8 października 2024

Volkswagen ID. Buzz w Polsce znacznie droższy niż w Niemczech. Skąd ta różnica?

Volkswagen ID. Buzz

Coraz więcej osób decyduje się na zakup samochodów elektrycznych, jednak w Polsce konsumenci często spotykają się z wyższymi cenami niż w innych krajach Europy. Doskonałym przykładem jest Volkswagen ID.Buzz,a który w naszym kraju jest znacznie droższy niż w Niemczech. Dlaczego tak się dzieje?

Jednym z głównych powodów różnic cenowych jest ograniczenie oferty modeli dostępnych na polskim rynku. Producenci często w naszym kraju decydują się na sprzedaż droższych, bogato wyposażonych wersji swoich samochodów, pomijając również tańsze warianty z mniejszymi akumulatorami – informuje portal elektromobilni.pl.

To zjawisko można zaobserwować na przykładzie Volkswagena ID.Buzza. W Niemczech dostępna jest wersja Freestyle z mniejszym akumulatorem i bardziej budżetowym wyposażeniem. Kosztuje ona znacznie mniej od najtańszej odmiany dostępnej w Polsce.

SPRAWDŹ OFERTY OTOMOTO Lease

Podczas gdy Volkswagen ID.Buzz Freestyle na niemieckim rynku musi zadowolić się baterią o pojemności 59 kWh, oferując zasięg około 300 km, dostępna w Polsce wersja Pro dysponuje większym akumulatorem (79 kWh) i mocniejszym silnikiem (286 KM). Przekłada się to na zasięg nawet 400 km – zwraca uwagę redakcja portalu autoblog.pl.

Volkswagen ID.Buzz: wyższe ceny bazowe

Nawet porównując podobnie wyposażone modele, ceny w Polsce często są wyższe. Po uwzględnieniu różnic w podatku VAT, Volkswagen ID.Buzza Pro w Polsce okazuje się droższy niż w Niemczech (TUTAJ poznasz marki aut, stosujące najlepsze zabezpieczenie przed rdzą).

Tendencja ta nasuwa pytanie: czy polscy konsumenci są po prostu bardziej skłonni zaakceptować wyższe ceny, czy też istnieją inne czynniki wpływające na tę sytuację? A może producenci stosują różne strategie cenowe na różnych rynkach, co może być podyktowane odmiennymi czynnikami, takimi jak siła nabywcza konsumentów czy poziom konkurencji na poszczególnych rynkach?

Możliwych wyjaśnień jest kilka. Po pierwsze, producenci samochodów mogą zakładać, że polscy klienci mają wyższe oczekiwania co do wyposażenia pojazdów i dlatego oferują im droższe wersje. Po drugie, różnice w kosztach transportu, magazynowania i dystrybucji na różnych rynkach mogą wpływać na końcową cenę samochodu.

Ponadto, różnice w wysokości podatków i opłat w poszczególnych krajach również przyczyniają się do różnic cenowych. Nie można też wykluczyć, że producenci celowo ustalają wyższe ceny w niektórych krajach, aby zwiększyć marżę lub stworzyć wrażenie ekskluzywności danych modeli.

Na przykład, w przypadku Volkswagena ID.Buzza nawet po uwzględnieniu różnic w podatku VAT, cena bazowa modelu Pro w Polsce jest wyższa niż w Niemczech o około 5000 zł (225 820 zł w Polsce na tle 219 000 zł w Niemczech) – wylicza portal autoblog.pl.