowy 100 -200 tys. złotych.

Największe zainteresowanie dotyczy tradycyjnie furgonów (36 proc. wyświetleń ogłoszeń). Na drugim miejscu znalazły się w czerwcu wakacyjne domy na kołach, czyli kampery (30,1 proc. wyświetleń). Kolejne pozycje w rankingu zajęły autolawety (6,4 proc.), plandeki (5,7 proc.) i vany (4,3 proc. wyświetleń).

Diesel i długo długo nic

Tradycyjnie, segment samochodów do 3,5 tony ładowności zdominowany jest przez silniki Diesla. Takie ogłoszenia stanowiły w czerwcu 88,1 proc. wystawionych ofert. Pojazdy elektryczne to nadal zaledwie 7,1 proc. ogłoszeń. Nadal większość oferowanych pojazdów wyposażona jest w manualną skrzynię biegów (71,8 proc. wystawionych ogłoszeń), ale wśród potencjalnych kupujących systematycznie rośnie zainteresowanie dostawczakiem z automatem. W czerwcu takie ogłoszenie wygenerowały 41,6 proc. wyświetleń, o 2,4 p.p. więcej niż w maju.

samochody dostawcze
samochody dostawcze