4 kwietnia 2024

Wilgoć w samochodzie: jakie są jej przyczyny, jak skutecznie ją usunąć

mokra szyba przednia - wilgoć w samochodzie

Wilgoć w kabinie samochodu gromadzi się przez cały rok, choć zaparowane szyby i zapach stęchlizny dają o sobie znać zwykle jesienią i zimą. Skąd się bierze wilgoć w aucie? Jak ją usunąć?

Wilgoć w aucie – przyczyny jej powstawania

Istnieją trzy główne źródła wilgoci w samochodzie:

  • woda przedostaje się do środka wraz z mokrymi albo zaśnieżonymi butami i odzieżą kierowcy i pasażerów
  • woda deszczowa przenika do środka poprzez nieszczelne uszczelki, np. w szyberdachu
  • nieszczelność w układzie ogrzewania

Jeśli wszystko w samochodzie jest sprawne, to na podwyższony poziom wilgoci wpływa pierwsza przyczyna, czyli brudne buty oraz mokre ubrania. Woda z butów wsiąka w dywaniki, a z ubrań w tapicerkę. Jeśli nie sprzątamy kabiny systematycznie, brud się zbiera i zatrzymuje wilgoć we wnętrzu.

Częstą przyczyną przecieków do wnętrza samochodu są uszkodzone, zużyte lub niepoprawnie zamontowane uszczelki szyb bocznych. Czasem woda dostaje się też przez niesprawne uszczelki drzwi, dachu panoramicznego albo klapy bagażnika. Niekiedy przyczyną jest zaawansowana korozja elementów nadwozia.

W autach spalinowych może popsuć się nagrzewnica. Jeśli dojdzie do nieszczelności, płyn zacznie wyciekać i wsiąkać w elementy wytłumienia wnętrza.

Czym grozi wilgoć w samochodzie?

Duża wilgotność i nieefektywny system wentylacji prowadzi do zaparowania szyb. W takiej sytuacji kierowca ma problem z widocznością, a wycieranie przedniej szyby w czasie jazdy jest niebezpieczne i często, zamiast poprawić, tylko pogarsza sytuację. Wilgoć w samochodzie sprzyja korodowaniu nadwozia, jak i elektryki.

Z kolei, jeśli wilgoć dostanie się do obudowy lamp, to może nie tylko zniszczyć powierzchnię odblaskową, ale i spowodować zwarcie instalacji. Trzeba też pamiętać, że zapalone lampy generują dużą ilość ciepła, co powoduje parowanie wody w kloszu, która skrapla się na zimnej obudowie i tym samym zmniejsza przepustowość światła.

Nasiąknięte wodą tkaniny, pianki i gąbki tworzą idealne środowisko do rozwoju pleśni i grzybów. Długotrwałe oddychanie takim powietrzem powoduje bóle głowy, dyskomfort i uczucie zmęczenia podczas jazdy. Co w efekcie obniża koncentrację i zwiększa ryzyko wypadków.

Wilgotne powietrze pogłębia również reakcje alergiczne, takie jak podrażnienie oczu, kichanie oraz przekrwienie błony śluzowej nosa.

Jak pozbyć się wilgoci?

Zawilgocone wnętrze samochodu trzeba najpierw dokładnie posprzątać i wyrzucić wszystkie niepotrzebne przedmioty. W aucie mamy często zapas czystych ściereczek do szyb, ręczników bawełnianych do rąk oraz szmat, które mogą przydać się np. w razie wymiany koła. Niekiedy też w bagażniku wozimy, koce i ubrania. To są rzeczy, które bardzo łatwo nabierają wilgoci, a pod jej wpływem mogą pleśnieć i wytwarzać przykre zapachy.

Dywaniki należy wyprać i dobrze wysuszyć. Podobnie postępujemy z siedzeniami. Jeśli mamy taką możliwość, to warto oddać auto do gruntownego czyszczenia kabiny – wtedy to firma wypierze nie tylko dywaniki i fotele, ale i podsufitkę oraz podłogi. Auto trzeba też porządnie wywietrzyć.

W pozbyciu się wilgoci pomoże też wyłożenie podłogi gazetami albo ręcznikiem papierowym. Można też zastosować żwirek dla kotów, bentonit albo ryż. Dobrym rozwiązaniem jest specjalny pochłaniacz wilgoci, dostępny w sklepach motoryzacyjnych i na stacjach benzynowych. Wszystkie te produkty mają właściwości absorbujące płyny. Po kilku godzinach odkurzamy samochód, a papier wyrzucamy. Powyższe czynności warto też zastosować w bagażniku, ponieważ woda może zbierać się we wnęce na koło zapasowe.

Jeśli nadal czujemy wilgoć w aucie, należy szukać dalej. Nieszczelność uszczelek można sprawdzić na myjni samochodowej. Jeśli zauważymy przeciek, trzeba je od razu wymienić. Z kolei perforacje korozyjne będą widoczne najczęściej dopiero po wjechaniu na kanał. Przy czym pojawiają się one raczej w dość wysłużonych autach.

Jeśli powyższe czynności nie spowodują pozbycia się wilgoci, to pozostaje wizyta u mechanika i sprawdzenie nagrzewnicy i całego układu ogrzewania. Czasem wystarczy wymiana filtra kabinowego na nowy, a niekiedy wymienić trzeba nieszczelne przewody lub też całą nagrzewnicę.

Jak ograniczyć powstawanie wilgoci?

Aby ograniczyć powstawanie wilgoci, należy przede wszystkim zadbać o samochód. Regularna wymiana filtrów, czyszczenie klimatyzacji i ozonowanie kabiny to podstawowe czynności. Poza tym jesienią warto wymienić dywaniki z tekstylnych na gumowe, z których łatwiej usunąć wodę. Można też pomyśleć o specjalnych wodoodpornych pokrowcach na fotele i kanapę.

Przed zimą warto zaopatrzyć się w preparat zapobiegający parowaniu szyb. Płyn nakłada się wpierw na mikrofibrę, a następnie na szybę. Tę wyciera się po wyschnięciu. Innym skutecznym sposobem na zniwelowanie wilgoci jest zakup pochłaniacza wilgoci, który najczęściej występuje w formie woreczka napełnionego granulatem absorbującym wodę.

FAQ

Jak pozbyć się nieprzyjemnego zapachu w kabinie?

Najpierw trzeba wywietrzyć kabinę. Jeśli to nie pomoże, to warto wyprać dywaniki i tapicerkę. Kolejnym krokiem jest wyczyszczenie klimatyzacji i ozonowanie.

Jak samemu pozbyć się wilgoci w aucie?

Przede wszystkim należy dokładnie posprzątać samochód. W okresie jesiennym warto wymienić filtr kabinowy oraz zmienić dywaniki na gumowe, a do kabiny włożyć pochłaniacze wilgoci.

Skąd bierze się wilgoć w samochodzie?

Zwykle wilgoć dostaje się do wnętrza pojazdu wraz z mokrymi butami i ubraniami. Gromadzenie się wilgoci w kabinie może też być efektem źle działającej wentylacji albo nieszczelnych uszczelek.

Ile kosztuje pochłaniacz wilgoci?

Najtańsze pochłaniacze wilgoci kosztują kilkanaście złotych.