Skrzynia korbowa – co to jest i jak działa?

Skrzynia korbowa to bardzo ważny element silnika, który jednak nie wszystkim jest dobrze znany. Przyglądamy się jej działaniu oraz opisujemy, czym jest odma olejowa. Dobry stan tych podzespołów bezpośrednio wpływa na żywotność jednostki napędowej.
Co to jest skrzynia korbowa?
Skrzynia korbowa jest solidnym, żeliwnym podzespołem, w którego centralnym miejscu znajduje się wał korbowy. Oprócz niego znaleźć tam możemy inne, równie ważne elementy jednostki napędowej. Takie jak gniazda tulei bieżnej cylindra, powierzchnię uszczelnienia głowicy cylindra, czy np. otwory na popychacze i pod śruby głowicy cylindra. W jej dolnej części zauważymy miskę olejową oddzieloną od wału korbowego specjalną uszczelką.
Jak działa skrzynia korbowa?
Aby silnik pracował prawidłowo i nie uległ zatarciu, potrzebne jest odpowiednie smarowanie poszczególnych elementów. To również zadanie opisywanej skrzyni korbowej. Dodatkowo utrzymywane ciśnienie oleju powinno być stałe. Dlatego tak ważne jest zwracanie uwagę na wszelkiego rodzaju wycieki i oznaki korozji. Tworzy się poprzez powstawanie kwasu wewnątrz skrzyni. W zaawansowanym stadium może przyczynić się np. do szybszego zużycia tłoków. Rezultatem będzie kosztowny remont silnika, którego każdy z nas chciałby uniknąć.
Na czym polega odpowietrzenie skrzyni korbowej?
Odpowietrzenie skrzyni korbowej jest czynnością, którą najlepiej przeprowadzić w profesjonalnym warsztacie. Do procesu używa się specjalistycznej aparatury, dzięki której spaliny odprowadza się do komór spalania. W jakim celu? Zbyt duże nagromadzenie gazów spalinowych może działać destrukcyjnie na poszczególne elementy skrzyni korbowej. Jest to związane z bezpośrednim pogorszeniem właściwości smarnych oleju silnikowego.
Jak sprawdzić zawór odpowietrzenia skrzyni korbowej?
Zawór odpowietrzenia skrzyni korbowej jest elementem, który przynajmniej raz na 2-3 lata powinien być sprawdzany. W praktyce, jeśli zapytamy większość kierowców o tę część, będą przecierać oczy ze zdumienia. Dlatego w wielu samochodach znajdziemy zawory, które nie były wymieniane praktycznie od nowości.
Nieprawidłowo działający zawór raczej nie będzie przyczyną pojawienia się żadnych błędów po podłączeniu samochodu pod komputer diagnostyczny. Dlatego w przypadku wystąpienia takich symptomów jak nierówna praca silnika na biegu jałowym, gaśnięcie czy braki mocy, warto sprawdzić wspomniany element. Jeśli wyczyszczenie zaworu nie pomoże, to niestety konieczny będzie zakup nowego.
Jak sprawdzić ciśnienie w skrzyni korbowej?
Odpowiednie ciśnienie w skrzyni korbowej jest niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej. Takie elementy jak np. przytkany odpowietrznik skrzyni korbowej mogą przyczynić się do powstania kolejnych problemów, związanych ze wzrostem ciśnienia. Aby sprawdzić jego wartość, wykorzystuje się urządzenie zwane ciśnieniomierzem, które podłącza się pod rurkę miarki oleju silnikowego. Pomiary wykonuje się w odpowiedniej temperaturze silnika oraz na biegu jałowym.
Skrzynia korbowa – ile kosztuje wymiana?
Koszt skrzyni korbowej i jej wymiany uzależniony jest od konkretnej marki i modelu auta. Nie liczmy jednak, że będzie niski. W niektórych przypadkach cała operacja, wraz z wymianą lub naprawą poszczególnych elementów skrzyni może wynieść nawet kilka czy kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dlatego w starszych samochodach, najczęściej jest to pozbawione ekonomicznie sensu. To kolejny przykład, który pokazuje, że lepiej zawczasu dbać o auto.
Co to jest odma w samochodzie?
Przy okazji omawiania kwestii związanych ze skrzynią korbową nie sposób nie wspomnieć o odmie olejowej. Elemencie, za pośrednictwem którego gazy spalinowe odprowadza się ze skrzyni korbowej. Stąd inne nazwy odmy takie jak np. układ przewietrzania skrzyni korbowej.
Kiedy odma jest do wymiany?
Brak okresowej kontroli odmy i jej wyczyszczenia może skutkować prędzej czy później awarią. Zatkanie odmy spowodowane wilgocią lub pracą w niskiej temperaturze przyczyni się do wzrostu ciśnienia gazów. W rezultacie jednostka napędowa będzie pracować nieprawidłowo (drgania, wibracje, hałas, nierówna praca). Kolejne elementy, które wpływają na stan odmy to uszczelki silnika.
Ceny odmy olejowej uzależniono od modelu auta. Bardzo często element występuje jedynie jako oryginał nieposiadający zamienników. To oczywiście przekłada się odpowiednio na ceny. Pocieszeniem może być fakt, że w niektórych przypadkach pomaga wymiana samej membrany odmy, którą można kupić najczęściej za kilkadziesiąt złotych. Operację należy jednak przeprowadzić z wyjątkową precyzją i starannością.