VIN Niemcy – jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?

Niemcy to nadal najpopularniejszy kraj skąd Polacy ściągają używane samochody. Jak wynika z danych serwisu Clicktrans.pl, w 2024r. stanowiły one aż 58,7 proc. wszystkich sprowadzonych aut. Aby uniknąć oszustwa, należy sprawdzić auto. Najprostszym sposobem jest weryfikacja historii pojazdu po VIN Niemcy.
Co to jest numer VIN?
VIN (Vehicle Identification Number) to unikalny numer identyfikacyjny nadawany każdemu samochodowi przez jego producenta. Można porównać go do numeru PESEL, ponieważ tak samo jak on, pozwala na weryfikację pojazdu. VIN umożliwia też poznanie historii pojazdu. Polscy kierowcy nazywają go numerem nadwozia.
VIN składa się z 17 cyfr i liter z wykluczeniem I, O oraz Q, ponieważ są zbyt podobne do liczb. Podzielony jest na trzy sekcje:
- WMI (World Manufacturer Identifier) to trzy znaki określające kraj pochodzenia samochodu oraz jego producenta. W przypadku Polski oznaczenia mają zakres SU-SZ, VIN Niemcy to SN-ST
- VDS (Vehicle Descriptor Section) – kolejne sześć znaków to zakodowane informacje techniczne na temat danego auta, np. typ pojazdu, rodzaj nadwozia, model
- VIS (Vehicle Indicator Section) – ta sekcja składa się z ośmiu znaków i są to miejsca w VIN od 10. do 17., oznaczają indywidualny kod pojazdu. Zwykle pierwszy z nich wskazuje rok produkcji a następny fabrykę. Kolejne liczby to numer serii pojazdu
VIN najczęściej jest umieszczony:
- na tabliczce znamionowej na przedniej szybie po stronie kierowcy
- na słupku bocznym po stronie kierowcy
- na prawym nadkolu
- na podłodze bagażnika – po prawej stronie
- na podłodze w kabinie, w okolicach przedniego, prawego fotela
Oczywiście numer wpisany jest też dowodzie rejestracyjnym.
Gdzie można sprawdzić historię pojazdu z Niemiec po numerze VIN?
VIN to źródło wielu informacji o samochodzie. Jako element identyfikujący musi być umieszczony na wszelkich dokumentach dotyczących auta, np. polisie OC, umowie kupna-sprzedaży oraz zaświadczeniu o badaniach technicznych. Także mechanicy potrzebują numeru VIN, aby dobrać odpowiednie części. Zatem w każdym miejscu, gdzie coś robimy w aucie, zastawiamy ślad. Ten zaś zwykle jest gromadzony w rozmaitych bazach danych, np. w Centralnej Bazie Ewidencji Pojazdów CEPiK.
Z powyższych powodów znając numer VIN, jesteśmy w stanie sprawdzić historię używanego samochodu. Możliwości jest kilka:
- E-usługa Historia pojazdu – jest to ogólnodostępna i bezpłatna baza danych prowadzona przez CEPiK. Aby poznać historię samochodu, na stronie https://www.historiapojazdu.gov.pl/ należy wpisać: numer rejestracyjny, VIN i datę pierwszej rejestracji
- Komercyjne bazy danych, które za opłatą udostępniają informacje, są to np. autoDNA, Autobaza,Carfax
- Raport TÜV, czyli stacji, która ma uprawnienia i wykonała przegląd samochodu
- Wizyta w Autoryzowanej Stacji Obsługi ASO
VIN Niemcy – jak sprawdzić historię auta krok po kroku
Pamiętajmy, że VIN musi być identyczny we wszystkich miejscach, tj. w dowodzie rejestracyjnym, karcie pojazdu oraz na elementach nadwozia i tabliczce znamionowej. Wszelkie próby jego przebicia i zmiany są nielegalne.
Wprawdzie e-usługa Historia pojazdu jest przeznaczona głównie do weryfikacji aut już zarejestrowanych w Polsce, to jednak od 2020 r., dzięki nawiązaniu współpracy CEPiK z bazami w innych krajach, można sprawdzić auta m.in. z Niemiec. Aby zobaczyć historię pojazdu, należy:
- wejść na stronę historiapojazdu.gov.pl/
- wpisać w odpowiednie pola: numer rejestracyjny, VIN Niemcy i datę pierwszej rejestracji
- wejść w zakładkę „Dane zagraniczne”
Jeśli samochodu z Niemiec ma w bazie CEP dane, aby zobaczyć historię, trzeba potwierdzić swoją tożsamość poprzez profil zaufany (eGO).
Raport składa się z trzech sekcji:
- Informacje – znajdują się tu dane techniczne i informacje o dokumentach pojazdu
- Oś czasu – obejmuje zapisane na osi czasu zdarzenia, m.in. rok produkcji auta, informacje o OC, podstawowe dane właścicieli, terminy okresowych badań technicznych, odczyty licznika
- Dane zagraniczne – czyli informacje m.in. o kradzieżach auta, złomowaniu, wypadkach, uszkodzeniach i ich naprawach, niedopuszczeniu auta do ruchu oraz czy pojazd był wykorzystywany jako taksówka
Dane w raportach firm komercyjnych są płatne, ale bardziej szczegółowe, ponieważ nie każda zagraniczna baza danych udostępnia za darmo wszystkie informacje, a takie tylko są dostępne w rządowym serwisie.
O historii napraw i wizyt serwisowych oraz przebiegu samochodu z Niemiec dowiemy się z ASO. Oczywiści pod warunkiem, że właściciel korzystał z usług takich stacji. W innym wypadku informacje mogą być niepełne. Niestety serwis udostępnia historię pojazdów na podstawie VIN jedynie obecnemu właścicielowi. Rozwiązaniem jest udanie się do stacji wraz ze sprzedającym, chyba że dysponuje on już stosownym dokumentem opatrzonym datą i stemplem ASO. Usługa jest płatna ok. 100-250 zł.
Informacje o stanie technicznym są też dostępne w raporcie TÜV. Każdy właściciel auta w Niemczech dostaje raport po badaniu okresowym. Zawiera on informacje o aktualnym stanie licznika i usterkach stwierdzonych w trakcie przeglądu oraz datę i miejsce badania. Nabywca może skontaktować się ze stacją TÜV, aby sprawdzić wiarygodność dokumentu. Co więcej, diagnosta ma obowiązek przybić pieczątkę po pozytywnie przebytym przeglądzie w dowodzie rejestracyjnym i nalepić nalepki na tablicach rejestracyjnych. Warto wiedzieć, że raport jest ważny przez 2 lata, a nowe samochody muszą przejść pierwszy przegląd po 3 latach.
FAQ
Co to jest numer VIN?
Vin jest to unikatowy numer identyfikacyjny pojazdu. Pozwala on sprawdzić historię pojazdu.
VIN Niemcy – gdzie sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?
Bezpłatnie historię pojazdu z Niemiec można sprawdzić na rządowej stronie https://historiapojazdu.gov.pl/. Dostępne są inne komercyjne portale. Warto też zweryfikować historię w raporcie TÜV oraz w książce serwisowej ASO.