1 / 30
Najważniejsze
Przebieg
89 000 km
Rodzaj paliwa
Benzyna
Skrzynia biegów
Manualna
Typ nadwozia
Coupe
Pojemność skokowa
1 998 cm3
Moc
90 KM
Opis
AMAZON
Jeśli ktoś szuka stylowego oldtimera, nietuzinkowego, który cieszy oko i wzbudza pożądanie niejednej nastolatki, a przy okazji zawiezie go o każdej porze roku, dnia i nocy gdzie chce, bez obaw o powrót – to jest właśnie taki samochód. Jeśli ktoś z kolei szuka egzemplarza typowo kolekcjonerskiego, nadającego się do muzeum lub pod klosz, którego stan jest niczym dziewica Orleańska i nie wymaga Szekla nakładu – to nie jest egzemplarz dla niego. Szkoda dzwonić.
Jako pasjonat marki VOLVO mógłbym godzinami opowiadać jeszcze o tym pojeździe, ale może warto się spotkać i osobiście wymienić poglądy? A może zaciekawi Cię poniższa historia?
Jest rok 1969. Z taśmy w szwedzkim Göteborgu zjeżdżają kolejne egzemplarze VOLVO. Gustav S., pochodzący z Niemisel na północy Szwecji kupuje wymarzone auto - czerwone VOLVO P131, zwane AMAZON. Samochód kula się po szwedzkich drogach 28 lat, po czym opuszcza zimną Skandynawię, by nieznanymi mi kanałami trafić do Holandii. W 1997 VOLVO zostaje zarejestrowane jako 13134 w Niderlandach. Kolejne 24 lata AMAZON przemierza malownicze holenderskie drogi. Pod koniec 2019 r. Michael L. z Velp próbuje utrzymać przy życiu swojego Łosia. Niestety niewiedza, brak umiejętności i zasób portfela ostatecznie zmuszają go do kapitulacji. AMAZON ledwo hamuje, mruga światłami, kicha w rurę, a z chłodnicy kapie płyn. Urząd Dozoru Technicznego nie chce przymknąć oka na techniczne ułomności auta. Zapada decyzja – sprzedaż. Tak kończy się zagraniczna historia tego P131. I oto ja, miłośnik szwedzkiej motoryzacji, zakochany w serialu „ŚWIĘTY”, szukając VOLVO P1800, trafiam przypadkowo na ogłoszenie Michaela i decyduję się je nabyć.
Auto okazuje się być w średniej kondycji, nie jest pozbawione usterek i wad. O estetyce nie wspomnę. Żeby żyło:
- wymieniono rozrząd wraz z całym osprzętem: 2 koła zębate (zamiast fabrycznie wadliwego dużego koła z bakelitu zastosowano ulepszone stalowe)
- wymieniono pompę wody i wszystkie uszczelniacze
- dokładnie wypłukano cały blok silnika, zwalono i wypucowano michę olejową
- wyregulowano zawory
- wymieniono wszystkie płyny ustrojowe: olej silnikowy, olej w skrzyni biegów, olej w tylnym moście; płyn chłodniczy, płyn hamulcowy; płyn do spryskiwaczy szyb
- wymieniono wszystkie filtry: powietrza, oleju, paliwowy
- wymieniono pasek klinowy alternatora
- kompletnie zregenerowano układ hamulcowy wraz z zaciskami, bębnami, okładzinami, serwem, zbiorniczkiem i wymianą przewodów hamulcowych;
- wymieniono korektor siły hamowania będący głównym winowajcą braku dobrego hamowania
- wymieniono elastyczne przewody paliwowe i wyczyszczono zbiornik paliwa
- zregenerowano i ustawiono gaźnik Stroemberga
- zregenerowano chłodnicę i wymieniono termostat wraz z czujnikiem temperatury płynu
- naprawiono kompleksowo instalację elektryczną, w tym dodając przekaźnik świateł awaryjnych i montując światła dzienne w halogenach
- wymieniono świece zapłonowe i przewody wysokiego napięcia
- zastosowano elektroniczny regulator zapłonu
- naprawiono oświetlenie wnętrza i zegarów
- wymieniono zbiorniczek płynu spryskiwaczy montując dodatkowo czujnik poziomu cieczy
- dodatkowo zamontowano przedni wentylator chłodnicy w celu zapobieżenia przegrzewaniu się silnika w trakcie pracy w wysokich temperaturach zewnętrznych (częsta bolączka tej jednostki)
- naprawiono wentylator kabinowy, który się zacierał
- naprawiono zawór nagrzewnicy, który się nie domykał
- kompleksowo zregenerowano i odmalowano przepiękne aluminiowe angielskie felgi (rarytas!), na które założono wielosezonowe opony ZEETEX w rozmiarze 195/65 R15, 91V
- naprawiono w miarę możliwości tapicerkę i deskę rozdzielczą (cieszą oko ale nie są idealne)
- wykonano autodetailing nadwozia (zrobiono co się dało, ale nadal są mankamenty)
- uzupełniono zabezpieczenie antykorozyjne podwozia (poprzednicy solidnie o to dbali)
- założono włoską drewnianą sportową kierownicę na wzór tej z GT i wyścigów Monte Carlo.
Generalnie w aucie wykonano jeszcze cały szereg różnych napraw, poprawek, udogodnień i modyfikacji. Używano tylko markowych i sprawdzonych części. Materiały eksploatacyjne były z najwyższej półki, zero kompromisów. Amazon spokojnie przechodził przeglądy diagnostyczne, będąc pełnoprawnym daily carem. W środku ucho cieszy dobre nagłośnienie. Można spokojnie muzą straszyć pod remizą właścicieli Beemek. Samochód potrafił na A2 spokojnie rozwinąć skrzydła do pełnej prędkości przelotowej, nie dostając zadyszki i mając jeszcze w zapasie kilka koników.
Żeby nie było za słodko. AMAZON jak na swoje lata jest w świetnej formie, ale ma mankamenty:
- pojedyncze ślady podskórnej korozji (nie ma tego wiele, Jurand ze Spychowa by nie dojrzał)
- bystre oko dostrzeże jakieś małe otarcia czy wgniotki
- elementy gumowe najbardziej ucierpiały z wiekiem: gumy w podwoziu, uszczelki, itp. (nie sypie się jeszcze jak stare budownictwo, ale trzeba by zainwestować w te rzeczy)
- do skorygowania jest zbieżność kół, bo kręcąc się po rondach w upalne dni gawiedź podziwia piski niczym bolidu F1
- na niklowanych zderzakach pojawiają się również krostki, chociaż do trądziku nastolatki daleko
- marzy mi się, by ktoś dopieścił tapicerkę, deskę rozdzielczą i zegary (nie ma tragedii, ale oko by ucieszyła odnowa biologiczna)
- bateryjka pod maską pewnie pożyje jeszcze sezon, ale dla pełni szczęścia warto będzie zatroszczyć się o nówkę
- nie odbija manetka kierunkowskazu w lewo
- lekki luz w układzie kierowniczym (ale na pewno mniejszy niż w ŻUKu czy Ładzie)
- pewnie jeszcze znajdzie się trochę niedomagań i wad, więc jak ktoś ogląda z lupą to dostanie palpitacji serducha
Podstawowe parametry auta
Rok produkcji: 1969
Model: 13134T
Silnik: B20, benzynowy, 66 KW (90 KM), jedno gaźnikowy
Typ: coupe 2 drzwiowe
Przebieg: na liczniku niecałe 89 000 km (ile było naprawdę wiedzą tylko Assar Gabrielsson i Gustaf Larson)
Skrzynia biegów: manualna 4 do przodu + 1 do tyłu
Napęd: na tylną oś
Ilość miejsc: 4
Rozmiar kół: 15”
Radio: tak
Hak: tak
Ilość właścicieli w PL: 1
Zapraszam do kontaktu tylko rozsądne osoby. Włożyłem kawałek serca i życia w ten wózek. Byłbym dumny gdyby ktoś go jeszcze pokochał i pieścił!
3 września 2025 22:53
Szczegóły
Podstawowe
Marka pojazdu
Volvo
Model pojazdu
Inny
Kolor
Czerwony
Liczba drzwi
2
Liczba miejsc
4
Rok produkcji
1969
VIN
Oblicz
Historia pojazdu
Zanim zdecydujesz się kupić samochód, zapoznaj się z jego historią. Pobierz raport za opłatą.
Wyposażenie
Radio
Informacje o sprzedającym
Adi
Osoba prywatna
Sprzedający na OTOMOTO od 2020
Prawa konsumentów na OTOMOTO
Kontakt bezpośredni
Znajdź na mapie