27 stycznia 2024

Samochód z Niemiec – jak sprawdzić auto z Niemiec i ile kosztuje jego sprowadzenie?

Sprowadzanie aut z Niemiec
Zdjęcie: Marcin Rokicki.

Wiele lat temu sprowadzanie aut z Niemiec było na tyle popularne, że dla wielu osób stawało się nawet dodatkowym zajęciem. W późniejszym okresie zainteresowanie takimi pojazdami zmalało. Czy import auta z Niemiec nadal ma sens?

Używane samochody z Niemiec – skąd taka popularność wśród polskich kierowców?

Sprowadzanie aut z Niemiec to zjawisko, którego szczyt popularności przypada na początek lat 90. Wraz ze zmianami ustrojowymi w Polsce, statystyczny obywatel wreszcie mógł pozwolić sobie na zakup wymarzonego, zachodniego samochodu. To nic, że w większości przypadków stan takich pojazdów budził duże wątpliwości, a na rynku nie brakowało egzemplarzy po kradzieży, z podrobionymi dokumentami. Import z Niemiec dosłownie zalał polski rynek nowszymi modelami, które skutecznie zastąpiły wysłużone Polonezy czy inne relikty motoryzacji pamiętające czasy głębokiego PRL.

Dziś sprawdzanie aut z Niemiec nie jest już tak popularne, jak kiedyś. Głównie za sprawą cen zbliżonych do tych w naszym kraju i trudności w znalezieniu atrakcyjnej oferty. Sytuację komplikuje fakt, że znaczną część niemieckiego rynku samochodów używanych stanowią oferty komisów. Stan oferowanych przez nich pojazdów nie zawsze pokrywa się z opisem ogłoszenia.

Sprowadzanie aut z Niemiec – czy to się opłaca?

Niemcy są wciąż najpopularniejszym rynkiem, jeśli chodzi o sprowadzanie używanych samochodów zza granicy. Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w listopadzie 2023 roku w Polsce zarejestrowano ponad 70 tysięcy sprowadzonych, używanych samochodów osobowych i dostawczych o wadze do 3,5 tony. Jednocześnie to wzrost o prawie 18% w stosunku do sytuacji sprzed roku. Najczęściej importowaną marką był Volkswagen. Na pierwszym miejscu krajów, z których Polacy przywożą używane auta, w dalszym ciągu są Niemcy. W 2023 roku trafiło do nas stamtąd ponad 391 tysięcy używanych pojazdów.

Jakie samochody są najczęściej sprowadzane z Niemiec?

Samochody uszkodzone, specjalistyczne, poleasingowe i auta z dużymi przebiegami. Te typy pojazdów to faworyci wielu importerów. Egzemplarze od prywatnych osób, w nienagannym stanie technicznym, bezwypadkowe i z niskim przebiegiem bardzo często okazują się droższe, niż ich odpowiedniki w Polsce. A nie zapominajmy, że do kosztów należy doliczyć jeszcze takie opłaty jak podatki czy transport.

Gdzie szukać aut z Niemiec?

Poszukiwania wymarzonego auta możemy zacząć od zapoznania się z internetowymi ogłoszeniami, można ich też szukać na portalach społecznościowych, np. w grupach zrzeszających niemiecką polonię. Zachęcamy również do śledzenia ofert umieszczanych na portalu otomoto.pl. Znajdziecie tam sporo ogłoszeń np. od firm zajmujących się sprowadzaniem samochodów z Niemiec.

Kolejną metodą jest wyjazd po auto do Niemiec. Jeśli robimy to po raz pierwszy, to zalecamy skorzystanie z pomocy kogoś doświadczonego. Okaże się ona niezbędna szczególnie w przypadku załatwiania formalności po zakupie. Będąc na miejscu, możemy przyjrzeć się ofertom komisów, jak i osób prywatnych. W drugim przypadku nie liczmy jednak na wyjątkowe okazje. Opowieści o tym, jak starszy Niemiec sprzedał przypadkowemu Polakowi zadbane auto za połowę wartości to miejskie legendy, niemające nic wspólnego z rzeczywistością.

Jak sprowadzić auto z Niemiec?

Po pierwsze zwróćmy uwagę na to, co widnieje w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli auto jest wyrejestrowane (wymeldowane) przez poprzedniego właściciela, to i tak powinniśmy otrzymać od niego tzw. duży i mały brief, ostemplowany właściwą pieczątką („abmeldung”).

W przypadku zakupu auta zarejestrowanego na terytorium Niemiec otrzymujemy analogicznie mały i duży brief (Fahrzeugschein i Fahrzeubrief) oraz potwierdzenie ważności przeglądu technicznego (HU-Hauptuntersuchung) i badania analizy spalin (AU-Abgasuntersuchung).

Jeśli zamierzamy wracać samochodem na krótkoterminowych tablicach wyjazdowych z żółtym paskiem, to konieczna będzie wizyta w tamtejszym wydziale komunikacji (Zulassungstelle). Po przedstawieniu dokumentu tożsamości, dokumentów pojazdu (wraz z umową zakupu lub fakturą) i złożeniu wniosku uiszczamy odpowiednią opłatę za tablice (od 80 Euro) + opłatę administracyjną (10-15 Euro). Analogicznie w przypadku zakupu tablic z czerwonym paskiem. Jednak w tym przypadku potrzebny będzie niemiecki meldunek, a koszt zakupu wyższy (do 180 Euro). Alternatywa to transport samochodu do Polski na lawecie (koszt zależny od odległości i przewoźnika).

Jak sprawdzić samochód z Niemiec?

Procedura sprawdzenia samochodu sprowadzonego z Niemiec jest właściwie taka sama jak w przypadku aut importowanych z innych krajów. Ogólna kondycja i historia pojazdu to dwie kwestie, które powinny wzbudzić szczególną uwagę.

Stan techniczny pojazdu z Niemiec

Stan techniczny pojazdu sprawdzonego z Niemiec możemy sprawdzić na tamtejszych stacjach kontroli pojazdów, w warsztatach niezależnych lub w ASO. Operacja wygląda więc bardzo podobnie do kontroli kondycji samochodu w Polsce.

Historia pojazdu z Niemiec

Historię samochodu sprowadzonego z Niemiec możemy sprawdzić w kilku miejscach. Bezpłatna opcja to wizyta na stronie historiapojazdu.gov.pl. Alternatywą są płatne raporty, np. autoDNA.

Ile kosztuje sprowadzenie auta z Niemiec?

Sprowadzając auto z Niemiec, musimy liczyć się z kilkoma kosztami:

  • akcyza – dla aut z silnikami o pojemności do 2000 cm³ wynosi 3,1% wartości auta. Z silnikami o większych pojemnościach 18,6% wartości samochodu. Dla aut hybrydowych 9,3% (klasyczne hybrydy i plug-in, z silnikami o pojemnościach od 2 do 3,5 litra) i 1,55% (dla hybryd HEV i MHEV z silnikami o pojemności do 2 litrów). Opłaty można dokonać za pośrednictwem strony puesc.gov.pl
  • transport – wszystko zależy od tego, czy autem będziemy wracać na kołach, czy przewozić je na lawecie. Jeśli po zakupie zamierzamy wracać wyrejestrowanym przez poprzedniego właściciela samochodem do Polski i dłużej jeździć nim po kraju, to konieczny będzie zakup tablic wywozowych (z czerwonym paskiem, tzw. zollkennzeichen). Jest to najdroższy rodzaj tablic z uwagi na czas ważności (od 15 dni do 12 miesięcy). Aby je wyrobić, musimy złożyć odpowiedni wniosek w tamtejszym urzędzie. Dodatkowo wykupujemy polisę ubezpieczeniową. Niestety, aby je wykupić, potrzebny jest niemiecki meldunek (i komplet dokumentów pojazdu). Kwota, jaką należy za nie zapłacić, zależy od długości ich ważności. Drugi rodzaj tablic to tablice tymczasowe (z żółtym paskiem, tzw. kurzzeitkennzeichen). Ważne są maksymalnie 5 dni od daty wydania. Decydując się na ich wykupienie również, zyskujemy możliwość legalnego powrotu autem do kraju. Taki samochód ma bowiem opłacone ubezpieczenie OC i tzw. zieloną kartę. Koszt około 80-90 euro. Ostatnia opcja to transport na lawecie. W tym przypadku cena zależy od pośrednika i odległości od miejsca docelowego w Polsce.

Jakich formalności należy dopełnić po sprowadzeniu auta z Niemiec?

Po sprowadzeniu auta z Niemiec należy dokonać następujących formalności:

  • tłumaczenie dokumentów niemieckich – około 150-200 zł, koszt w zależności od tłumacza i regionu w Polsce.
  • badanie techniczne – w przypadku samochodów powypadkowych wyniesie 192 zł, a dla aut, które przyjechał do Polski jako nieuszkodzone 98 zł. Nawet jeśli auto ma ważny niemiecki przegląd techniczny (TUV, Technischer Überwachungsverein).
  • opłaty związane z rejestracją – wydanie polskich standardowych tablic i dowodu rejestracyjnego będzie nas kosztować 160 zł. Do tego koszt ubezpieczenia, zależny od wielu czynników.