20 maja 2025

Fiat wraca do korzeni. Nowa Grande Panda z napędem 4×4 wchodzi do gry. No prawie…

2025 Fiat Grande Panda 4x4

Historia zatoczyła koło. Fiat wraca do Pandy 4×4. Nowy model to jednak znacznie większa Grande Panda, która przy tylnej osi otrzymała dodatkowy silnik elektryczny. Ponadto wyróżnia się „przygodowym” wyglądem, zwiększonym prześwitem oraz tym, że na razie nie trafi do produkcji.

  • Fiat pokazał Grandę Pandę z napędem 4x4.
  • To na razie model koncepcyjny, ale bliski produkcji.
  • Do wprawiania w ruch tylnej osi służy mały silnik na prąd.
Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Oryginalny Fiat Panda 4x4 dał się poznać, jako samochód o ponadprzeciętnych zdolnościach terenowych. Pokazany w 1983 roku, był pierwszym niewielkim autem, dysponującym układem 4x4. Na dodatek z automatyczną blokadą mechanizmu różnicowego. Do tego dochodziły zwiększone do 18 cm prześwit i skok zawieszenia.

Najnowsze wcielenie Pandy w swojej nazwie ma już człon Grande. Wynika to z prostego faktu – urosło ono w każdym kierunku. Najwięcej na długość, gdzie względem poprzednika zyskało aż 33 cm. Obecnie między zderzakami ma więc 399 cm.

Do jego napędu służą dwa układy – elektryczny oraz hybrydowy – przekazujące moment obrotowy na przednie koła. Choć Włosi tego nie potwierdzili, wkrótce się to zapewne zmieni i do gamy dołączy właśnie odmiana 4x4.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ nowy Fiat Grande Panda.

Fiat Grande Panda 4x4: napęd m.in. z Juniora

Nowy Fiat Grande Panda 4x4 „służy jako przypomnienie, że tradycja i innowacja są kluczowymi składnikami budowania znaczącego dziedzictwa. Dzięki swojemu przyszłościowemu duchowi projekt poprzedzający nową Grande Pandę 4x4 stanowi najpełniejszy wyraz idei, która wciąż ewoluuje i jest częścią ekscytującej podróży” – czytamy w komunikacie prasowym.

Włosi informują, że nowy Fiat Grande Panda 4x4 otrzyma „zelektryfikowaną tylną oś”. Prawdopodobnie znajdzie się przy niej 28-konny silnik elektryczny, który zastosowano już choćby w Jeepie Aevngerze 4xe oraz w Alfie Romeo Junior Ibrida Q4.

Tylny silnik w obu tych autach nigdy nie działa samodzielnie. Jego zadanie polega na poprawie trakcji, szczególnie podczas gwałtownego przyspieszania, jeździe pod górę czy na drogach o gorszej przyczepności. Działa on do prędkości 90 km/h.

Między przednimi kołami pracuje zaś 136-konna, 3-cylindrowa, turbodoładowana jednostka 1.2. Do pary ma on 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową, w której znajduje się drugi silnik elektryczny. Moc całego układu jest określana na 145 KM.

Nowy Fiat Grande Panda 4x4 od 0 do 100 km/h powinien przyspieszać podobnie do Juniora. Czyli w około 9 s.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ Alfa Romeo Junior Ibrida Q4.

Fiat Grande Panda 4x4: oryginalny wygląd

Koncepcyjny Fiat Grande Panda wyróżnia się kilkoma wyjątkowymi detalami. Jednym z nich jest choćby ciemnoczerwony lakier, nawiązujący do specjalnej edycji poczciwej Pandy 4x4.

Poza tym w tym aucie zastosowano felgi stalowe, oryginalną grafikę na drzwiach, ochronną płytę w podwoziu, a także relingi dachowe z dwiema lampami. Na drzwiach znalazł się z kolei wytłoczony napis Panda. Przy okazji nieco zwiększono prześwit.

Na razie nie ma informacji, kiedy nowy Fiat Grande Panda 4x4 trafi do produkcji. „Z pewnością w przyszłości będziemy mieli ten samochód na drodze. Ale nie jutro” – mówi Gaetano Thorel, szef Fiat Europe.

TUTAJ przeczytasz o rywalu Dacii Bigster spod znaku Fiata.

Fiat Grande Panda: jaka cena?

Podstawowy wariant Fiata Grande Pandy dysponuje hybrydowym układem napędowym o mocy 110 KM. Składa się on z 3-cylindrowej jednostki 1.2, współpracującej z 28-konnym silnikiem elektrycznym, umieszczonym w obudowie 6-biegowej przekładni dwusprzęgłowej.

Fiat Grande Panda Hybrid uzyskuje prędkość maksymalną 160 km/h, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,0 s. Średnie zużycie paliwa ustalono na 5,0-5,1 l/100 km. Cena? Od 79 900 zł.

Za elektryczny wariant Fiata Grande Pandy trzeba zapłacić obecnie 110 000 zł, ale kwotę tę można ściąć, dzięki programowi NaszEauto. To włoskie auto napędza 113-konny silnik, wyciskający z siebie skromne 122 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Osiągi? 0-100 km/h w 11,5 s i prędkość maksymalna 132 km/h. Średnie zużycie energii na 100 km wynosi 16,8 kWh. Bateria trakcyjna ma pojemność 44 kW (maksymalna moc ładowania to 100 kW), co przekłada się na zasięg 320 km.