Najładniejsza i długo wyczekiwana trasa prawie gotowa – nowy odcinek S1 już w październiku

Jedna z najbardziej spektakularnych dróg ekspresowych w Polsce już za kilka dni ma być gotowa. Odcinek S1 Przybędza–Milówka to nie tylko połączenie pięknych widoków na Beskidy, ale także wysokich estakad i tuneli przypominających te z krajów alpejskich.
- Nowe S1 w Beskidach to połączenie tuneli, estakad i górskich widoków.
- Odcinek Przybędza–Milówka zostanie otwarty po 20 października 2025 r.
- Trasa skróci czas przejazdu i odciąży zakorkowaną „jedynkę”.
Kluczowa inwestycja w Beskidach, czyli budowa S1 na odcinku Przybędza–Milówka, należy do najbardziej spektakularnych przedsięwzięć drogowych w Polsce. Fragment ten stanowi część tzw. obwodnicy Węgierskiej Górki, będącej elementem korytarza transportowego łączącego Bałtyk z południem Europy. Nowa trasa biegnie przez powiat żywiecki, u podnóża Beskidu Śląskiego.
Budowa S1 – nie tylko piękne widoki
Nowy odcinek S1 wyróżnia się nie tylko rozmachem, ale też nowoczesnymi rozwiązaniami inżynieryjnymi. Ponad 85% trasy poprowadzono po mostach, estakadach i tunelach. Na trasie powstało pięć estakad, trzy mosty o łącznej długości około 2,3 km oraz dwa dwunawowe tunele – o długości 830 i 1000 m. Najdłuższa estakada, licząca prawie kilometr, przebiega nad ulicami Zieloną i Zielona Góra w Węgierskiej Górce. W niektórych miejscach droga biegnie nawet na wysokości dziesięciopiętrowego budynku, oferując kierowcom panoramiczne widoki na Beskidy.
Odcinek o długości 8,5 km ma dwa różne przekroje – dwujezdniowy między tunelami oraz jednojezdniowy przed i za nimi. Połączy węzeł Przybędza z węzłem Milówka, usprawniając ruch i skracając czas przejazdu w kierunku granicy ze Słowacją.
Otwarcie już w październiku – co się zmieni
Oddanie do użytku nowego odcinka planowane jest po 20 października 2025 roku. Dla mieszkańców regionu i kierowców podróżujących w stronę Zwardonia to ogromna zmiana. S1 znacząco odciąży zatłoczoną DK1 i poprawi bezpieczeństwo na odcinku, który od lat uchodził za jeden z najtrudniejszych w regionie. Po uruchomieniu obwodnicy Węgierskiej Górki kierowcy zyskają szybkie i wygodne połączenie z południową granicą, a transport towarowy – nową, bezpieczną trasę tranzytową.
Budowa S1 – dalsze plany
Prace przy budowie S1 nie kończą się na Żywiecczyźnie. Docelowo droga ekspresowa ma połączyć autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą państwa w Zwardoniu, tworząc 135-kilometrowe połączenie północ–południe. GDDKiA prowadzi prace na czterech odcinkach między Mysłowicami a Bielskiem-Białą o łącznej długości prawie 40 km. Wartość inwestycji sięga 2,3 mld zł.
Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na połowę 2027 roku. Wtedy kierowcy pojadą kompletną trasą S1 z Mysłowic do granicy ze Słowacją. Po stronie słowackiej kontynuacją drogi jest autostrada D3 na trasie między Żyliną i Skalite, co stworzy nowoczesny korytarz transportowy łączący Polskę z południem Europy.