11 czerwca 2025

Jeździłem Audi A5 PHEV. Nie wszystko jest tutaj takie, jakie być powinno | PIERWSZA JAZDA

Audi A5 PHEV 2025

Po wariantach TFSI i TDI, Audi klasy średniej otrzymało napęd hybrydowy typu plug-in. Do wyboru są dwie moce i dwa rodzaje nadwozia. Do tego dochodzą układ quattro, 7-biegowa przekładnia S tronic oraz ponad 100 km zasięgu w trybie elektrycznym. Ile kosztuje i jak jeździ Audi A5 e-Hybrid?

  • Audi A5 PHEV oferuje 299 lub 367 KM.
  • Do wyboru są dwa rodzaje nadwozia: liftback i kombi.
  • Ceny startują z pułapu 265 400 zł (liftback) lub 271 000 zł (kombi).
Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Po latach posuchy, Audi w 2024 roku sypnęło nowościami. Jedną z nich był następca A4, zwany A5. Zmiana w jego nazewnictwie została rzekomo podyktowana chęcią rozróżnienia modeli spalinowych od elektrycznych. Pierwsze miały mieć numery nieparzyste, a drugie – parzyste. Niemcy później się z tego jednak wycofali, choć… niesmak pozostał.

Początkowo Audi A5 zadebiutowało z trzema silnikami do wyboru – turbodieslem i dwoma benzynowymi. Teraz dołączyła do nich hybryda plug-in. Choć bazuje ona na napędzie, znanym z poprzedniego A6, została mocno udoskonalona.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ najnowsze Audi A6 Avant.

Układ napędowy

Za wprawianie w ruch A5 PHEV, określanego w nomenklaturze Audi jako e-Hybrid, służy układ oparty na benzynowej jednostce 2.0 o mocy 252 KM. W zależności od silnika elektrycznego, który zintegrowano w obudowie 7-biegowej przekładni S tronic, systemowa moc to 299 lub 367 KM.

Osiągi? Według Niemców pierwsze 100 km/h pojawia się po upływie 5,9 lub 5,1 s. Na samych elektronach Audi A5 PHEV rozpędza się do 140 km/h i przejeżdża dystans 94-103 km (w przypadku mocniejszej wersji w odmianie Avant).

Zza kierownicy Audi A5 PHEV nawet na samym silniku elektrycznym rozpędza się naprawdę sprawnie. Ma on przyjemną barwę, która w ustawieniach sportowych jest podbijana basowym tonem.

Przełączanie pomiędzy napędami następuje bardzo płynnie, a jednostka 2.0 nigdy nie jest za głośna. Poza tym chętnie wchodzi na obroty i zapewnia szybkie reakcje na gaz. Układowi napędowemu wtóruje sprawna oraz płynnie działająca przekładnia.

Niestety, ze względu na nieduży dystans za kierownicą Audi A5 PHEV nie da się o jego napędzie napisać wiele więcej. No może poza tym, że zużycie paliwa na około 40-kilometrowym odcinku wyniosło około 1,2 l/100 km, a to oznacza, że to auto poruszało się głównie na prądzie. Producent informuje z kolei, że przy rozładowanej baterii zapotrzebowanie na benzynę to 6,7-7,4 l/100 km.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ Audi A6 e-tron.

Audi A5 PHEV: bateria i ładowanie

Audi A5 PHEV standardowo ma napęd 4x4 z technologią ultra, czyli dołączany. Zapewnia on przede wszystkim optymalną trakcję przy szybkim ruszaniu z miejsca i stabilizowanie tyłu po dodaniu gazu na wyjściu z zakrętu.

W przeciwieństwie do wielu rywali, Audi A5 PHEV nie dysponuje możliwością szybkiego ładowania swojej baterii trakcyjnej o pojemności użytkowej 20,7 kWh. Niemcy twierdzą, że w plug-inach nie jest to potrzebne, dlatego wystarczyć musi 11 kW i 2,5 godziny na nabicie jej od 0 do 100%.

Do dyspozycji kierowcy jest jednak dość silna rekuperacja (do 88 kW), obsługiwana łopatkami przy kierownicy. Do wyboru są dwa ustawienia – słabsze i mocniejsze – ale o jeździe za pomocą jednego pedału nie ma mowy. Za to rekuperacja korzysta z nawigacji, pomagającej jej „zorientować się” w terenie.

Ze względu na fakt, że akumulator trakcyjny, składający się z 17 ogniw pryzmatycznych, umieszczono z tyłu, mocno ogranicza on przestrzeń bagażową. Podczas gdy warianty czysto spalinowe oferują pojemność 445-1299 l (Sportback) i 476-1424 l (Avant), PHEV zapewnia, odpowiednio, 331-1175 i 361-1306. To bardziej poziom aut miejskich niż klasy średniej.

TUTAJ poznasz 6 rzeczy, za które docenisz Audi Q7 3.0 TDI.

Komfort i prowadzenie

Audi A5 PHEV w mocniejszej odmianie standardowo dysponuje zawieszeniem sportowym. Ale egzemplarz, udostępniony do pierwszych jazd, zaopatrzono w adaptacyjne amortyzatory oraz 20-calowe koła z oponami 245/35.

I co? Układ jezdny to bardzo jasny punkt tego samochodu. Jeździ on jednocześnie „gładko” i jest zorientowany na drogę. Chętnie oraz szybko, choć bez spontaniczności, reaguje więc na skręty, cechując się też przyjemnym wyważeniem. W rezultacie absolutnie nie czuć tutaj wysokiej masy własnej „A-piątki” PHEV, wynoszącej aż 2185 kg.

Układ kierowniczy zapewnia dobrą precyzję, a ruchy nadwozia są niewielkie. Najważniejsze jest jednak to, że na każdym kroku Audi A5 PHEV towarzyszy wysokie poczucie pewności i stabilności. Nawet wtedy, gdy próbujemy sprowokować którąś z osi do utraty przyczepności.

Jednocześnie komfort okazuje się pierwszorzędny – również akustyczny. Na Audi A5 PHEV nosem mogą kręcić jedynie osoby, które oczekują od auta szybszych reakcji i bardziej sportowego charakteru.

TUTAJ przeczytasz jak jeździ Fiat Grande Panda Hybrid.

Audi A5 PHEV: jakość i obsługa

Kokpit Audi A5 PHEV składa się z tych samych „klocków”, co w innych najnowszych modelach tego producenta (m.in. Q6 i A6). Clou programu stanowią dwa ekrany o wysokiej rozdzielczości, z których centralny jest dotykowy.

Działa on bardzo szybko i ma przemyślane menu. U dołu zawsze znajduje się pasek klimatyzacji, dzięki czemu zarządzanie nią absolutnie nie sprawia problemu. Wiadomo, że nic nie zastąpi klasycznych pokręteł, ale to rozwiązanie lepsze niż choćby w poprzednim A6 z dodatkowym ekranem, umieszczonym u dołu.

Obsługa Audi A5 PHEV jest intuicyjna, ale w kokpicie przeszkadza nagromadzenie plastiku w fortepianowej czerni. Pokrywa on choćby konsolę środkową z kilkoma przyciskami i… jest wyjątkowo podatny na „łapanie” odcisków palców.

Pod względem jakości to typowe współczesne Audi, czyli niepozbawione kompromisów. Mamy tu więc zarówno miękko wyściełane schowki, ale i niezbyt atrakcyjne plastiki na tunelu, słupkach środkowych, obudowach foteli czy progach. Na tym od stronie kierowcy nosiły one już ślady eksploatacji.

TUTAJ poznasz najnowsze Audi E5 Sportback.

Przestrzeń w kabinie

Pod względem przestronności Audi A5 PHEV również pozostawia mieszane uczucia. Z jednej strony z przodu jest dużo miejsca, a zakres wzdłużnej regulacji foteli – bardzo obszerny. Z drugiej, z tyłu znajduje się ogromny tunel środkowy, przez co wykorzystywanie tego samochodu jako 5-osobowego może nie być najlepszym pomysłem.

Przestrzeń w drugim rzędzie zdecydowanie nie jest rekordowa, ale dwie osoby powinny czuć się tutaj dobrze. Tym bardziej że mają do dyspozycji dodatkowy panel klimatyzacji (3-strefowa w standardzie), czy rozkładany podłokietnik z uchwytami na napoje.

Brakuje tu jednak klasycznych kieszeni w oparciach foteli (zamiast nich są siatki) oraz dedykowanej wnęki na smartfona. Ilość miejsca na stopy i głowy okazuje się zadowalająca.

PODSUMOWANIE

Audi A5 PHEV pod względem komfortu, prowadzenia i układu napędowego robi pierwszorzędne wrażenie. Zapewnia spory zasięg na prądzie i bardzo dobre osiągi, ale miejscami rozczarowuje jakością materiałów. Poza tym pojemność bagażnika nie przystaje do klasy tego samochodu.

Tym bardziej że za 367-konnego Avanta trzeba zapłacić już 320 100 zł.

Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025
Audi A5 PHEV 2025