Polscy kierowcy postrachem w Europie – powodują coraz więcej kolizji

Właściciele aut z Polski doprowadzili za granicą w ubiegłym roku do 69 tys. kolizji i wypadków. To oznacza wzrost o prawie 10% w stosunku do 2022 r. Najczęściej rozbijali się na drogach Niemiec, Włoch, Francji i krajów Beneluksu.
Najnowszy raport Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK) burzy mit, że Polak za granicą porusza się zgodnie z przepisami. Zagraniczne stłuczki świadczą, że jeździmy niebezpiecznie nie tylko u siebie, ale również na drogach Europy. Co więcej, w 2023 r. już trzeci raz z rzędu nastąpił wzrost liczby zdarzeń, w których winny jest kierowca z tablicami z symbolem „PL”.
Zagraniczne stłuczki – kolejny rekord
Według ostatnich danych PBUK nasi rodacy doprowadzili do 69 tys. szkód w 2023 r. Dla porównania w 2022 r. było to 63 tys., a rok wcześniej 60 tys. Co oczywiste, większa liczba szkód to również coraz wyższe wydatki dla naszych firm ubezpieczeniowych, co przekłada się na wzrost cen polis.
„Chwilowy spadek szkodowości miał miejsce jedynie w okresie pandemii. Obecnie zjawisko to ponownie szybko rośnie, co rodzi uzasadnione obawy, że w ciągu najbliższych lat pobite zostaną niechlubne rekordy. Skala problemu przekłada się na zwiększające się obciążenie finansowe polskiego rynku ubezpieczeniowego, a co za tym idzie, kieszeni klientów. W 2023 r. sięgnęło ono kwoty blisko 1,7 miliarda złotych" – mówi Mariusz Wichtowski, prezes PBUK.
Zagraniczne stłuczki – gdzie najczęściej?
W 2023 roku polscy kierowcy spowodowali najwięcej szkód na terenie Niemiec – blisko 50% wszystkich zdarzeń za granicą. Niemal 10% wypadków miało miejsce we Włoszech, a na drogach Francji nasi zmotoryzowani byli sprawcami prawie 8% szkód. Kolejne 6% wypadków wydarzyło się w Holandii, a 5% w Belgii. W sumie w tych pięciu krajach kierowcy z polskimi tablicami rejestracyjnymi spowodowali ponad 75% wszystkich kolizji i wypadków zarejestrowanych poza granicami naszego kraju.
CZYTAJ TEŻ: Stłuczka za granicą – do kogo po odszkodowanie?
Ryzykowny wyjazd bez OC
Oprócz wzrostu liczby zdarzeń PBUK odnotowało także więcej stłuczek spowodowanych na zagranicznych drogach przez polskich kierowców bez ważnego ubezpieczenia OC. W 2023 roku zarejestrowano ich aż 1009, w porównaniu do 805 w roku poprzednim. Na ten cel w 2023 r. wydano blisko 24,6 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 17,7 mln zł – 39% więcej. Po uregulowaniu zobowiązań wobec poszkodowanych PBUK każdorazowo zwraca się do sprawców o zwrot całości poniesionych kosztów.