29 grudnia 2024

Wymiana chłodnicy klimatyzacji samemu. Instrukcja krok po kroku

wymiana chłodnicy klimatyzacji

Samodzielna wymiana chłodnicy klimatyzacji może wydawać się skomplikowaną czynnością, jednak przy odrobinie wiedzy, chęci, miejsca i czasu jest to wykonalne zadanie. Jak to zrobić?

Co to jest chłodnica klimatyzacji?

Chłodnica klimatyzacji, nazywana skraplaczem to wymiennik ciepła, którego głównym zadaniem jest schładzanie czynnika chłodniczego. Czynnik chłodniczy w postaci gazu dostaje się do skraplacza za pomocą sprężarki i przepływa przez rurki, oddając ciepło na zewnątrz. Czynnik w wyniku ochładzania zamienia się w ciecz i ponownie płynie w stronę parownika.

Chłodnica klimatyzacji sama wymaga chłodzenia. Dlatego montowana jest z przodu pojazdu, obok zwykłej chłodnicy tak, aby w trakcie jazdy mogła być chłodzona strumieniem powietrza z zewnątrz. Na postoju albo podczas jazdy w korku chłodnica klimatyzacji chłodzona jest powietrzem wytwarzanym przez wentylator elektryczny.

Ze względu na umiejscowienie oraz trudne warunki pracy, chłodnica klimatyzacji jest narażona na częste awarie.

Więcej o elementach klimatyzacji samochodowej przeczytasz w artykule: Czynniki chłodnicze do klimatyzacji

Jakie są rodzaje skraplacza?

Wyróżniamy dwa rodzaje skraplaczy.

  • Chłodnicę równoległą, która jest zbudowana z wielu kanałów ułożonych równolegle. Przez nie przechodzi czynnik chłodniczy w obie strony układu.
  • Chłodnicę szeregową zbudowaną z kanalików oraz żeberek lub z serpentynowych kanalików ułożonych szeregowo. Rurki biegną od wlotu do wylotu chłodnicy klimatyzacji.

Samodzielna wymiana chłodnicy klimatyzacji – instrukcja krok po kroku

Podstawowe narzędzia niezbędne do wymiany chłodnicy to:

  • nowa chłodnica
  • podnośnik samochodowy
  • zestaw kluczy nasadowych lub Torx
  • kombinerki
  • śrubokręty
  • szmatka
  • płyn chłodniczy
  • O-ringi (zielone) do układu klimatyzacji
  • rękawice robocze

Należy pamiętać, że w przypadku demontażu chłodnicy klimatyzacji, nie powinno być czynnika w układzie. Zatem przed przystąpieniem do prac należy go odessać.

Krok 1. Demontaż elementów utrudniających dostęp do chłodnicy klimatyzacji, które zależą od marki. Najczęściej trzeba zdjąć osłonę dolną silnika (o ile auto jest w nią wyposażone);. Następnie konieczne jest odkręcenie i odsunięcie nadkoli antykorozyjnych, zdemontowanie zderzaka oraz przednich lamp. Niekiedy wystarczyć tylko poluzować mocowanie chłodnicy wody i delikatnie ją odsunąć, aby uzyskać dostęp do skraplacza.

Krok 2. Teraz odłączamy przewody prowadzące do skraplacza. Jeśli mamy za mało miejsca, można wyjąć filtr powietrza. Odpinamy linkę od zamka maski i odłączamy wszystkie kostki.

Krok 3. Na dole chłodnicy znajdują się aluminiowe rurki odpływu cieczy, które trzeba delikatnie odkręcić, o ile chcemy ich użyć ponownie. Potem wyjmujemy je, demontując też belkę wzmacniającą, co zapewni nam więcej miejsca na wyciągnięcie chłodnicy.

Krok 4. Odkręcamy śruby mocujące i wyciągamy chłodnicę.

Krok 5. Montaż nowej chłodnicy klimatyzacji. Po instalacji skraplacza pozostałe elementy wkładamy i mocujemy w odwrotnej kolejności niż podczas usuwania starej chłodnicy klimatyzacji. Przy wymianie trzeba zmienić gumowe o-ringi na złączach przykręcanych do skraplacza.

Krok. 6. Na koniec należy wykonać nabijanie klimatyzacji czynnikiem chłodzącym oraz olejem smarującym kompresor i przetestować działanie klimatyzacji.

Wymiana chłodnicy klimatyzacji – lepiej zrobić to samemu czy oddać do warsztatu?

Wszystko zależy od tego, czy właściciel auta ma wiedzę i odpowiednie narzędzia. 

Podstawową sprawą, o której należy pamiętać, wymieniając chłodnicę klimatyzacji, to jej delikatność. Część bardzo łatwo jest uszkodzić. Poza tym problemem może być bezpieczne spuszczenie czynnika roboczego, ponieważ wymaga to specjalistycznych narzędzi.

Dlatego dla osób, które nie mają doświadczenia w naprawach auta, lepszym rozwiązaniem jest oddanie samochodu do warsztatu, gdzie mechanicy dokonają nie tylko wymiany chłodnicy klimatyzacji, ale też sprawdzą cały układ, przeczyszczą go i nabiją czynnikiem chłodzącym.

Przeczytaj również artykuł: Używana chłodnica klimatyzacji - czy warto ją kupić?

FAQ

Ile kosztuje wymiana chłodnicy klimatyzacji?

Cena wymiany chłodnicy klimatyzacji zależy od modelu samochodu. Im większy i bardziej luksusowy pojazd, tym kwota jest wyższa. Koszt robocizny to ok. 250 zł. Za nowy element zapłacimy od 200 do nawet ponad 2000 zł. Do tego musimy doliczyć czyszczenie klimatyzacji – ok. 100-200 zł, wymianę filtra osuszacza ok. 100-200 zł i filtra kabinowego ok. – 100 zł oraz koszt uzupełnienia czynnika chłodzącego – od 50 do 1000 zł w zależności od potrzebnej ilości oraz rodzaju czynnika).

Czy można jeździć bez chłodnicy klimatyzacji?

Zasadniczo można jeździć z otwartym układem bez chłodnicy klimatyzacji, choć grozi to zniszczeniem osuszacza. Trzeba też pamiętać o zabezpieczeniu przewodów przed wilgocią i brudem.

Jak sprawdzić szczelność chłodnicy klimatyzacji?

Sprawdzenie szczelności układu klimatyzacji można zacząć od przyjrzenia się poszczególnym elementom chłodnicy pod kątem korozji lub widocznych zanieczyszczeń. Dostrzegalne plamy na skraplaczu mogą oznaczać nieszczelność i wyciek.

Stan techniczny klimatyzacji samochodowej można też zweryfikować podczas jazdy. Jeżeli doszło do awarii, zauważymy brak chłodzenia, odór w kabinie albo hałas pracującego układu.