Wymiana kolektora ssącego – na czym polega, ile kosztuje?

Kolektor dolotowy, nazywany też kolektorem ssącym to ważny elementem jednostki napędowej. Jego zadaniem jest dostarczanie powietrza do cylindrów. Jazda z uszkodzonym podzespołem grozi spadkiem wydajności silnika, zwiększonym spalaniem, a nawet poważnymi uszkodzeniami jednostki napędowej. Na czym polega wymiana kolektora ssącego?
Wymiana kolektora ssącego – jak to zrobić?
Przed wymianą kolektora ssącego trzeba wpierw zlokalizować podzespół. W zależności od konstrukcji silnika może być umieszczony na górze lub po jego boku. Wymiany dokonuje się zawsze na zimnym albo chłodnym silniku.
Jak wymienić kolektor ssący? Pierwszą czynnością jest odłączenie rury dolotowej powietrza, usunięcie filtra powietrza oraz wszelkich połączeń elektrycznych i innych przewodów łączących i plastikowych części. Przy okazji warto dokładnie obejrzeć wszystkie części pod kątem dziur i zanieczyszczeń.
Następnie przechodzimy do wymontowania kolektora ssącego. W tym celu trzeba odkręcić śruby mocujące go do komory silnika. Warto przygotować sobie specjalny pojemnik na śrubki albo miejsce, gdzie je odłożymy, aby nie zginęły.
Kolejnym krokiem jest przygotowanie nowego kolektora dolotowego do montażu. Jeśli producent nie dołączył uszczelek – trzeba je oddzielnie kupić. W przypadku montowania używanego modelu wkładamy również nowe uszczelki.
Ostatnim krokiem jest montaż nowego kolektora dolotowego. Odbywa się on w odwrotnej kolejności niż demontaż. Po przymocowaniu kolektora wszystkie inne elementy, takie jak filtr powietrza, trzeba ponownie założyć i przymocować.
Ile kosztuje wymiana kolektora ssącego?
Koszt wymiany kolektora dolotowego może się różnić w zależności od marki i modelu samochodu, lokalizacji oraz renomy warsztatu, a także rodzaju użytej części.
Musisz wymienić kolektor ssący? Cena nowego egzemplarza waha się od kilkuset do ok. trzech tysięcy złotych. Do tego trzeba doliczyć koszt robocizny, który wynosi od 50 do 900 zł w zależności od stopnia skomplikowania demontażu i montażu podzespołu. Niekiedy, aby wyjąć kolektor ssący, trzeba rozebrać inne elementy silnika.
Tańszą opcją jest oddanie części do regeneracji. Naprawa kolektora dolotowego to wydatek od ok. 400 do ok. 1000 zł.
Ile kosztuje wymiana uszczelki kolektora ssącego?
Wymiana uszczelki kolektora dolotowego jest konieczna w przypadku jej zużycia. Na szczęście nie jest ona bardzo droga i kosztuje od ok. kilkudziesięciu do ok. 100 zł. Jednak dodatkowo trzeba zapłacić za usługę jej wymiany. Ceny w warsztatach kształtują się w granicach 100-200 zł.
Przy jej wymianie, mechanik powinien sprawdzić dodatkowo szczelność całego układu dolotowego oraz stan filtra powietrza.
Klapy kolektora ssącego – objawy
Klapy wirowe w kolektorze dolotowym najczęściej spotkamy w silnikach Diesla z Common Rail. Dzięki zawirowaniu powietrza, jakie tworzą, mieszanka paliwa i powietrza spala się szybko z jak najmniejszą ilością zanieczyszczeń i w dolnym zakresie obrotów.
W nowoczesnych silnikach klapy kolektora ssącego są sterowane przez elektryczny siłownik. Niestety moduł ten w wielu autach jest dość awaryjny, co może spowodować poważne usterki. Urwanie się klap wirowych i zassanie ich do cylindra może doprowadzić do poważnej awarii silnika.
Uszkodzenie klap objawia się:
- spadkiem mocy
- brakiem momentu obrotowego na niskich obrotach
- możliwym wyciekiem oleju z okolic kolektora ssącego
- odgłosem trzepotania w kolektorze dolotowym
- zapychania się filtra cząstek stałych
- niekiedy zapala się kontrolka „check engine”
Niestety nie można dokupić samych klapek, dlatego w przypadku ich uszkodzenia albo awarii konieczna jest wymiana całego kolektora ssącego. Przy czym niektórzy mechanicy polecają usunięcie klap wirowych, co ma uchronić mechanizm przed kosztowną wymianą.
Co daje wymiana kolektora?
Kolektory ssące w nowoczesnych autach najczęściej wykonane są z wytrzymałego plastiku, choć nadal można spotkać modele zrobione z metalu. Zasadniczo podzespół w sam w sobie jest trwałym elementem, zepsuć mogą się jedynie uszczelka albo kapki wirujące (o ile są). Niekiedy zdarza się też pęknięcie kolektora. W takiej sytuacji konieczna jest wymiana kolektora ssącego, aby uniknąć przykrych konsekwencji w postaci remontu silnika.
Kolektory można też wymienić w celu poprawy osiągów samochodu. Jakie korzyści przynosi wymiana kolektora dolotowego:
- zwiększenie mocy silnika – nowoczesne modele są projektowane tak, aby minimalizować opory przepływu powietrza i tym samym zapewnić optymalne warunki dla spalania mieszanki paliwowo-powietrznej
- oszczędność paliwa, zauważalna jednak głównie podczas spokojnej jazdy i utrzymaniu stałej prędkości;
- sportowy dźwięk silnika;
- szybkie przyspieszenie i płynne przejścia między biegami, co sprawia, że samochód staje się bardziej dynamiczny i przyjemniejszy w prowadzeniu;
- większy moment obrotowy, dzięki czemu auto jest bardziej elastyczne i łatwej będzie pokonywało podjazdy i wyprzedzało.
Czy można jeździć z uszkodzonym kolektorem ssącym?
Teoretycznie wolno jeździć autem z uszkodzonym podzespołem. Jednak, jeśli właściciel auta będzie zbyt długo zwlekał z wymianą kolektora dolotowego albo z jego naprawą, to w efekcie może to skutkować przerwami zapłonu, szarpaniem lub przegrzaniem silnika. Co więcej, nieszczelny element powoduje wnikanie zanieczyszczeń do komory spalania, co z czasem przyczyni się do jego jednostki napędowej. Dlatego, aby uniknąć kosztownej naprawy silnika, warto po zaobserwowaniu pierwszych objawów awarii kolektora ssącego, umówić się w warsztacie na sprawdzenie podzespołu.
Ile czasu zajmuje wymiana kolektora?
Czas wymiany kolektora dolotowego może się różnić w zależności od modelu samochodu i doświadczenia mechanika. Jeśli dostęp do podzespołu jest łatwo, to wymiana zajmie ok. 2 godziny. Przy bardziej skomplikowanych konstrukcjach czas może się wydłużyć nawet do całego dnia.
Jakie są objawy nieszczelnego kolektora ssącego?
Najczęstszą przyczyną nieszczelnego kolektora ssącego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. Nieszczelny kolektor ssący daje następujące objawy:
- zaświecenie się kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej, trzeba pamiętać, że świecąca kontrolka może świadczyć o wielu innych awariach, dlatego trzeba wpierw odczytać kod usterki, aby zweryfikować czy problemem faktycznie jest układ dolotowy
- przerwy w zapłonie – pęknięcie lub wyciek płynu chłodzącego w kolektorze dolotowy sprawa, że do komory spalania dostaje się więcej powietrza niż paliwa, przez co zakłócony zostaje proces spalania
- problemy z uruchomieniem auta
- nierówne obroty na biegu jałowym oraz na postoju
- szarpanie silnika
- zwiększone spalanie paliwa
- spadek mocy podczas przyspieszania
- wyciek płynu chłodzącego spod kolektora dolotowego – jeśli po nocy pod samochodem zobaczymy kałużę płynu, trzeba sprawdzić, czy w okolicy kolektora dolotowego nie ma śladów nieszczelności
- wydobywający się ze strony kolektora ssącego odgłos syczenia
- przegrzewanie się silnika z powodu utraty płynu – pęknięcie powoduje wylanie się płynu chłodzącego we wnęce silnika lub do komory spalania, pierwszy symptomem jest wzrost wskaźnika temperatury na desce rozdzielczej w trakcie jazdy
Czy warto wymieniać uszczelkę kolektora dolotowego?
Zepsutą uszczelkę, nie tyle warto, ile trzeba wymienić. Dlaczego? Zadaniem uszczelki kolektora ssącego jest uszczelnienie powierzchni styku kolektora z głowicą silnika. Choć jest ona wykonana z odpornej i wytrzymałej gumy albo tworzywa sztucznego to w wyniku starzenia się i pracy w wysokiej temperaturze zaczyna tracić swoje właściwości i staje się krucha, przez co z łatwością pęka.
Nieefektywna uszczelka powoduje zasysanie przez silnik niekontrolowanej, dodatkowej dawki powietrza, co powoduje błędne odczyty czujników w układzie ssącym i przedostawanie się zanieczyszczeń do cylindrów. Skutkiem jest przerywana lub nierówna praca silnika, zwłaszcza na biegu jałowym i podczas postoju, spadek mocy silnika przy przyspieszaniu oraz zwiększone spalanie.