25 stycznia 2025

Jakie objawy daje uszkodzona pompa hamulcowa?

uszkodzona pompa hamulcowa

Jazda z niesprawną pompą hamulcową jest bardzo niebezpieczna. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, aby w porę dostrzec awarię.

Czym jest pompa hamulcowa i jakie pełni funkcje?

Pompa hamulcowa to kluczowy element hydraulicznego układu hamulcowego. Odpowiada ona za tworzenie ciśnienia i transport płynu hamulcowego do hamulców. Jeśli jest niesprawna, cały układ traci skuteczność, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, jak i innych uczestników ruchu.

Pompa hamulcowa składa się z:

  • metalowego korpusu
  • sprężyny dociskowej
  • pierścieni uszczelniających
  • kołków oporowych
  • tłoków i cylindra

W pompie są też otwory wejściowe i wyjściowe dla płynu hamulcowego. Ich liczba zależy od typu pompy.

Pompa hamulcowa zaczyna pracować, gdy kierowca naciska pedał hamulca. Wtedy tłok znajdujący się w cylindrze zaczyna poruszać się, tworząc ciśnienie, które wypycha płyn hamulcowy do przewodów. Poprzez nacisk wywarty na dwa obwody hamulcowe płyn sprawia, że klocki hamulcowe zaciskają się na tarczach.

Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca, tłok powraca do swojej pierwotnej pozycji za sprawą ciśnienia hamowania i siły sprężyny.

Współczesne pompy hamulcowe są wyposażone w czujniki poziomu płynu oraz technologie wspomagające np. system ABS, które zwiększają efektywność i bezpieczeństwo hamowania.

W nowoczesnych samochodach montowane są pompy dwusekcyjne, nazywane tandemowymi. Mają one w cylindrze dwa tłoki. W takim przypadku ciśnienie jest generowane oddzielnie dla każdego obwodu, co oznacza, że jeśli jeden się zepsuje, drugi nadal będzie działał.

Przeczytaj również: Jak wymienić płyn hamulcowy? Jak często, jaki wybrać?

Najczęstsze przyczyny uszkodzenia pompy hamulcowej

Jest kilka powodów, z których dochodzi do awarii pompy hamulcowej:

  • naturalne zużycie – pompa hamulcowa jest częścią mechaniczną, która z czasem się zużywa, najczęściej starzeją się uszczelki
  • nieszczelności w układzie hamulcowym i wyciek płynu hamulcowego, które obniżają ciśnienie w układzie, a tym samym skuteczność hamowania
  • zanieczyszczenia w płynie hamulcowym spowodowane brakiem jego wymiany
  • korozja, która powoduje zatarcie tłoków, uszkodzenie zaworów lub zablokowanie przewodów
  • intensywne lub długotrwałe hamowanie, które może doprowadzić do przegrzania układu hamulcowego
  • uszkodzenia mechaniczne np. wskutek wypadku
  • zaniedbania związane z nieprzestrzeganiem terminów przeglądów i serwisowania układu hamulcowego

Objawy uszkodzonej pompy hamulcowej

Usterka pompy hamulcowej może dawać różne oznaki. Oto typowe objawy awarii tego podzespołu:

  • Nienaturalnie miękki pedał hamulca. Jest to jeden z pierwszych sygnałów, mogących zwiastować problemy z pompą hamulcową. Jeśli pedał nie stawia oporu, staje się dziwnie miękki lub opada zbyt nisko, oznacza to prawdopodobnie wyciek i spadek ciśnienia w układzie.
  • Wyciek płynu hamulcowego to jeden z najbardziej ewidentnych sygnałów, że mamy do czynienia z nieszczelnością w obrębie układu. Nieszczelności mogą występować w samej pompie oraz w przewodach z nią połączonych. Ślady wycieku zwykle są widoczne pod maską samochodu, na osłonie pod silnikiem lub w pobliżu zbiornika wyrównawczego.
  • Wydłużona droga hamowania. Gdy pompa hamulcowa nie wytwarza odpowiedniego ciśnienia i pracuje wolno, hamulce reagują z opóźnieniem.
  • Brak hamowania po naciśnięciu pedału. W skrajnych przypadkach samochód straci możliwość hamowania, mimo że kierowca będzie wciskał wielokrotnie pedał hamulca. W takim wypadku należy spróbować wytracić prędkość poprzez hamowanie silnikiem i zatrzymać się w bezpiecznym miejscu. Można też delikatnie wspierać się hamulcem ręcznym. Przy czym ważne jest, aby nie zaciągać go gwałtownie, ponieważ grozi to zablokowaniem kół, co w przypadku jazdy po ruchliwej drodze będzie bardzo niebezpieczne.
  • Niekiedy też można usłyszeć syczenie podczas trzymania wciśniętego pedału hamulca, co świadczy o nieszczelności układu.
  • Zapalenie się kontrolki ABS w kolorze czerwonym na desce rozdzielczej. W samochodach wyposażonych w komputer pokładowy najważniejsze podzespoły są monitorowane elektronicznie, stąd gdy tylko czujniki wykryją nieprawidłowości w działaniu np. pompy hamulcowej, komputer wyświetli ostrzegawczy komunikat, lub zapali się kontrolka.

Ile kosztuje naprawa uszkodzonej pompy hamulcowej?

Cena za naprawę pompy hamulcowej zależy od modelu i marki auta, cennika warsztatu i stopnia uszkodzenia tego elementu. Za odpowietrzenie układu hamulcowego i wymianę płynu hamulcowego, mechanik policzy sobie ok. 150 zł. Z kolei koszt robocizny w przypadku wymiany całej pompy hamulcowej wyniesie ok. 350 zł.

Do tego trzeba doliczyć zakup nowej części. Do starszych modeli ceny pompy hamulcowej zaczynają się od ok. 200 zł, od ok. 1000 zł do nowszych aut miejskich lub rodzinnych, natomiast do samochodów klasy premium ok. 3 tys. zł.

Jeśli można naprawić część, koszt jej regeneracji wynosi ok. 250 zł.

Jak zapobiec problemom z pompą hamulcową?

Aby zniwelować ryzyko awarii pompy hamulcowej, warto samemu zadbać o kilka kwestii. Przede wszystkim należy regularnie kontrolować gumowe elementy układu: przewody i uszczelki. Jeśli zostaną uszkodzone, może dojść do wycieku płynu.

Należy też systematycznie kontrolować stan tarcz i klocków hamulcowych. Te elementy powinno wymieniać się zgodnie z interwałami zalecanymi przez producenta lub kiedy zauważymy objawy zużycia.

Właściciele samochodów powinni też pamiętać o wymianie płynu hamulcowego, podczas której koniecznie jest odpowietrzenie całego układ. Warto też kontrolować jego poziom. 

FAQ

Czy można jeździć z zepsutą pompą hamulcową?

Nie. Jak tylko zauważymy zaburzenia w działaniu hamulców, należy natychmiast przerwać jazdę lub – jeśli nie są poważne – ostrożnie dojechać do najbliższego warsztatu. Nawet jeśli sama pompa hamulcowa i cały układ hamulcowy jeszcze działa, w każdym momencie może całkowicie odmówić posłuszeństwa.

Kiedy wymienić pompę hamulcową?

Pompę hamulcową trzeba wymienić w sytuacji, kiedy jest ona nieszczelna, uszkodzona mechanicznie albo zużyta.

Jak zdiagnozować pompę hamulcową?

Aby sprawdzić działanie pompy hamulcowej, należy nacisnąć kilkukrotnie pedał hamulca przy wyłączonym silniku. Jeśli jest miękki i nie stawia żadnego oporu, może to świadczyć o zapowietrzeniu układu lub o uszkodzeniu pompy. Warto też sprawdzić poziom płynu hamulcowego.