19 lutego 2025

Jak one tanieją! Skoda tnie ceny o ponad 50 tys. zł. Odświeżone SUV-y właśnie wjechały do polskich salonów

2025 Skoda Enyaqprzód

Skoda Enyaq zadebiutowała w 2020 roku, a niedawno przeszła kolejną modernizację. Czesi opublikowali właśnie polskie ceny odnowionego SUV-a, a w zasadzie – SUV-ów, bo Enyaqa występuje również w wariancie Enyaqa Coupe.

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Skoda Enyaq była przełomowym modelem dla czeskiego producenta. W końcu to pierwszy model tej marki zbudowany od podstaw jako samochód elektryczny. Enyaq dostępny jest zarówno jako klasyczny SUV, jak i w wariancie stylizowanym na coupe.

I choć ten model został ciepło przyjęty przez rynek, o czym świadczy ponad ćwierć miliona sprzedanych egzemplarzy, to jednak czas na zmiany. Związane są one nie tylko z procesem starzenia się auta i standardową próbą przeciwdziałania mu poprzez facelifting. Chodzi też o zaktualizowanie wyglądu do nowego języka stylistycznego Skody oraz... przeciwdziałanie ochłodzeniu na rynku elektryków.

Drastyczny spadek cen

Enyaq to kolejny samochód elektryczny, który wyraźnie potaniał w ostatnim czasie. Choć Czechom daleko do rekordu Kii, która przeceniła flagowe EV9 nawet o 115 tys. zł, to jednak nowe kwoty w cenniku 2025 Enyaqa oraz 2025 Enyaqa Coupe robią wrażenie.

Zmodernizowana 2025 Skoda Enyaq kosztuje od 189 900 do 224 450 zł. Z kolei wariant z opadającą linią dachu dostępny jest w cenach od 221 650 do 236 200 zł. Przed modernizacją bilet wstępu do świata tego modelu stanowił wydatek przynajmniej 219 850 zł (257 550 zł w wariancie Coupe).

Choć gwoli sprawiedliwości trzeba dodać, że Czesi zaproponowali rabaty na to auto już pod koniec ubiegłego roku. Dzięki nim można było nabyć Enyaqa w cenach od 209 850 lub 247 550 zł (w zależności od wariantu).

Trzeba też podkreślić, że znacząca różnica w cenie najtańszych egzemplarzy pomiędzy Skodą Enyaq a Skodą Enyaq Coupe wynika w dużej mierze z faktu, że ten drugi nie jest oferowany w wersji z baterią o pojemności 62 kWh, która otwiera cenniki standardowego SUV-a z Mlada Boleslav.

2025 Skoda Enyaq: cennik

Tak prezentuje się pełen cennik odświeżonej Skody Enyaq:

Wariant Coupe jest nieco droższy:

Dla porównania, przed modernizacją Enyaq 85 Sportline kosztował 281 550 zł (w promocji: 261 550 zł), a Enyaq Coupe 85 Sportline – 290 150 zł (lub 270 150 po przecenie). Oznacza to, że topowa odmiana potaniała nawet o 57 100 zł, a Coupe – o 53 950 zł.

Ale właśnie – czy aby na pewno topowa? Skoda nie tylko radykalnie obniżyła ceny, ale też nieco uprościła gamę, z której wypadło kilka droższych wariantów (np. luksusowe L&K). Czy wrócą? Tego nie wiemy. Wiemy za to skąd się wzięły tak radykalne obniżki cen.

Ich powodem jest rozkręcająca się na dobre bitwa rabatowa w świecie samochodów elektrycznych, którą już pod koniec ubiegłego roku zapowiadał szef Skody, Klaus Zellman. W skali europejskiej jej przyczyną jest dążenie producentów do zwiększenia sprzedaży aut bateryjnych, co pozwoli im uniknąć kar za przekroczenie nowych norm CO2.

Z kolei w Polsce trend ten jest potęgowany chęcią „załapania się” w widełki cenowe programu NaszEauto, który pozwala uzyskać dofinansowanie do zakupu aut na prąd sięgające nawet 40 000 zł. Warunek jest jeden – samochód nie może być droższy niż 225 000 zł netto (276 750 zł brutto).

Jak widać, teraz każdy wariant Enyaqa „łapie się” na rządowe dotacje.

2025 Skoda Enyaq: co przyniosła modernizacja?

Przeprowadzony na początku tego roku facelifting Skody Enyaq to już druga modernizacja tego modelu. Poprzednia miała miejsce w 2023 roku i skupiła się głównie na kwestiach technicznych. Teraz jest odwrotnie: największe zmiany to mocno odświeżona powierzchowność SUV-a z Mlada Boleslav.

Czesi „przetłumaczyli” wygląd tego samochodu na nowy język stylistyczny marki. Nazwano go Modern Solid, a różnice pomiędzy starym a nowym Enyaqiem widać już na pierwszy rzut oka. Gruntownie przeprojektowano pas przedni, natomiast w tylnych częściach nadwozi obu wariantów obyło się już bez drastycznych zmian.

Inżynierowie poprawili też właściwości aerodynamiczne. Współczynnik oporu powietrza w przypadku standardowych wersji zmniejszył się z 0,264 do 0,245. Z kolei dla Coupe wynosi teraz 0,225 zamiast 0,234. Czyni to z Enyaqa najbardziej aerodynamiczną Skodą w historii.

Szczegółowe informacje na temat najnowszej Skody Enyaq przedstawiliśmy w tym tekście.