Używane Volvo XC40 – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać? | PORADNIK KUPUJĄCEGO

Najmniejszy SUV Volvo jest z nami już od 8 lat. To sprawia, że XC40 staje się ciekawą alternatywą również dla klientów szukających auta z rynku wtórnego. Na co trzeba uważać przy zakupie tego modelu?
Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Volvo XC40. Samochód został zaprezentowany w 2017 roku. W 2022 przeszedł modernizację. Otrzymał nowe zderzaki, zmodyfikowane reflektory, zderzak z charakterystycznie ściętymi reflektorami i odświeżoną osłonę chłodnicy. Po liftingu pojawiły się także matrycowe światła LED. Inne wyróżniki to nowa paleta kolorystyczna, a także nowa, bardziej ekologiczna gama silnikowa.
Jak powszechnie wiadomo, Volvo należy do chińskiego koncernu Geely. Auta na Europę są produkowane w Belgii. Drugi zakład produkcyjny znajduje się w Luqiao w Chinach. Warto wiedzieć, że na bazie XC40 powstały spokrewnione, chińskie modele - Geely Xingyue oraz Lynk & Co 01
CZYTAJ TEŻ: Używane Volvo C30 – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?
Używane Volvo XC40 – nadwozie, korozja, bezpieczeństwo
Nadwozie już z daleka wygląda na solidne i takie też jest w rzeczywistości. Problemy z korozją nie występują, a jakość pasowania poszczególnych elementów należy do najlepszych w segmencie. Pudełkowate kształty przekładają się na wygodę we wnętrzu. XC40 nie jest oczywiście samochodem rodzinny tak jak XC60 (XC60 ma dłuższy rozstaw osi o 16 cm). Mimo tego cztery dorosłe osoby mogą się jednak tutaj zmieścić wygodnie.
XC40 było badane przez EuroNCAP w 2018 roku i otrzymało wówczas komplet pięciu gwiazdek. Obecnie wynik ten jest już nieaktualny, ponieważ pojawiły się już nowsze, ostrzejsze normy.
Marka Volvo jest w Polsce dość często wybierana przez korporacje dla pracowników wyższego szczebla. Daje to szanse na zakup egzemplarza poleasingowego z pewną przeszłością. To duża zaleta. Egzemplarze sprowadzane, podobnie jak inne, konkurencyjne konstrukcje z segmentu premium, są zazwyczaj po przejściach i mogą mieć cofnięty licznik. Szkoda tylko, że takie krajowe XC40 są na ogół o 20% droższe od średniej rynkowej. Ale przynajmniej wiadomo za co się płaci.
Używane Volvo XC40 – deska rozdzielcza, wnętrze, bagażnik
Samochód jest wykończony bardzo starannie, liczba wariantów tapicerek sprawia, że trudno o dwa takie same egzemplarze na rynku. W zależności od konfiguracji wnętrze może być luksusowe albo surowe – w szwedzkim stylu. Niektóre wersje czerpią inspiracje ze starszych, kultowych modeli Volkswagena, w których motywem przewodnim na tkaninach była duża, szkocka krata.
Sam kokpit nawiązuje wprost to większych modeli XC60 i XC90 (chodzi oczywiście o drugie generacje). Można się tylko z tego cieszyć, ponieważ wzornictwo to doskonale łączy elegancki styl z doskonałą czytelnością.
Oryginalna, spłaszczona w górnej części deska rozdzielcza ma w sobie coś ze starych amerykańskich krążowników szos. Niemal pionowo ustawiona kierownica ma elektryczne wspomaganie. Cechą charakterystyczną są charakterystyczne, pionowe nawiewy powietrza. Seryjny, duży centralny ekran ma świetną jakość i został zgrabnie wkomponowany w deskę rozdzielczą.
Bagażnik XC40 ma pojemność 460–1295 l. Ta górna wartość nie zachwyca, ale ta dolna jest jak najbardziej wystarczająca w codziennym użytkowaniu. Na tle innych crossoverów czy nawet kompaktowych SUV-ów XC40 pod tym względem nie rozczarowuje.
Używane Volvo XC40 – wyposażenie
Przed liftingiem XC40 występowało w siedmiu podstawowych wariantach wyposażenia. Są to: Momentum Core, Momentum, Momentum Pro, R-Design, Inscription, First Edition Momentum oraz First Edition R-Design. Po liftingu mamy poziomy Essential, Core Plus, Ultimate, Plus, Bright (PHEV), Plus Dark (PHEV).
Niezależnie od wersji na pokładzie znajduje się komplet systemów bezpieczeństwa. Jeden z nich to systemem hamujący pojazd w razie wykrycia niebezpieczeństwa kolizji lub potrącenia pieszego. Na listę najczęściej wybieranych opcji możemy wpisać m.in. system BLIS, adaptacyjny tempomat, aktywne światła drogowe, przednie czujniki parkowania, elektrycznie unoszoną klapę bagażnika, podgrzewaną szybę przednią, nawigację satelitarną, tuner TV i zaawansowane nagłośnienie Harman&Kardon.
Jeśli ktoś przymierza się do zakupu egzemplarza z aktywnym tempomatem czy automatycznymi reflektorami, powinien obowiązkowo sprawdzić ich działanie przed zakupem. Elementy składowe tych systemów dość często ulegają uszkodzeniom podczas kolizji. Koszty ich wymiany nierzadko przekraczają 10 czy nawet 20 tys. zł. Żeby zdać sobie sprawę ze skali problemu – warto wejść na grupy poświęcone Volvo albo temu konkretnemu modelowi. Liczba zapytań o drzwi, maski błotniki do napraw powypadkowych egzemplarzy sprowadzanych z USA jest olbrzymia. Daje ona jakieś wyobrażenie o tym jak dużo takich odbudowanych pojazdów trafia później na rynek.
Używane Volvo XC40 – zawieszenie, układ napędowy, skrzynia biegów
Z przodu układ McPherson, z tyłu konstrukcja wielowahaczowa. Wbrew niektórym obiegowym opiniom części są dostępne u niezależnych dystrybutorów w dosyć przystępnych cenach. Z roku na rok zaopatrzenie jest coraz lepsze.
W zależności od wersji Volvo XC40 ma napęd na przód albo na wszystkie cztery koła. Konstruktorzy poprzecznie zabudowali układ napędowy. W wersji 4x4 nie ma mechanizmu Torsen – Volvo bazuje tutaj na sprzęgle międzyosiowym sterowanym elektronicznie.
Najtańsze wersje mają manualną skrzynię biegów. W ogłoszeniach są one jednak w zdecydowanej mniejszości. Dominują odmiany ze skrzyniami dwusprzęgłowymi (7 biegów), albo klasycznymi automatami (8 biegów). Żadna z tych przekładni nie wyróżnia się jakąś ponadprzeciętną trwałością. Jeśli już ktoś nastawia się na ten typ skrzyni – polecamy raczej klasyczny automat.
Używane Volvo XC40 – silniki benzynowe
We wszystkich silnikach benzynowych producent zastosował turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk. Dwie najsłabsze jednostki (oznaczenia T2 oraz T3) mają tylko 3 cylindry i bazują na bloku o pojemności 1477 ccm. Kolejne oznaczone symbolami B3, T4, B4, T5 i B5 to już jednostki dwulitrowe o mocach od 190 do 250 KM. Oznaczenia B albo T wskazują na konstrukcję. T to zwykła benzyna z turbodoładowaniem, a B – benzyna z turbodoładowaniem w konfiguracji hybrydowej.
Żeby tradycji stało się zadość, Volvo musiało jednak coś zamieszać. Modele T4 Recharge oraz T5 Recharge to dla odmiany hybrydy ładowane z gniazdka, ale bazują na mniejszej wersji 3-cylindrowej. Ich moc może być nieintuicyjna, ponieważ mają 129 oraz 180 KM.
W ogłoszeniach pojawiają się także wersje elektryczne, ale nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem. Możliwe, że się to zmieni, ponieważ właśnie one wydają się najbardziej niezawodne w całej gamie. I nie należy się temu dziwić. Należąca do tej samej grupy marka Polestar robi jedne z najlepszych „elektryków” na świecie.
Jeśli ktoś liczy na to, że wybór wersji benzynowej jest bezpieczniejszy niż zakup diesla – jest w błędzie. Wszystkie te downsizingowe konstrukcje generują spore koszty serwisowe, a na dodatek są dość paliwożerne. Z tego względu warto zastanowić się nad hybrydą. Każda z nich jest ryzykownym zakupem, ale przynajmniej okazują się dość ekonomiczne w mieście. Nasz typ to hybrydy 4-cylindrowe.
Używane Volvo XC40 – silniki diesla
Diesli jest sześć, ale realnie to tak naprawdę jeden 2-litrowy silnik. W zależności od wersji różni się osprzętem i mocą. Nie jest to zły wybór, ale trzeba mieć na uwadze, że wszystkie wersje z roczników 2020-2022 należą do grupy ryzyka.
Chodzi o awaryjny, paskowy napęd pompy oleju. Zużycie paska powoduje najpierw nieprawidłowe działanie pompy, a następnie jej zatrzymanie, a to oznacza zatarcie silnika. Należy zatem sprawdzać, czy w kupowanym egzemplarzu nie widać pod maską śladów jakichś grubszych napraw, albo nawet wymiany silnika. Sprawę rozwiązuje profilaktyczna wymiana paska na nowy lub na… zestaw łańcucha opracowany specjalnie do tego modelu. Auta wyprodukowane przed 2020 rokiem i po 2023 są fabrycznie wolne od tej niedogodności.
Słabsze jednostki są oznaczane jako D3 i mają jedną turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Mocniejsze D4 mają już biturbo ze stałą geometrią.
Używane Volvo XC40 – popularne wersje silnikowe
Używane Volvo XC40 – typowe usterki
Najważniejsze, to przed zakupem wykluczyć auta źle naprawione po wypadku oraz takie z zamaskowanymi uszkodzeniami silników. Przy przebiegu 200 tys. km lub większym należy się liczyć z pierwszymi objawami zużycia automatów – niezależnie do rodzaju. Aby rozwiązać problem przeciągania zmian biegów lub poszarpywania na ogół trzeba zostawić w serwisie jakieś 7-10 tys. zł.
Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?
Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu
Wklej link do ogłoszenia
Zamów raport z inspekcjiNormą są także drobne, ale irytujące problemy z elektroniką. Chodzi o działanie asystentów jazdy, bezkluczykowego dostępu, sterowania szybami czy nawet sterowania klimatyzacją. Jak w większości modeli z instalacją CAN – jedna mała awaria jakiegoś układu potrafi sparaliżować kilka innych systemów.
Używane Volvo XC40 – ceny, oferta rynkowa
Ceny używanych egzemplarzy XC40 rozpoczynają się od ok. 80 tys. zł. Ceny egzemplarzy nowych na wyprzedażach startują od poziomu ok. 145 tys. zł. Najdroższe egzemplarze używane, w topowych wersjach, kosztują ok. 250 tys. zł.
Tak jak napisaliśmy wcześniej – auta używane możemy podzielić na dwie grupy – te z wiarygodnych źródeł, z udokumentowaną historią w wysokich cenach oraz te okazyjne, które najczęściej mają coś na sumieniu.
Mając na uwadze nieco gorsze zaplecze serwisowe niż w przypadku grupy VW i nieco wyższą awaryjność niż np. w przypadku Toyoty, warto jednak odżałować nieco więcej pieniędzy przy zakupie niż później dorzucić tyle samo na serwis, tracąc dodatkowo czas i nerwy.
Używane Volvo XC40 – zalety i wady
Zalety
- świetna jakość wykończenia
- wysoki komfort jazdy
- bardzo dobre właściwości jezdne
Wady
- wysokie ceny samochodów używanych
- gorsze zaplecze serwisowe niż w przypadku aut z grupy VW















