7 września 2023

Globalna sprzedaż aut elektrycznych: dominacja dwóch marek

IAA Monachium
Zdjęcie: IAA

Globalna sprzedaż aut elektrycznych jest obecnie zdominowana przez dwie marki. I choć niemieckie firmy motoryzacyjne podczas trwającej obecnie wystawy IAA w Monachium prężą muskuły, tak naprawdę zaczynają coraz bardziej przegrywać wyścig o prymat w świecie elektromobilności.

Podczas targów IAA Monachium marki samochodowe, takie jak Volkswagen, Mercedes i BMW dają pokaz siły na swoim własnym terenie. Tak naprawdę pod względem przechodzenia na elektromobilność pozostają jednak w tyle. Z biznesowego punktu widzenia (co zrozumiałe) nadal głównym źródłem zarobku są dla nich auta z silnikami spalinowymi. Tymczasem firmy, takie jak Tesla i chiński lider rynku BYD, ścigają się w walce o bezemisyjny prymat.

W pierwszej połowie 2023 roku sam BYD sprzedał prawie 1,2 miliona pojazdów elektrycznych (w tym hybrydy plug-in), czyli mniej więcej dwa razy więcej niż łącznie BMW, Volkswagen i Mercedes. Co gorsza dla niemieckich gigantów motoryzacyjnych (i innych europejskich producentów samochodów), firma, która niedawno prześcignęła Volkswagena jako marka samochodów numer 1 w Chinach, ma teraz Europę w zasięgu wzroku.

Sprzedaż aut elektrycznych: 6 nowych modeli dla Europy

W poniedziałek 4 września BYD zaprezentował w Monachium aż 6 modeli przeznaczonych dla Europy. W ten sposób pokazał swoją silę na rynku, na który wszedł niecały rok temu. Między styczniem a lipcem firma sprzedała 92 469 pojazdów elektrycznych za granicą, przekraczając już łączną liczbę z 2022 r. – informuje portal elektromobilni.pl.

Dopiero się jednak okaże, jak europejscy konsumenci zareagują na chińskiego nowicjusza, ponieważ nadal istnieje pewne piętno związane z samochodami wyprodukowanymi w Chinach, zwłaszcza w Niemczech, które szczycą się swoją motoryzacyjną doskonałością.

Powyższy wykres, oparty na szacunkach serwisu CleanTechnica, pokazuje, że BYD i Tesla otworzyły znaczną przewagę na globalnym rynku pojazdów elektrycznych, gdzie inne chińskie marki, takie jak GAC Aion, SGMW i Li Auto, są również jednymi z największych graczy, dzięki ogromnemu rynkowi krajowemu.