25 kwietnia 2022

Niemcy budują świetną replikę Mercedesa 300 SEL 6.8 „Czerwona Świnia”. Wystarczy tylko wyłożyć 340 tys. euro!

ABCM Mercedes 300 SEL (3)

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG, ze względu na swój charakterystyczny przód i czerwoną barwę, został określony mianem „Czerwonej Świni”. Choć oryginał już nie istnieje, firma Arthur Bechtel Classic Motors może zbudować identyczne auto dla każdego.

Pod określeniem „Czerwona Świnia” kryje się tak naprawdę Mercedes 300 SEL 6.8 z 1971 roku, dzięki któremu AMG na początku lat 70. XX wieku zyskało wyjątkową sławę. Mercedes budował ten model (W109) w latach 1967-1972 przede wszystkim z myślą o zastosowaniu w wyścigach.

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG

Replika 300 SEL 6.8 AMG, zbudowana przez Mercedesa.

Niestety, auto ważące 1,8 tony nie błyszczało na torach ze względu na zbyt szybkie zużywanie opon i hamulców. Dlatego włodarze niemieckiej marki sami zrezygnowali z kontynuowania startów 300 SEL-a w zawodach (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o Mercedesie CLS pierwszej generacji).

Pierwsze auto AMG: Mercedes 300 SEL 6.3

Ale Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher nie poddali się tak łatwo, kontynuując prace nad tym samochodem w swojej nowo powstałej firmie AMG z siedzibą w Großaspach. Co ciekawe, za bazę do stworzenia modelu wyścigowego posłużył im powypadkowy egzemplarz W109. Do tuningu silnika użyli oryginalnych części Mercedesa i połączyli go z 5-stopniową skrzynią, zaopatrzoną w wyczynowe sprzęgło.

„Czerwona Świnia” z AMG szybko dała się poznać jako znakomite auto wyścigowe. W 1971 roku wygrała w swojej klasie podczas 24-godzinnego wyścigu na belgijskim torze Spa-Francorchamps i zajęła drugie miejsce w „generalce”. Nieoficjalnie mówi się, że swój sukces Mercedes 300 SEL zawdzięcza potężnej mocy silnika, dochodzącej do 428 KM (620 Nm momentu obrotowego), która pozwalała na osiągnięcie prędkości 265 km/h.

ABCM Mercedes 300 SEL (3)

Kariera wyścigowa tego auta szybko jednak dobiegła końca. Już w 1972 roku nowe przepisy ograniczyły pojemność jednostki napędowej do „zaledwie” 5 litrów. „Czerwona świnia” w tym momencie stała się niepotrzebna, w rezultacie czego trafiła do francuskiej firmy lotniczej Aérospatiale-Matra, gdzie była wykorzystywana do testowania opon. Później słuch o niej zaginął. Mercedes 300 SEL 6.8 prawdopodobnie skończył swój żywot w latach 90. na złomowisku.

Egzemplarz, który tak dumnie prezentuje się w muzeum Mercedesa w Stuttgarcie, to nic innego, jak replika zbudowana w 2005 roku. Teraz podobne auto może być wasze (TUTAJ poznasz Mercedesa EQS).

Arthur Bechtel Classic Motors

Siedziba tej niewielkiej firmy mieści się w Böblingen, znajdującym się 20 kilometrów na południowy zachód od Stuttgartu. Specjalizuje się w renowacji i handlu klasycznymi modelami Mercedesa, a od niedawna oferuje replikę Mercedesa 300 SEL 6.8 „Czerwona Świnia”.

Takie auto powstaje w oparciu o seryjny egzemplarz W109, który następnie zostaje wizualnie odtworzony tak, aby idealnie odpowiadał oryginałowi. Pojazd zostaje więc pomalowany na kolor czerwony, otrzymuje dodatkowe reflektory i poszerzenia nadkoli oraz naklejki sponsorów.

ABCM Mercedes 300 SEL (3)

Wewnątrz Mercedesa 300 SEL zostają zamontowane kubełkowe fotele, pokryte czarną skórą oraz pomalowana w tym samym kolorze klatka bezpieczeństwa. Ciekawostka: firma na swoim miejscu pozostawia kanapę, z której raczej ciężko będzie korzystać, ze względu na wspomniane wzmocnienia i poprowadzone nad nią szelkowe pasy (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o Mercedesie klasy E W212).

Mercedes 300 SEL: standardowy silnik

Standardowy silnik V8 o mocy 6,8 litra pozostaje nietknięty, co oznacza, że wytwarza jedyne 250 KM. Można jednak zdecydować czy chce się zachować oryginalną skrzynię biegów, czy też sięgnąć po 5-biegową przekładnię, pochodzącą z amerykańskiej firmy Getrag. W razie potrzeby mechanicy wymienią też standardowe zawieszenie Mercedesa 300 SEL na obniżone, sportowe.

ABCM Mercedes 300 SEL (3)

Arthur Bechtel Classic Motors zbudowało swoją pierwszą replikę „Czerwonej Świni” w 2019 roku dla klienta z Korei Południowej. Wieść o tym szybko się rozniosła i do firmy zaczęli zgłaszać się kolejni chętni. Od początku realizacji zamówienia do powstania gotowego samochodu mija aż 9 miesięcy. Moc przerobowa zakładu wynosi tyko 4 sztuki rocznie.

Cena? Gotowy Mercedes 300 SEL 6.8 kosztuje około 340 tysięcy euro. W zamian otrzymuje się nie tylko samochód, ale i roczną gwarancję, dokumentację fotograficzną z renowacji i budowy, a także dostawę nawet do najodleglejszego miejsca na świecie.

Firma zajmuje się też załatwieniem wszystkich formalności, a po przejechaniu pierwszych 500 km – oferuje pełen przegląd.

ABCM Mercedes 300 SEL 6.3 - GALERIA

ABCM Mercedes 300 SEL (3)
ABCM Mercedes 300 SEL (3)
ABCM Mercedes 300 SEL (3)
ABCM Mercedes 300 SEL (3)
ABCM Mercedes 300 SEL (3)
ABCM Mercedes 300 SEL (3)
ABCM Mercedes 300 SEL (3)
Mercedes 300 SEL 6.8 AMG