6 kwietnia 2023

Jeep Compass. Dwie nowe wersje, ale napędy stare.

Jeep Compass

Jeep Compas to średniej wielkości crossover. Auto ma już swoje lata, dlatego włosi, a dokładnie amerykanie postanowili odświeżyć nieco jego wizerunek dwiema wersjami specjalnymi Upland i High Altitude. Czym się różnią i dla kogo są wymyślone?

Edycja specjalna Upland jest oferowana z układem napędowym plug-in hybrid 4xe o mocy 240 KM oraz z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów, natomiast Compass High Altitude jest dostępny z układem napędowym eHybrid o mocy 130 KM zestawionym z dwusprzęgłową, 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów i napędem na przednie koła.

Upland to połączenie off-roadowych możliwości z dobrze wyposażonym wnętrzem i najnowocześniejszą technologią z kolei High Altitude stawia na racjonalność z elegancją. Przekładając to na zwyczajny język, oznacza to, że jeśli czasami zjedziesz z asfaltu, wybierz Upland, jeśli snujesz się wyłącznie po bulwarach, Altitude w zupełności wystarczy.

Hybryda plug-in

Edycja specjalna Compass Upland jest oferowana z układem napędowym plug-in hybrid 4xe o mocy 240 KM, gdzie 4xe oznacza zwiększone osiągi, radość z jazdy i oszczędność paliwa. Układ napędowy integruje dwa silniki elektryczne i pakiet akumulatorów o pojemności 11,4 kWh, z oszczędnym silnikiem benzynowym turbo o pojemności 1,3 litra i sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Taki układ pozwala wykorzystywać samochód na dwa sposoby: elektryczny i spalinowy. Większy moment obrotowy generowany przez silnik elektryczny daje większe możliwości jazdy w terenie i pozwala pokonywać zasięgi do 50 km w trybie bezemisyjnym. A jeśli potrzeba jechać gdzieś dalej do dyspozycji pozostaje silnik spalinowy.

Oferowana z układem napędowym e-Hybrid, edycja specjalna Compass High Altitude zapewnia z kolei wrażenia z jazdy hybrydowej i oferuje 130 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego w połączeniu z nową 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnią automatyczną. Jeep e-Hybrid oferuje w pełni elektryczny napęd przy ruszaniu, przy niskich prędkościach, podczas manewrów parkingowych.

Poszczególne funkcje EV pozwalają na poruszanie się w trybie elektrycznym. Należą do nich: cichy rozruch (Silent Start), odzyskiwanie energii (Energy Recovery), podwyższenie i przeniesienie punktu obciążenia (Boost & Load Point Shift), oraz jazda w trybie elektrycznym (Electric Drive).

Na bazie wersji Limited

Oparte na popularnej wersji wyposażenia Limited, wersje Jeep Compass Upland i Compass High Altitude posiadają lampy przeciwmgielne doświetlające zakręty, reflektory full LED z automatycznymi światłami drogowymi oraz relingi dachowe. Kabina wersji Compass Upland i High Altitude wyposażona jest w kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 10,25 cala i system Uconnect z 10,1-calowym ekranem dotykowym oferującym dodatkowe, inteligentne funkcje.

Z systemem można powiązać bezprzewodowo aplikacje Android Auto i Apple CarPlay. Aby sprostać oczekiwaniom coraz bardziej wymagających klientów, edycja specjalna wyposażona jest w usługi Uconnect, zapewniające specjalne funkcje dedykowane zelektryfikowanej jeździe oraz zaawansowaną łączność w samochodzie i poza nim.

Upland w teren

Zgodnie z założeniem marki „design dla funkcji”, edycja specjalna Compass Upland została zaprojektowana specjalnie dla tych, którzy chcą w pełni cieszyć się terenowymi możliwościami samochodów Jeepa, dlatego też wyposażono ją w siedzenia, które można czyścić i myć. W modelu Compass, cały profil deski rozdzielczej podkreślony jest przez brązowe wykończenie MetaKrome. Ofertę uzupełniają ekskluzywne fotele z czarnej tkaniny z brązowymi wstawkami oraz kierownica obszyta sztuczną skórą, którą Jeep nazywa „technoskórą”.

High Altitude do miasta

Będąca połączeniem racjonalności i elegancji, edycja specjalna Compassa High Altitude wyróżnia się eleganckimi czarnymi detalami oraz niepowtarzalnymi zderzakami i błotnikami w kolorze nadwozia, które podkreślają kształty, a wszystko to w połączeniu z 19-calowymi felgami aluminiowymi w błyszczącej czerni.
Wnętrze samochodu wyróżnia się specjalnym kompletem siedzeń, wykonanych z tkaniny i winylu, ozdobionych czerwonymi przeszyciami oraz posiadającymi 2-kierunkową, elektryczną regulację odcinka lędźwiowego. Wyróżniające się czerwone przeszycia biegną wzdłuż całej deski rozdzielczej, dzięki czemu wnętrze samochodu nabiera eleganckiego i ekskluzywnego wyglądu.

Jeep Compass – to trzeba wiedzieć

Jeep Compass to crossover, który na rynku pojawił się w 2006 roku. Od 2016 roku produkowana jest druga generacja. Auto zbudowano na przedłużonej platformie SCCS użytej do budowy m.in. Jeepa Renegade i Fiata 500X.

W 2020 roku auto przeszło drobny faceliftingi. Do gamy jednostek napędowych wprowadzono nowy silniki benzynowy 1.3 GSE o mocy 130 lub 150 KM oraz pojawiły się m.in. nowe wzory felg, nowe kolory lakierów.

Najważniejszą nowością była jednak odmiana Jeep Compas 4Xe, czyli pierwsza hybryda PHEV. Auto zostało wyposażone w benzynowy silnik 1.3 GSE napędzający koła przednie działający w parze z silnikiem elektrycznym napędzającym koła tylne. Łączna moc układu to 240 KM. Samochód rozpędza się do 100 km/h w 7 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Zasięg na prądzie to 50 KM, a prędkość maksymalna do 130 km/h.

Jeep Compass High Altitude
Jeep Compass