Jak dobrać felgi do auta?

Dobierając felgi do auta, trzeba zwrócić uwagę na ich średnicę i szerokość, rozstaw śrub, odsadzenie felgi oraz średnicę otworu centralnego. Powyższe parametry powinny być zgodne z zaleceniami producenta naszego auta. Podpowiadamy, jak dobrać felgi, aby nie uległy zniszczeniu, a jazda samochodem była bezpieczna.
Jakie są rodzaje felg?
Podstawowy podział felg odnosi się do materiału, z którego są wykonane. Na rynku dostępne są:
- felgi aluminiowe, zwane alufelgami, zrobione są z lekkich stopów aluminium – najczęściej z domieszką magnezu
- obręcze stalowe klasyczne, wykonane ze stopu stali
- strukturalne, czyli felgi stalowe wycięte w bardziej zaawansowane kształty, na które montuje się dopasowane kołpaki, mające na celu poprawę wyglądu obręczy
- hybrydowe – łączą w sobie aluminiowego rotora felgi z jej stalową obręczą
Rodzaj felgi określa się też względem metody produkcji na:
- felgi odlewane – najpopularniejsze i najtańsze, jednocześnie najmniej wytrzymałe. Powstają poprzez wlanie odpowiedniego stopu do formy, który w niej zastyga. Następnie felga jest wyjmowana i wykańczana
- felgi kute. Kucie to najbardziej zaawansowany i najdroższy sposób wytwarzania felg aluminiowych. Proces jest wieloetapowy, a zaczyna się od wykucia w prasie pożądanego kształtu z litego bloku aluminium. Następnie odbywa się frezowanie, czyli wycięcie wzoru, miejsca na śruby oraz końcowego wykończenie felg
- felgi rolowane – czyli powstałe w technice pośredniej, między odlewem a kuciem. Najpierw odlewany jest rotor, czyli środek felgi z naddatkiem materiału, a następnie specjalne stalowe rollery formują bęben do odpowiednich rozmiarów
Felgi aluminiowe vs felgi stalowe – porównanie
Głównymi zaletami felg stalowych są duża odporność na uszkodzenia mechaniczne, niska w porównaniu do alufelg cena oraz wysoka dostępność. Stopy stali są dość twarde, zatem najechanie na dziurę w jezdni albo na wysoki krawężnik nie powoduje dużych odkształceń, co może mieć miejsce w przypadku felg aluminiowych. Jednocześnie warto pamiętać, że mała plastyczność stalowych obręczy sprawia, że są podatniejsze na pęknięcia.
Co więcej, obręcze stalowe mogą ulegać korozji. Szkodzi im wilgoć oraz sól i środki chemiczne stosowane zimą na drogach. Z tych powodów trzeba pamiętać o ich konserwacji. Ponadto konstrukcja felgi stalowej wpuszcza ograniczoną ilość powietrza do części układu hamulcowego, co może powodować ich przegranie.
Felgi stalowe to uniwersalne części samochodowe, które sprawdzą się w każdym aucie, stąd można kupić je niemal w każdym zakładzie wulkanizacyjnym. Niestety wyróżniają się niską estetyką. Rozwiązaniem jest zakup felg stalowych strukturalnych, które wyglądem przypominają obręcze aluminiowe.
Felgi aluminiowe są dostępne w wielu wzorach i kolorach, więc praktycznie każdy właściciel samochodu znajdzie idealny model dla swojego pojazdu. Poza tym są odporniejsze od stalowych na warunki pogodowe i chemię drogową. Choć łatwiej ulegają odkształceniom, to warto pamiętać, że można je oddać do regeneracji. A ta właśnie ze względu na plastyczność aluminium jest prostsza i tańsza niż prostowanie obręczy stalowych. Co więcej, konstrukcja felg aluminiowych umożliwia lepsze chłodzenie elementów układu hamulcowego.
Decydując się na felgi aluminiowe, trzeba pamiętać, że nie każdy model może być stosowany zimą, ze względu na ograniczenia dotyczące montażu łańcuchów.
Jak dobrać felgi do auta?
Wybór felg zaczynamy od określenia naszego budżetu oraz zdecydowania czy interesują nas obręcze aluminiowe, czy stalowe. Następnie warto przemyśleć, jak mają wygadać nowe felgi: ile mają mieć ramion oraz jaki kształt i grubość. Odpowiednio dobrane felgi parafią nadać prezencji auta lekkości, ciężkości albo sportowego charakteru.
Choć względy wizualne są istotne, to najważniejsze w doborze felg do auta są parametry montażowe. Pierwszym z nich jest rozstaw śrub. Jest to ważne z tego powodu, że każdy producent ma wymiary, które stosuje w piastach kół. Przykładowo są to:
- 4x100 – Honda, Kia, Mazda, Suzuki, Toyota, Renault
- 5x120 - BMW, Opel, Tesla
Pierwsza cyfra określa ilość śrub, a druga – średnicę okręgu. Ważne są też średnica pierścienia centrującego felgi oraz rodzaj śrub (stożkowe lub kuliste). Przy wymianie obręczy warto zainwestować od razu w śruby zabezpieczające koła przed kradzieżą.
Drugiem ważnym elementem jest rozmiar felgi wyrażany w calach. Na przykład 6.50×15, gdzie 6.50” to szerokość obręczy, a 15” – średnica.
Trzecim istotnym wskaźnikiem przy doborze felgi do auta jest ET lub IS, czyli średnica osadzenia felgi (tzw. offset) podawany w milimetrach. ET felgi wskazuje odległość powierzchni montażu od geometrycznego środka felgi. Parametr może być dodatni (wtedy felga jest głębiej osadzona w nadkolu), ujemny (felga jest bardziej wysunięta) lub zerowy. Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami brzeg obręczy nie może wystawać poza linię nadkola.
Czy warto skorzystać z internetowych konfiguratorów felg?
Internetowy konfigurator pozwala w prosty sposób na dobór felg stalowych lub aluminiowych do naszego auta. Wystarczy wybrać markę i model pojazdu, typ nadwozia, określić lata produkcji oraz podać pojemność silnika i rozmiar felgi, jaką chcemy kupić. Algorytm po chwili poda propozycje pasujących obręczy. Jest to wygodne, szczególnie jeśli nie mamy wiedzy na temat oznaczeń. Co więcej, niektóre kalkulatory mają wbudowane tzw. wirtualne przymierzalnie, które pozwalają zobaczyć, jak wybrany przez nas model felgi wygląda na aucie.
FAQ
Jak dobrać rozmiar felg do samochodu?
Dobór felg powinien być zgodny z zaleceniami producenta naszego auta oraz opon. Informacje znajdziemy w książeczce serwisowej albo instrukcji obsługi. Można też skorzystać z internetowego konfiguratora felg.
Jak sprawdzić, czy felgi pasują do samochodu?
Najprostszym sposobem jest porównanie parametrów nowych felg z zaleceniami producenta samochodu. W książeczce obsługi znajdują się dopuszczalne zakresy rozmiarów oraz rozstawy śrub.
Jakie są oznaczenia felg?
Na markowych obręczach znajdują się: znak homologacji oraz podstawowe parametry felgi jako ciąg cyfr i liczb. Przykładowo 6Jx15H2 ET 49 oznacza: 6 – szerokość wewnętrzną felgi; J – typ kołnierza ochronnego; 15 – rozmiar obręczy; H2 – profil przekroju; ET 49 – współczynnik odsadzenia felgi.