
Strefa Marek OTOMOTO
BAIC

BAIC BJ40, czyli zew przygody
Dzięki marce BAIC renesans samochodów terenowych staje się faktem. BJ40 to solidnie zbudowane, oparte na ramie auto 4×4, które wprost po wyjeździe z salonu gotowe jest na wyruszenie w dowolną ekspedycję. Sprawdźmy, co potrafi.
BAIC BJ40 zachwyca przede wszystkim swoimi kompetencjami off-roadowymi. Jednak, wbrew stereotypom o autach 4x4, w niczym nie przypomina topornej terenówki.
Wręcz przeciwnie – jego nadwozie zachwyca nowoczesną stylistyką, a masywna bryła budzi zarazem respekt, jak i zaufanie. Mimo że ten samochód nie powstał po to, by zadawać szyku na miejskich bulwarach, z pewnością przyciągnie na nich niejedno spojrzenie.
Styliści BAIC-a nie poskąpili BJ40 wysmakowanych detali, jak np. bezramkowe drzwi czy pięcioelementowa osłona chłodnicy.
Całość puentuje pełnowymiarowe koło zapasowe umieszczone na drzwiach bagażnika, czyli atrybut od dekad kojarzony z samochodami terenowymi.
A skoro tak, sprawdźmy co BJ40 potrafi po zjeździe z asfaltu.
Solidna konstrukcja
Zacznijmy od najważniejszego – BJ40 to nie SUV, a pełnokrwista terenówka. Auto zbudowano w oparciu o ramę nośną, co w połączeniu z przemyślanym układem napędowym czyni z tego modelu nieustraszonego pogromcę bezdroży.
Kompetencje off-roadowe BJ40 wyrażają choćby duże kąty natarcia (37°), zejścia (35°) oraz rampowy (27°). A to dopiero początek przygód!
Prześwit przy pełnym obciążeniu przekracza 22 cm, co sprawia, że auto można załadować po przysłowiowy sufit sprzętem kempingowym, a następnie zabrać komplet pasażerów w podróż po dziewiczych rejonach całego świata – lub też odkryć nieprzetarte szlaki w najbliższej okolicy.
A gdy fantazja i pęd ku przygodzie poniosą nas za daleko, w odwodzie pozostają blokady mostów (przedniego i tylnego), które w razie potrzeby pomogą wyjechać z krytycznej opresji terenowej.
BJ40 nie boi się również przeszkód wodnych – głębokość brodzenia wynosi 75 cm, co samo w sobie jest imponującą wartością w tej klasie pojazdów. Jednak wszyscy miłośnicy jazdy po bezdrożach doskonale wiedzą, że czasem może to nie wystarczyć. Dlatego rzeczą wartą odnotowania jest fakt, że producent przewiduje możliwość zastosowania snorkela.
Co więcej, to tylko jedna z możliwych modyfikacji. BAIC BJ40 pozwala też m.in. na prosty demontaż zderzaków i trapezowych nadkoli, dzięki czemu można łatwo założyć koła większe niż standardowe. A to przecież jedna z najczęstszych przeróbek dokonywanych przez miłośników jazdy w terenie.
Podobnych możliwości BJ40 oferuje znacznie więcej, m.in., dzięki dodatkowym miejscom na akcesoria. A co skrywa pod maską?
Napęd gotowy na wszystko
Są takie przeszkody terenowe, których bez odpowiedniej dawki mocy nie sposób przejechać. Dlatego do napędu BJ40 wykorzystano wydajny, 2-litrowy silnik benzynowy. Dzięki turbosprężarce, osiąga on moc 245 KM i 386 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Ten ostatni trafia na wszystkie koła poprzez 8-biegową skrzynię automatyczną ZF. Osiągi? Pierwsza „setka” pojawia się na liczniku po 9,8 s od startu.
Sterowanie napędem odbywa się za pomocą pokrętła na desce rozdzielczej. Do wyboru mamy trzy, doskonale znane miłośnikom terenówek, ustawienia (2H, 4H oraz 4L). BJ40 oferuje też 7 trybów jazdy, a w niedalekiej przyszłości, dzięki funkcji zdalnych aktualizacji, będzie ich 11.
Z kolei w czasie jazdy terenowej kierowca może wybrać 1 z 12 poziomów pełzania, czyli stabilnej jazdy z prędkością od 1 do 12 km/h. Wówczas to elektronika kontroluje moc i hamowanie utrzymując stałą prędkość. Kierowca może się z kolei skupić się na kontrolowaniu drogi.
Wisienką na torcie jest zaś funkcja U-turn, która stanowi nieocenioną pomoc w ciasnych nawrotach. Wykorzystuje ona elektroniczną blokadę jednego z tylnych kół (lewego lub prawego) w momencie wykonywania skrętu, dzięki czemu BJ40 ma średnicę zawracania wynoszącą zaledwie 9,8 m.
Warto też odnotować, że BAIC może holować przyczepę o masie 2500 kg. A to oznacza, że to również doskonała propozycja dla fanów karawaningu czy sportów motorowodnych.
Innowacyjne wyposażenie
Na tym etapie z pewnością nikt już nie ma wątpliwości, że BAIC BJ40 to prawdziwa terenówka. A jednak mimo przygodowego charakteru, ten samochód oferuje swoim pasażerom również solidną dawkę luksusu.
Elektrycznie sterowane, podgrzewane i wentylowane fotele zapewniają komfort nawet w najdalszych podróżach, a miejsce pasażera z przodu wyposażono ponadto w regulowany podnóżek.
BJ40 może być zaopatrzony w aż 5 ekranów, w tym 9-calowe lusterko wsteczne i 1,92-calowy wyświetlacz umieszczony między nawiewami. Przedstawia on m.in. kompas, wysokość nad poziomem morza czy poziom wychylenia pojazdu.
Auto wyposażono też w znany z luksusowych pojazdów system aktywnej redukcji szumów. Umieszczone w kabinie mikrofony wykrywają szumy z tła, a następnie z głośników generowana jest fala dźwiękowa o odwrotnej amplitudzie. Dźwięki te nakładają się na siebie, czego efektem jest obniżenie hałasu w kabinie.
Ile kosztuje BJ40? Ceny póki co nie zostały jeszcze ujawnione. Wejdź na baic.otomoto.pl, by znaleźć dealera marki i pozostać na bieżąco z ofertą BAIC-a.