STLA Medium: zupełnie nowa platforma koncernu Stellantis dla aut na prąd. Poznaj szczegóły

Rocznie będzie powstawać na niej do 2 mln samochodów. Ma oferować wysoką elastyczność i zasięg, sięgający 700 km. Oto garść szczegółów na temat zupełnie nowej platformy STLA Medium, opracowanej przez koncern Stellantis.
Platforma STLA Medium oferuje zwiększony zasięg w połączeniu z wysoką elastycznością już na etapie projektowania, dzięki czemu umożliwia realizację szerokiej gamy pojazdów o różnych konfiguracjach napędu w kluczowych segmentach rynku. Czyli w C i D, w których w 2022 roku sprzedano 35 milionów samochodów, a więc prawie połowę z 78,5 miliona pojazdów, jakie nabyli klienci.
Obecnie marki Stellantis oferują w tych segmentach 26 modeli samochodów zbudowanych na różnych platformach. Na platformie STLA Medium może być produkowanych do dwóch milionów pojazdów rocznie w kilku zakładach na całym świecie, począwszy od Europy, co nastąpi już w tym roku.
„To, co widzimy dzisiaj (platforma STLA Medium), jest efektem bezkompromisowych działań innowacyjnych na przestrzeni zaledwie nieco ponad dwóch lat w celu zapewnienia czystej, bezpiecznej i przystępnej cenowo mobilności, popartej inwestycjami w elektryfikację i oprogramowanie o wartości 30 miliardów euro do 2025 roku" – mówi Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis.
STLA Medium to pierwsza z czterech globalnych platform dla aut na prąd, zaprezentowanych podczas EV Day 2021, będących bazą dla przyszłych modeli samochodów marek Stellantis i kluczem do osiągnięcia ambitnych celów założonych w planie strategicznym koncernu, zwanym Dare Forward 2030. Jednym z jego filarów jest osiągnięcie do 2030 roku 100% udziału elektrycznych samochodów osobowych (BEV) w sprzedaży pojazdów tego typu w Europie i 50% udziału elektrycznych samochodów osobowych oraz pick-upów w Stanach Zjednoczonych.
Plan Dare Forward 2030 opiera się na znacznej redukcji emisji. Do 2030 r. zakłada on redukcję CO2 o połowę w porównaniu z poziomem z 2021 r. i osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 r., przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.
STLA Medium: najlepszy zasięg w klasie
Platforma STLA Medium zapewnia najlepszy w swojej klasie zasięg wynoszący ponad 700 km w wariancie Performance Pack, natomiast standardowy pakiet oferuje ponad 500 km (310 mil) zasięgu według WLTP. Z energią użytkową do 98 kilowatogodzin (kWh), STLA Medium jest najlepszą w swojej klasie platformą pod względem energii zmagazynowanej pomiędzy kołami - donosi portal elektromobilni.pl.
Platforma, która wykorzystuje 400-woltową architekturę elektryczną, ma zapewnić najlepsze w swojej klasie wydajność energetyczną i czas ładowania oraz łączność z ekosystemem ładowania i usług, co usprawni każdą podróż. W zależności od modelu, zużycie energii może wynosić mniej niż 14 kWh na 100 km, co jest najlepszym wynikiem w tej kategorii pod względem efektywności energetycznej.
Użytkownicy będą mogli naładować akumulator od 20 do 80% w 27 minut, czyli z prędkością równą 2,4 kWh na minutę.
STLA Medium: wysoka elastyczność
Pojazdy zbudowane na bazie STLA Medium będą sprzedawane na całym świecie i będą dostępne z napędem na przód lub na obie osie, dzięki dodaniu drugiego modułu napędu elektrycznego z tyłu, o mocy wyjściowej od 160 do 285 kW.
Typy nadwozia będą obejmować sedany, crossovery i SUV-y. Elastyczność STLA Medium daje projektantom Stellantis swobodę tworzenia pojazdów z:
- rozstawem osi, który może wynosić od 2700 do 2900 milimetrów
- całkowitą długością wynoszącą 4,3-4,9 metra
- prześwitem do ponad 220 mm, by zagwarantować możliwości terenowe
- kołami o średnicy do 750 mm, co jest kluczowym atrybutem konstrukcji platformy
Platformy przyszłości
Rama platform STLA (Small/Medium/Large/Frame) została zaprojektowana tak, aby była przyszłościowa – modułowa i elastyczna pod względem rozstawu osi, szerokości, zwisów, prześwitu i konstrukcji zawieszenia. Możliwości i osiągi pojazdów zbudowanych w oparciu o STLA będą dostosowywane i ulepszane na przestrzeni lat, dzięki wdrożeniu architektury STLA Brain, platform STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive, które umożliwiają bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania i udoskonalania sprzętu.
Zintegrowana elastyczność obejmuje napęd na przód, na tył, na wszystkie koła i z wielu źródeł zasilania, który zapewnia gama trzech modułów napędu elektrycznego (EDM). Platformy zostały zaprojektowane z myślą o wykorzystaniu przyszłych technologii chemicznych akumulatorów, w tym akumulatorów bezniklowych i bezkobaltowych oraz akumulatorów ze stałym elektrolitem.