Te samochody elektryczne najszybciej zwiększają swój zasięg w ciągu 20 minut. Ford na szarym końcu!

Zasięg i szybkość ładowania to obecnie dwie największe bolączki elektryków na tle pojazdów spalinowych. A które samochody zyskują najwięcej kilometrów w ciągu 20 minut od podpięcia do ładowarki? Wyniki testu, przeprowadzonego przez P3 Group.
Amerykańska firma P3 Group już od 2019 roku co roku przeprowadza testy szybkości ładowania samochodów na prąd. W tym roku do porównania elektryków wykorzystano szybką ładowarkę o mocy maksymalnej sięgającej 350 kW (TUTAJ dowiesz się, od czego zależy szybkość ładowania).
W swoim badaniu P3 Group analizuje dane dotyczące zużycia energii oraz krzywą ładowania. Dzięki temu określa dokładny czas, jaki jest niezbędny do uzupełnienia zasięgu o określoną liczbę kilometrów. Pomiary są przeprowadzane pomiędzy 10 a 80% stanu naładowania, czyli w zakresie wykorzystywanym najczęściej.
O ile w przypadku większość aut testy odbywają się na ładowarce o mocy 350 kW, o tyle modele Tesli sprawdzono na stacji Supercharger V3. Wynika to z faktu, że w pojazdach tego wytwórcy na rynek amerykański, a tu przeprowadzano testy, nie ma złącza CCS (TUTAJ poznasz wtyczki w elektrykach). Z tego względu Tesle sprawdzono na ładowarce o mocy 250 kW.
Zasięg w 20 min: Lucid rządzi
Na szczycie tegorocznej listy samochodów, które najszybciej zwiększają zasięg w ciągu 20 minut, wylądował nowicjusz. To Lucid i jego model Air Grand Touring. W przypadku tego auta w tym czasie udało się zwiększyć zasięg o 335 km. Tuż za nim uplasowała się Tesla Model S Plaid z wynikiem 311 km.
Kolejne miejsce zajęła Kia EV6 w wariancie z baterią 77,4-kilowatową (nominalnie). Podobnie jak Lucid, korzysta ona z architektury 800-woltowej. Co ciekawe, w ciągu pierwszych 10 minut ładowania uzyskuje ona wyższy pik mocy niż Lucid i Tesla – osiąga 204 kW.
W przygotowanej przez nas tabeli widać, jak duży zasięg został dodany po pierwszych 10 i drugich 10 minutach ładowania oraz całkowity zasięg po 20 minutach od podpięcia do ładowarki. Ale wpływ na to, jak wysoko dany model wylądował na naszej liście ma również jego zużycie energii.
Przykładowo Porsche Taycan GTS wykazuje się najwyższą średnią mocą ładowania (w kWh). Jednak ze względu na dość wysokie zapotrzebowanie na energię jego silników, ostatecznie zajął on 6. miejsce w zestawieniu P3 Group.
Obliczenia na podstawie cyklu EPA
Należy również wspomnieć, że obliczenia zasięgu zostały wykonane na podstawie amerykańskiego cyklu EPA. Względem WLTP okazuje się on bardziej rygorystyczną metodą pomiarową.
Oto pełne wyniki szybkości ładowania, sporządzone przez P3 Group:
Lucid Air znalazł się na szczycie listy z 335 dodatkowymi kilometrami po 20 minutach na szybkiej ładowarce. Kia EV6 zgromadziła najwięcej kilometrów w ciągu pierwszych 10 minut. Tabela pokazuje zasięg w kilometrach na jednostkę czasu: liczba ta zależy od zużycia energii elektrycznej (wg EPA) przez samochód podczas jazdy.