Chińska ofensywa w Europie nabiera rozpędu. MG wyprzedza Volvo, BYD detronizuje Fiata

Chińscy producenci samochodów coraz śmielej rozpychają się na europejskim rynku. We wrześniu osiągnęli rekordowy udział na poziomie 7,4%, a ich sprzedaż wzrosła aż o 149% rok do roku. MG, BYD i Chery nie tylko zwiększyły swoje wyniki, ale zaczęły przeganiać uznane marki pokroju Volvo, Fiata czy Nissana.
- Chińczycy coraz lepiej radzą sobie nie tylko w Polsce, ale też w całej Europie.
- BYD we wrześniu bieżącego roku znalazł o prawie 20 000 nabywców więcej niż przed rokiem.
- W dziewiątym miesiącu 2025 roku łącznie na Starym Kontynencie sprzedano 90 571 aut z Państwa Środka.
W Polsce marki z Państwa Środka zyskują z miesiąca na miesiąc. W samym wrześniu sprzedano u nas 4262 auta z tego kraju. A to oznacza, że niemal co 9 nowy samochód, jaki trafia na polskie drogi, pochodzi właśnie od chińskich wytwórców. Oczywiście, nie licząc np. Volvo, należącego do Geely.
Okazuje się, że Polska nie jest zieloną wyspą na Starym Kontynencie. Udowadniają to dane firmy analitycznej Dataforce, obejmujące 98% rynku Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Islandii i Szwajcarii.
Chińskie samochody wzrost: o 149%
Zgodnie z nimi we wrześniu sprzedano łącznie 90 571 samochodów chińskich marek, co oznacza wzrost o 149% względem poprzedniego roku. Dla porównania cały europejski rynek urósł w tym czasie o 11%, osiągając 1 217 123 rejestracji.
Największym beneficjentem boomu okazuje się BYD, który sprzedał 24 336 samochodów. Oznacza to wzrost o prawie 20 000 szt. w porównaniu z wrześniem 2024 roku. Głównym motorem napędowym okazuje się średniej wielkości SUV typu plug-in, czyli Seal U. Jego sprzedaż przekroczyła 11 000 egzemplarzy.
Drugim filarem chińskiej ekspansji stała się grupa Chery, pod której skrzydłami działają marki Jaecoo, Omoda i Chery. We wrześniu sprzedały łącznie 18 454 samochody – o prawie 16 000 więcej niż rok wcześniej.
Największą popularnością cieszy się Jaecoo 7, które znalazło ponad 9300 nabywców. Z kolei Omoda 5 przekroczyła próg 5000 sprzedanych sztuk. W opinii analityków Dataforce, to właśnie te dwie marki stały się symbolami nowego wizerunku chińskiej motoryzacji. Przemyślane projekty, europejski design i korzystne ceny pozwoliły im zdobyć zaufanie kierowców na Starym Kontynencie.
MG nadal liderem, ale tempo spada
Mimo że MG zanotowało najniższą dynamikę wzrostu spośród chińskiej „wielkiej trójki” (+77%), to nadal pozostaje najlepiej sprzedającą się marką z tego kraju w Europie, z wynikiem we wrześniu na poziomie 33 536 egzemplarzy.
Wzrost sprzedaży o ponad 14 000 szt. względem roku poprzedniego to zasługa głównie popularnych SUV-ów. Czyli HS-a i ZS-a, które razem odpowiadają za ponad 10 000 sprzedanych aut.
Łącznie trzy największe chińskie koncerny – MG, BYD i Chery – odpowiadają za 83% całej chińskiej sprzedaży w Europie. Czyli za 76 346 z 90 571 samochodów, jakie trafiły do klientów.
Tuż za podium uplasowała się grupa Geely (obejmująca marki Geely, Lotus, Lynk & Co, Polestar i Zeekr) ze wzrostem sprzedaży o 36%, do 7465 szt. Warto zaznaczyć, że sprzedaż Volvo – należącego do tej samej grupy – została zaliczona do marek europejskich, co w praktyce obniża wynik „chińskiej” części Geely.
Chińskie hybrydy zyskują, elektryki tracą
Unijne karne cła na samochody elektryczne (BEV) z Chin, obowiązujące od zeszłego roku, wyraźnie wpłynęły na strukturę sprzedaży. Chińscy producenci coraz częściej kierują się w stronę hybryd plug-in (PHEV), które stanowiły 29% ich sprzedaży, podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 3%.
Z kolei udział aut w pełni elektrycznych spadł do 32 z 48% rok wcześniej. Zwiększyła się natomiast sprzedaż pełnych hybryd (HEV) – z 13 do 21%. Modele benzynowe stanowiły już tylko 16% sprzedaży (spadek z 31% rok do roku).
Chińska ofensywa przyniosła wymierne skutki w rankingach marek. MG awansowało na 15. miejsce w Europie, wyprzedzając takich wytwórców, jak Volvo, Nissan, Citroen i Cupra.
BYD wskoczył na 20. pozycję, tuż przed Fiatem, a Jaecoo (Chery) znalazło się na 27. miejscu, dystansując Land Rovera. Omoda uplasowała się na 32. pozycji, tuż przed Alfą Romeo.
Chińskie samochody: MG daleko z przodu
Od stycznia do września 2025 roku sprzedaż chińskich producentów w Europie wzrosła o 83%, osiągając poziom 522 587 egzemplarzy. Ich łączny udział w rynku zwiększył się zaś z 2,9 do 5,3%.
Liderem pozostaje MG z wynikiem 225 783 sprzedanych aut (+26%), przed BYD-em (119 805 szt., +308%) i Chery (73 128 szt., +862%). Jeśli ten trend się utrzyma, chińska „wielka trójka” może przekroczyć 0,5 mln sprzedanych samochodów w Europie jeszcze przed końcem roku.