25 września 2025

Sierpień 2025 r. na rynku nowych aut w Europie: Chińczycy w natarciu, leciwy VW T-Roc na szczycie

Volkswagen T-Roc R

Sierpień 2025 roku na europejskim rynku nowych samochodów przyniósł solidne wzrosty. Ale najmocniej widoczny jest skok, jaki wykonali producenci z Państwa Środka. Szczególnie w przypadku hybryd plug-in. Na czele całego zestawienia znalazł się odchodzący do lamusa Volkswagen T-Roc.

  • Europejski rynek nowych samochodów osobowych zanotował w sierpniu wzrost o 5%.
  • Z danych JATO Dynamics wynika, że był to przełomowy moment dla producentów z Państwa Środka.
  • Chińczycy po raz pierwszy sprzedali więcej aut niż np. Renault i Audi.

Sierpień 2025 roku okazał się miesiącem wyraźnych przetasowań na europejskim rynku motoryzacyjnym. Według raportu JATO Dynamics, w 28 krajach Starego Kontynentu zarejestrowano łącznie 790 177 nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 5% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Motorem napędowym były zwłaszcza rynki Niemiec (+5%), Polski (+15%), Hiszpanii (+18%) i Austrii (+25%).

Jednym z najciekawszych trendów sierpnia okazał się rosnący udział samochodów z napędem elektrycznym. Ich rejestracje wzrosły o 27%, osiągając rekordowy udział w rynku na poziomie 20,2% – informuje portal elektromobilni.pl.

Od początku roku w Europie przybyło już 1,54 mln pojazdów na prad. „Popyt na elektryki jest wyraźny, ale jego skala może wydawać się mniejsza, jeśli zestawi się ją z ogromną promocją elektromobilności w Europie” – zauważa Felipe Munoz, analityk globalny JATO Dynamics.

Sierpień 2025 w Europie: świetny wynik PHEV-ów

Jeszcze lepszy wynik zanotowały hybrydy typu plug-in (PHEV). W sierpniu zarejestrowano niemal 84 tysiące takich aut, czyli o 59% więcej niż rok wcześniej. Ich udział w rynku wzrósł do 10,6%.

Szczególnie mocno w tym segmencie zaznaczyli swoją obecność chińscy producenci, którzy zwiększyli sprzedaż z zaledwie 779 egzemplarzy w sierpniu 2024 roku do ponad 11 tys. w tym roku. Największe sukcesy odniosły modele BYD Seal U, Jaecoo 7 oraz MG HS, które znalazły się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych hybryd plug-in w Europie.

To właśnie chińskie marki były największym zaskoczeniem ósmego miesiąca 2025 roku. W sierpniu zarejestrowano 43,5 tys. samochodów pochodzących z Państwa Środka – aż o 121% więcej niż rok wcześniej. Co ważne, łączna sprzedaż chińskich producentów była wyższa niż wyniki osiągnięte przez Audi (41,3 tys.) i Renault (37,8 tys.).

„Europejscy konsumenci pozytywnie reagują na coraz bogatszą i konkurencyjną ofertę z Chin. Wygląda na to, że producenci ci skutecznie przełamali barierę wizerunkową, z którą długo się borykali” – dodaje Munoz.

Sierpień 2025 w Europie: Volkswagen na czele

Na szczycie rankingu producentów wciąż pozostaje Volkswagen. Ba, najchętniej rejestrowanym samochodem w sierpniu był T-Roc, który mimo ośmiu lat obecności na rynku wciąż znajduje nowych klientów. W minionym miesiącu sprzedaż tego modelu wzrosła o 14%, do blisko 14,7 tys. egzemplarzy.

Dobry wynik osiągnął również większy Tiguan, który uplasował się na czwartym miejscu, notując wzrost o 23%. Hyundai Tucson, jego główny rywal, zakończył miesiąc na szóstej pozycji z imponującym wzrostem 28%.

W segmencie aut elektrycznych niezmiennie prowadzi Tesla Model Y, mimo że jej rejestracje spadły o 38% w ujęciu rocznym. To jednak wciąż najchętniej wybierany elektryk w Europie w okresie styczeń-sierpień 2025 roku.

Sierpień potwierdził, że europejski rynek motoryzacyjny wciąż się odbudowuje, ale też dynamicznie zmienia. Zyskują elektryki i hybrydy, a chińskie marki przestają być egzotyką – stają się pełnoprawnym graczem, zdolnym konkurować z największymi producentami ze Starego Kontynentu.