3 kwietnia 2024

Skręt w lewo – bezkolizyjnie czy na zakładkę?

skręt w lewo
Zdjęcie: GettyImages.

Teoretycznie łatwy manewr, w praktyce sprawia kierowcom sporo problemów. Nie pomagają również przepisy, które nie regulują jak wykonać skręt w lewo.

Nieprawidłowe skręcanie było w ubiegłym roku przyczyną 673 wypadków, w których zginęło 25 osób, a 782 odniosły rany. Ile było kolizji spowodowanych podczas takiego manewru, tego policja nie ujawnia w swoich statystykach. Można się jedynie domyślać, że skręt w lewo jest przyczyną wielu stłuczek. 

Skręt w lewo – elektroniczni pomocnicy

Ryzyko podczas skrętu w lewo dostrzegają producenci pojazdów. Asystent skrętu w lewo pomaga bezpiecznie wykonać ten manewr. W momencie gdy kierowca włącza kierunkowskaz, czujniki radarowe i kamera zaczynają kontrolować przeciwny pas ruchu. System aktywuje się automatycznie w momencie ruszania i zwykle działa przy dość powolnej jeździe. Podczas manewru asystent automatycznie hamuje, gdy wykryje inny pojazd nadjeżdżający z przeciwka. Zapobiega to zajechaniu drogi i kolizji. Niestety, takiego elektronicznego asystenta nie znajdziemy w każdym aucie. 

Również producenci oprogramowania nawigacyjnego pomagają kierowcom. Rodzima Automapa pozwala wybierać podczas wytyczania drogi opcję prowadzenia „trasa łatwa". Ta redukuje na ile się tylko da trudniejsze manewry, w tym stara się omijać skręty w lewo, oraz unika zawracania.

Skręt w lewo – brak formalnych wymogów

Zgodnie z przepisami jeśli kierowca zamierza skręcić w lewo jest obligowany do tego, aby zbliżyć się do środka jezdni lub na ulicy jednokierunkowej – do jej lewej krawędzi. Oczywiście mamy obowiązek zawczasu i wyraźnie zasygnalizować zamiar zmiany kierunku ruchu i niezwłocznie zaprzestać tego sygnalizowania po wykonaniu manewru. Podczas skręcania zgodnie z regułą „prawej strony" trzeba przepuścić pojazdy jadące z przeciwka. Niestety, przepisy nie określają jak należy skręcać.

CZYTAJ TEŻ: Zawracanie – uważaj, grozi ci stłuczka lub mandat!

Skręcaj jak inni, najlepiej bezkolizyjnie

Drogowcy zwykle dają wolną rękę kierowcom w sposobie wykonania lewoskrętu. Uwaga! Stosowane czasem żółte tablice pokazujące jak go wykonać to jedynie propozycja, a nie żaden nakaz (taki znak nie został przewidziany przez przepisy). Jeśli więc znaki na jezdni nie wskazują inaczej lub budowa skrzyżowania nie wyklucza takiej możliwość, najlepiej wybierać bezkolizyjny sposób skręcania. Ten ułatwia przejazd przez skrzyżowanie, bo tory jazdy jadących z przeciwnego kierunku, skręcających w lewo pojazdów nie przecinają się.

Jeśli jednak jest to spore skrzyżowanie, rozdzielone pasem zieleni lub też linie naprowadzające na asfalcie tak wskazują, należy wybrać sposób – kolizyjny (na zakładkę). Nie jest to optymalne, ponieważ skręcające auta z przeciwnych kierunków zajeżdżają sobie drogę. Warto pamiętać, że trzeba patrzeć jak inni skręcają w lewo. Jeśli zachowasz się inaczej niż pozostali kierowcy, będzie trudniej wykonać manewr.