Wymiana przegubu napędowego – jak zrobić to samemu?

Wymiana przegubu jest konieczna, kiedy w trakcie dynamicznego przyspieszania z okolic półosi zacznie dochodzić głośne, metaliczne stukanie. Dalsza jazda grozi utratą sterowności i poważniejszym awariami. Podpowiadamy, jak wymienić bezpiecznie przegub napędowy samodzielnie.
Kiedy należy wymienić przegub napędowy?
Przegub stanowi nieodłączny element półosi i mówiąc bardzo ogólnie, dzięki niemu możemy kręcić kołami samochodu. Większość współczesnych aut jest wyposażona w niezależne zawieszenie, co oznacza, że koła znajdujące się na jednej osi nie są ze sobą w żaden sposób połączone. Aby pionowy oraz skrętny ruch kół był możliwy, półosie mają na swoich końcach dwa przeguby: wewnętrzny i zewnętrzny. Ten pierwszy znajduje się przy kołach, drugi tuż przy skrzyni biegów.
Mimo że przeguby zostały przystosowane do pracy w trudnych warunkach i przenoszenia dużych obciążeń, to z biegiem czasu zużywają się i ulegają awariom. Pierwszą sygnałem, że trzeba wymienić przeguby napędowe, są metaliczne stuki dochodzące z okolic półosi. Hałasy pojawiają się zwykle w chwili przyspieszania oraz ostrego skrętu i ustępują, jak tylko wrzucimy bieg jałowy. Ten objaw zwykle świadczy o awarii przegubu zewnętrznego. Natomiast jeśli kierowca odczuwa silne wibracje na kierownicy – to oznaka zużytego przegubu wewnętrznego. Niekiedy też zauważalne są problemy ze skręcaniem.
Jak krok po kroku wymienić przegub
Osoby, które mają wiedzę i doświadczenie w naprawie swoich aut, mogą spróbować samodzielnie wymienić przegub. Oprócz nowych części potrzebne będą:
- lewarek
- młotek
- kombinerki
- płaski śrubokręt
- czysta szmatka
- komplet kluczy nasadowych
1. Pierwszym krokiem jest poluzowanie śrub w kołach i podniesienie auta na lewarku.
2. Następnie odkręcamy koła.
3. Potem trzeba zdjąć zabezpieczający piastę dekielek, aby odganiać znajdującą się w środku nakrętkę z kołnierzem.
4. W tym momencie musimy poprosić kogoś o naciśnięcie hamulca. Jest to konieczne, aby odkręcić nakrętkę. Niestety nie zawsze jest to prosta czynności, czasem trzeba podgrzać ją albo spryskać odrdzewiaczem.
5. Kolejnym krokiem jest odkręcenie końcówki drążka kierowniczego oraz mocowania wahacza.
6. Jak to się uda, to wysuwamy wieloklin z piasty i zdejmujemy przegub z półosi napędowej, zbijając go młotkiem.
7. Wyjętą końcówkę półosi oczyszczamy ze smaru za pomocą ściereczki i układamy w czystym miejscu, aby się nie zabrudziła.
8. Teraz bierzemy nowy przegub i na bieżnię przegubu nakładamy dużą ilość smaru. Środek zwykle jest dołączany do nowej części.
9. Następnie wsuwamy gumową osłonę na półoś, zaczynając od węższego końca. Sprawdzamy, czy na końcówce półosi jest pierścień zabezpieczający, jeśli tak to wsuwamy na nią przegub. Potem przy pomocy młotka wbijamy pierścień na swoje miejsce.
10. Sprawdzamy, czy przegub nie zsuwa się z półosi. Jeśli mocno leży, znaczy, że jest założony prawidłowo.
11. Kolejną czynnością, którą trzeba wykonać, jest włożenie reszty smaru do wewnątrz gumowej osłony tak, aby środek nie wyciekł na zewnątrz.
12. Potem zakładamy na przegub osłonę, zaciskamy opaskę i kołnierz. Teraz cześć jest gotowa do zamontowania w aucie.
13. Układamy przegub w piaście i przykręcamy z powrotem wszystkie elementy.
14. Zakładamy i przykręcamy koła, a potem auto stawiamy na ziemi.
Wymiana przegubu nie jest prosta i może zająć nawet cały dzień. Warto też mieć przygotowane miejsce, gdzie spokojnie dokonamy naprawy.
Jak uniknąć konieczności wymiany przegubu napędowego?
Główną przyczyną awarii przegubu jest niewłaściwa eksploatacja samochodu. Aby uniknąć przedwczesnego zużycia elementów, warto jeździć w sposób zrównoważony i spokojny. Dla przegubu szkodliwe jest gwałtowne ruszanie na skręconych kołach oraz poruszanie się po nawierzchni w bardzo złym stanie. Właściciel auta powinien też zwracać uwagę na jakość używanych opon i ich parametry, ponieważ niewłaściwe ogumienie może przyspieszać zużywanie się przegubów.
Większość awarii przegubu zaczyna się od pęknięcia gumowych osłon, które zabezpieczają połączenie przed brudem i kurzem oraz zatrzymują smar na przegubie. Dlatego po przejechaniu dłuższej trasy, należy sprawdzić stan osłon i w razie potrzeby je wymienić. Po wymianie nie wolno zapominać o ponownym nasmarowaniu układu.
Na szczęście przeguby nie psują się natychmiast. Jednak im szybciej kierowca zareaguje na niepokojące objawy, tym mniejszy będzie koszt naprawy.
Ile kosztuje wymiana przegubu?
Wymiana przegubu nie jest tania. Same części to wydatek od ok. 150 zł do ok. 600 zł, w zależności od typu pojazdu, producenta i modelu auta. Do tego dochodzi koszt robocizny mechanika. Ceny wahają się od ok. 150 zł do ok. 300 zł. Jeśli chcemy zaoszczędzić, możemy spróbować znaleźć warsztat, który zajmuje się regeneracją przegubów.
FAQ
Ile można jeździć z uszkodzonym przegubem?
Uszkodzony przegub ogranicza manewrowanie autem, a to może przyczynić się do niebezpiecznych kolizji albo wypadków.
Czy wymiana przegubu jest trudna?
Wymiana przegubu jest dość skomplikowana i wymaga wiedzy o budowie poszczególnych układów w samochodzie.
Ile trwa wymiana przegubu?
Wymiana przegubu nie jest czynnością czasochłonną. Średnio trwa to ok. 1-2 godziny.