Używana Alfa Romeo Stelvio – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać? | PORADNIK KUPUJĄCEGO

Stelvio to pierwszy SUV Alfy Romeo. Firma pokładała w tym modelu wielkie nadzieje, jednak trudno mówić, by odniósł sukces komercyjny w polskich salonach. A czy warto zainteresować się Stelvio jako propozycją z rynku wtórnego? Sprawdźmy.
Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Alfa Romeo Stelvio. Samochód został zaprezentowany w 2016 roku, a jego sprzedaż rozpoczęła się w styczniu 2017 roku. Model dwukrotnie przechodził modernizację. W roku 2020 dopracowano detale, w 2023 odświeżono stylizację, choć ogólna bryła nadwozia nie uległa zmianie.
Używana Alfa Romeo Stelvio – nadwozie, korozja, bezpieczeństwo
Auto debiutowało w 2016 roku, ale o tym, że Alfa myśli nad SUV-em wiedzieliśmy już od… 2003 roku. Wtedy właśnie, podczas salonu w Genewie, Włosi zaprezentowali koncepcyjny model Kamal. Istnieje prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, że Stelvio pod względem wizualnym bazuje właśnie na nim.
Generalnie samochód odniósł sukces, ale okazał się również kanibalem, ponieważ zaczął odbierać klientów sedanowi Giulia. I może właśnie taka reakcja rynku spowodowała, że Alfa wstrzymała prace nad Giulią kombi i nową generacją luksusowego modelu 166. Zamiast nich do salonów wjechały Tonale i Junior, co bez wątpienia zmienia nieco ogólny wizerunek włoskiej marki.
Wróćmy jednak do Stelvio. Auto jest rodzinnym, 5-miejscowym SUV-em z zacięciem sportowym. Podstawowe wymiary to: długość 4,68-4,70 m, szerokość 1,90 m, wysokość 1,64-1,69 m i rozstaw osi 2,81 m. Zastosowanie stopów lekkich (wybrane elementy poszycia) umożliwiło utrzymanie wagi w sensownych granicach. Masa własna podstawowych wersji to ok. 1700 kg, co jest bardzo dobrym wynikiem. Pamiętajmy, że Stelvio to konkurent Volvo XC 60, Audi Q5 czy BMW X3.
Korozji nie należy się zbytnio obawiać – nadwozie jest ocynkowane, a wybrane elementy jak już napisaliśmy – wykonane z aluminium.
Stelvio była badana przez EuroNCAP w 2017 roku i otrzymała wówczas komplet pięciu gwiazdek. Obecnie wynik ten jest już nieaktualny, ponieważ pojawiły się już nowsze, ostrzejsze normy.
Bardzo duża liczba egzemplarzy używanych oferowanych w ogłoszeniach to samochody po wypadku – do naprawy albo odbudowane. Pod tym względem to praktycznie ten sam poziom co Audi, BMW, Mercedes czy Volvo.
Pierwsza modernizacja
Po raz pierwszy Stelvio zostało poddane modernizacji w 2020 roku. Producent wprowadził nowe, lepsze tapicerki, nieznacznie zmieniła się kierownica, gamę uzupełniła topowa odmiana wyposażenia Veloce Ti, która pozycjonuje się ponad Veloce.
Nieco świeżości dodały także nowe kolory nadwozia i… pasów bezpieczeństwa – te ostatnie można było zamówić nie tylko czerwone, ale także zielone.
Miłośnicy modelu oraz użytkownicy zwrócą uwagę na obecność aktywnego asystenta pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych i asystenta zmęczenia. Poprawiła się również obsługa multimediów dzięki temu, że ekran zyskał możliwość obsługi dotykowej. Na liście opcji znalazła się także indukcyjna ładowarka.
Lifting z 2023 roku
Zmiany wprowadzone w 2023 roku są już widoczne z daleka. Uwagę zwracają nowe reflektory matrycowe LED, nawiązujące wyglądem do tych z młodszego modelu Tonale. Zmienił się także wygląd atrapy chłodnicy, zmodernizowano również tyle światła LED.
Pewne poprawki wprowadzono we wnętrzu. Najbardziej widoczną jest seryjny, 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, który można skonfigurować w trzech różnych układach.
W kwietniu 2023 roku sportowa wersja Stelvio, zaprezentowana na 100. rocznicę Quadrifoglio, otrzymała na tylnej osi mechaniczny mechanizm różnicowy ze szperą i moc zwiększoną do 520 KM. Mniej więcej w tym czasie w salonach pojawił się także specjalny, jubileuszowy model Quadrifoglio Anniversario (produkcja limitowana do 100 sztuk).
Używana Alfa Romeo Stelvio – deska rozdzielcza, wyposażenie, wnętrze, bagażnik
SUV-y na ogół nie mają wiele wspólnego ze sportem, ale Stelvio jest w środku na wskroś sportowa. Wysokie lub – w wersjach Veloce i Quadrifoglio – bardzo wysokie „boczki” foteli (w opcji fotele mają szkielet z włókna węglowego) oraz jedyna w swoim rodzaju kierownica to tylko przykłady charakterystycznych akcentów.
Sporych rozmiarów jest także tunel środkowy, który w wersjach z napędem na cztery koła kryje wał napędowy i wzmacnia nadwozie. Generalnie rzecz biorąc Stelvio to raczej samochód 4-osobowy, ale ma przynajmniej spory bagażnik. Od 525 do 1600 litrów to wielkość, która nie rozczarowuje. Docenić należy także jego staranne wykończenie.
Stelvio dawało – i daje nadal, w końcu samochód wciąż sprzedawanych jest w salonach – bardzo szerokie możliwości konfiguracji. Podstawowe poziomy wyposażenia to, początkowo, Super, Executive, Business, Quadrifoglio oraz First Edition.
Z czasem ulegały one zmianom i dziś w cennikach Alfy widnieją trzy – Sprint, Veloce i Tributo Italiano. Tak czy inaczej auto naprawdę wyróżnia się liczbą opcji. Nie można także narzekać na specyfikację podstawową.
Używana Alfa Romeo Stelvio – zawieszenie, układ napędowy, skrzynia biegów
Do wyboru jest napęd na tył lub – znacznie bardziej popularny – na wszystkie cztery koła. Zaawansowane, wielowahaczowe zawieszenie zarówno z przodu jak też z tyłu jest nastawione na osiągi i z racji tego okazuje się dość drogie w serwisowaniu. Trzeba jednak zaznaczyć, że przynajmniej wiemy za co płacimy. W 2017 roku Stelvio Quadrifoglio ustanowiło rekord w segmencie SUV na północnej pętli toru Nürburgring z czasem 7 minut, 51 sekund i 7 dziesiątych. W tamtym czasie był to wynik o 8 sekund lepszy od konkurencji.
Wersja, którą osiągnięto ten znakomity czas, miała pod maską silnik 2.9 V6 z bezpośrednim wtryskiem o mocy 510 KM, oczywiście z napędem 4x4 Q4 i automatyczną, ośmiostopniową skrzynią biegów (inne skrzynie nie występują). Warto w tym miejscu dodać, że skrzynie biegów dla Alfy produkuje ZF.
Używana Alfa Romeo Stelvio – silniki benzynowe
Gama jest dosyć skromna i obejmuje wyłącznie jednostki sportowe, które nie obchodzą się zbyt oszczędnie z paliwem. Pozornie – jeśli uwzględnimy lata produkcji oraz normy czystości spalin – będzie ich wiele, ale realnie są tylko trzy.
Na dobry początek mamy dwie 2-litrowe, 4-cylindrowe, z turbo i bezpośrednim wtryskiem oraz systemem MultiAir o mocach 200 oraz 280 KM. Ale ta najbardziej polecana to 2.9 V6 Bi-Turbo o mocy 510 lub nawet 520 KM.
Żaden z silników nie ma jakieś wady konstrukcyjnej. Owszem – zdarzały się przypadki zatarcia, jeszcze w okresie gwarancji, ale najczęściej jest to wina zbyt długich interwałów olejowych oraz brutalnej eksploatacji. W przypadku tego samochodu powiedzenie „jak dbasz tak masz” ma znaczenie szczególne.
Używana Alfa Romeo Stelvio – silnik Diesla
Katalogi pokazują 9 silników, ale realnie jest tylko jeden, różniący się latami produkcji, osprzętem i normą czystości spalin. Jest to 4-clindrowa, turbodoładowana jednostka o pojemności 2.2 litra (dokładnie 2143 cm, ale Alfa nazywa ją 2.2 Diesel lub 2.2 JTDM).
Zakres mocy – od 150 do 210 KM. To generalnie bardzo udana konstrukcja, zwłaszcza jeśli zestawimy koszty jej obsługi z alternatywnymi jednostkami BMW, Audi czy Mercedesa. Niezawodność jest na co najmniej podobnym poziomie, osiągi – można zaakceptować, dźwięk jak najbardziej miły dla ucha, a koszty części – niższe niż w autach niemieckich.
Popularne silniki – dane techniczne
Używana Alfa Romeo Stelvio – typowe usterki
Najsłabszym punkty tego samochodu jest elektryka i elektronika. Niektórzy użytkownicy przymykają jednak oko na jakieś problemy z centralnym zamkiem, otwieraniem szyb lub tylnej klapy czy kontrolkami świecącymi się na desce rozdzielczej.
Najważniejsze, żeby nie kupić auta po dużym wypadku, albo z zacierającym się silnikiem, więc bez wizyty w wyspecjalizowanym serwisie na kontrolę przedzakupową się nie obejdzie. Bez wątpienia bezpieczniejszym wyborem są diesle, ale odmiany benzynowe w dobrym stanie też się trafiają. Szkoda, że większość starszych egzemplarzy ma już jakieś mniejsze lub większe wycieki oleju.
Przed zakupem z pewnością warto dokładnie sprawdzić oświetlenie, ponieważ zarówno przednie jak i tylne lampy są niestety dosyć drogie (ceny liczymy w tysiącach zł i będzie to raczej przedział 5-10 tys. niż 1-5 tys.).
Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?
Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu
Wklej link do ogłoszenia
Zamów raport z inspekcji
Używana Alfa Romeo Stelvio – ceny, oferta rynkowa
Ceny używanych egzemplarzy rozpoczynają się od ok. 80 tys. zł. Ceny egzemplarzy nowych na wyprzedażach startują od poziomu ok. 250 tys. zł. Warto o tym pamiętać, ponieważ najdroższe egzemplarze używane wystawiane są za ponad 330 tys. zł.
Zalety i wady
Zalety:
- bardzo duża przyjemność z jazdy i świetne prowadzenie
- rewelacyjne osiągi wersji benzynowych
- dosyć oszczędny i niezawodny diesel
Wady:
- niewielka podaż
- sporo egzemplarzy powypadkowych
- wycieki oleju z silników benzynowych
- kapryśna elektryka i elektronika











