Nowe bloki bez obowiązkowych miejsc parkingowych

Podczas budowy nowych mieszkań deweloperzy nie będą musieli już zapewniać stanowisk postojowych. To najnowsze założenia zmienionej tzw. specustawy mieszkaniowej. Dla kierowców może to oznaczać problem ze znalezieniem wolnego miejsca postojowego.
Obecnie podczas odbioru do użytku budynku musi być spełniony tzw. wskaźnik parkingowy. Przewiduje on minimum 1,5 miejsca postojowego na każde mieszkanie, a w zabudowie śródmiejskiej jest on niższy. Na każdy lokal ma przypadać przynajmniej jedno miejsce. Przepisy pozwalają samorządom podwyższyć ten wymóg, np. do 2 stanowisk dla każdej rodziny, ale nie mogą go znieść. To ma się jednak zmienić.
Zniknie wskaźnik parkingowy?
Projekt nowelizacji tzw. specustawy mieszkaniowej, przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów, zakłada zniesienie obowiązku budowy określonej liczby miejsc postojowych przy inwestycjach mieszkaniowych. Ministerstwo Rozwoju i Technologii proponuje uchylenie przepisów, które określają minimalną liczbę miejsc postojowych. Nowe przepisy pozwolą gminom samodzielnie ustalać liczbę miejsc postojowych w standardach urbanistycznych, bez konieczności zachowania minimalnych limitów wynikających z ustawy. Zmiany mają dostosować regulacje do lokalnych warunków.
Wskaźnik parkingowy podnosi ceny mieszkań i nie jest skuteczny
Zmiana prawa ma obniżyć ceny lokali mieszkalnych. Deweloperzy przerzucają koszty budowy parkingów podziemnych lub zakupu drogiego gruntu pod naziemne miejsca postojowe na klientów.
Obowiązujące przepisy nie zawsze rzeczywiście poprawiają dostępność parkingów na nowych osiedlach. Niektórzy inwestorzy omijają ten wymóg, sztucznie zawyżając liczbę miejsc. Na czas odbiorów wynajmują pobliskie parkingi strzeżone lub montują platformy, które później znikają, a wraz z nimi miejsca do pozostawienia pojazdu.
Z nowego prawa zapewne będą zadowoleni deweloperzy, ale zmotoryzowani mieszkańcy okolicznych budynków już niekoniecznie. Nowe przepisy będą oznaczać jedno – jeszcze większe zagęszczenie na ogólnodostępnych parkingach.
Mieszkania bez parkingów – kolejne podejście
To już druga próba zmiany przepisów. Pod koniec października ubiegłego roku minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk poinformował, że przepis znoszący obowiązek budowy przez deweloperów określonej liczby miejsc postojowych został usunięty z projektu nowelizacji ustawy powodziowej. Wyjaśnił, że znalazł się tam omyłkowo, a nie w wyniku świadomej decyzji. O ile ustawa miała objąć jedynie zalane obszary, to brak wskaźnika parkingowego miał dotyczyć już całego kraju.