Prostowanie felg – czym jest, ile trwa i ile kosztuje

Prostowanie felg wymaga sporej wiedzy o materiale oraz znajomości obsługi specjalistycznych urządzeń. Niestety nie w każdym przypadku możliwa jest naprawa obręczy. Jak wygląda prostowanie felg? Czy renowacja, prostowanie i spawanie jest bezpieczne i opłacalne?
Prostowanie felg – jak wygląda, czym jest?
Prostowanie felg to nic innego jak wyrównanie odkształceń mechanicznych powstałych na obręczy np. wskutek nieprawidłowego wjechania na krawężnik albo w dziurę.
Najpopularniejsze uszkodzenia to:
- wgnieciony rant felgi aluminiowej lub stalowej
- bicie felgi: radialne, objawiające się odchylaniem koła w górę lub w dół albo poprzeczne, czyli odchylanie się koła na boki
- pęknięcie felgi
Odtworzenie rantu i usunięcie bicia felgi wykonuje się w procesie prostowania obręczy. Jak wygląda prostowanie felg? Modele stalowe można naprawić na zimno, przy pomocy specjalnych maszyn, w których umieszcza się uszkodzoną felgę. Następnie jest ona prostowana z użyciem tłoków hydraulicznych i specjalnych nakładek.
Felgi aluminiowe prostuje się wyłącznie na gorąco – podgrzewając obręcze, dzięki czemu nie pękną. Z kolei powierzchniowe uszkodzenia z frontu felgi usuwa się w procesie toczenia na tokarce CNC.
Natomiast drobne rysy można naprawić samodzielnie poprzez szpachlowanie, a następnie malowanie całej felgi. Pęknięcia zaś wymagają spawania.
Czy każdą felgę można naprawić?
Teoretycznie każdą felgę można poddać renowacji i naprawie. Jednak o tym, czy specjalista podejmie się tego zadania, decyduje stopień i miejsce uszkodzeń. Przy niewielkich wgnieceniach zwykle udaje się doprowadzić obręcz do pierwotnego stanu, jednak przy większych zniszczeniach raczej nie jest możliwe osiągnięcie ideału i pewne nierówności będą widoczne.
Co do zasady, jeśli odkształcenie felgi dotyczą szprych oraz ramion lub widoczne są bardzo duże pęknięcia abo rysy, to taka obręcz nie nadaje się do naprawy. Ponadto prostowanie felg, gdzie skrzywienie osi wynosi ponad 1 mm, także nie jest wskazane. Oczywiście próba naprawy powyższych uszkodzeń może się udać, jednak taki egzemplarz będzie miał zaburzony środek ciężkości, przez co może nie dać się go właściwie wyważyć.
O ile felgi stalowe są praktycznie zawsze naprawialne, to już możliwość prostowania felg aluminiowych jest uzależniona od rodzaju stopu użytego do ich wykonania. Zdarza się, że warsztaty nie biorą się za naprawę felg aluminiowych nieznanych producentów z obawy przed tym, że stopy są słabe i trudno będzie je odnowić. Wielu specjalistów odmawia też spawania felg aluminiowych, ponieważ taka obręcz jest bardziej podatna na uszkodzenia i sprzyja powstawaniu mikropęknięć.
Ile kosztuje prostowanie felg?
Cena prostowania felg zależy od kilku czynników. Ważny jest rozmiar obręczy oraz to jak bardzo jest ona pognieciona. Istotne są też lokalizacja warsztatu i doświadczenie pracowników.
Ile kosztuje prostowanie felg samochodowych aluminiowych? Przy średnicach do 16” zapłacimy przeciętnie ok. 50-75 zł. Za większe obręcze warsztat może zażądać kwoty ponad 100 zł.
Trzeba pamiętać, że często w koszt prostowania felgi nie wchodzą takie usługi jak: zdjęcie i założenie opony oraz wyważenie koła. Zwykle naprawiona felga wymaga też ponownego malowania, co jest dodatkowym wydatkiem.
Czy prostowanie felg jest bezpieczne?
Prostowanie felg jest bezpieczne, o ile przeprowadza je specjalista, który ma wiedzę oraz używa odpowiedniego sprzętu. Niestety w każdym przypadku trzeba liczyć się z pewnego rodzaju ryzykiem.
Przede wszystkim prostowana felga aluminiowa nigdy nie będzie idealnie okrągła jak oryginalna. Jest to możliwe jedynie przy drobnych wgięciach. Inną wadą prostowania felg jest utrata przez nie fabrycznej wytrzymałości. W związku z tym, że ulegają siłom dwukrotnie (podczas uszkodzenia i prostowania), zwiększa się ryzyko pęknięcia przy kolejnym zdarzeniu.
Trzeba też pamiętać, że po prostowaniu felgi bardzo ważne jest wyważenie koła, tak aby środek ciężkości znajdował się dokładnie pośrodku. Nieprawidłowe wyważenie, może powodować drgania i wibracje w kierownicy, jak i na karoserii. W efekcie odczuwalny jest spadek komfortu jazdy, a bieżnik opon nierównomiernie się zużywa.
Ile trwa prostowanie felgi?
Czas potrzebny do naprawy obręczy zależy od jej wielkości oraz stopnia uszkodzenia. Ile trwa prostowanie felg aluminiowych 16”? Średnio naprawa jednej części zajmuje ok. godziny do dwóch. Jeśli uszkodzenia są bardzo mocne, to czas może się wydłużyć nawet do trzech godzin. Przy czym trzeba pamiętać, że nie każdy warsztat zrobi nam to od ręki. W renomowanych firmach czeka się na naprawę odkształcenie felgi nawet kilka dni.
Ile kosztuje regeneracja felg?
To, ile kosztuje renowacja felg, zależy od wielu czynników. Są to m.in.: rozmiar obręczy; czy jest to felga aluminiowa, czy felga stalowa; stopień skomplikowania konstrukcji oraz niezbędnych napraw, oraz kolor, na jaki chcemy pomalować felgę. Na ostateczny koszt renowacji felg wpływa też renoma warsztatu wulkanizacyjnego oraz jego lokalizacja.
W cenie zawarte są wszystkie czynności przygotowawcze, np. pozbycie się rdzy, naprawy, usunięcie starego lakieru, oczyszczanie z zanieczyszczeń, a także malowanie. Ile kosztuje regeneracja felg aluminiowych? Ceny zaczynają się od 150 zł na obręcze do 16” i rosną wraz jej wielkością.
Klienci muszą dodatkowo zapłacić za dodatkową warstwę lakieru bezbarwnego albo za malowanie wybranym kolorem niestandardowym.
Piaskowanie felgi – cena, jak to wygląda?
Piaskowanie jest skuteczną metodą oczyszczania felg samochodowych z zanieczyszczeń, rdzy oraz starej farby. Do czyszczenia wykorzystuje się materiał ścierny tzw. ścierniwo, które wyrzucane jest z urządzenia za pomocą sprężonego powietrza lub wody wprost na obręcz.
Ścierniwem może być np. piasek kwarcowy albo szklarski, elektrokorund, szklane kulki (tzw. szkiełkowanie), stalowy śrut, garnet albo soda. Alternatywą dla piaskowania jest czyszczenie chemiczne.
Proces jest wieloetapowy i polega na:
- usunięciu starych powłok i wszelkich zanieczyszczeń
- ujednolicenie powierzchni
- nadaniu odpowiedniej chropowatości, która zapewni przyczepność farby
Dodatkowo piaskowanie pozwala pozbyć się różnych uszczerbków spowodowanych przez korozję. Po czyszczeniu niezbędne jest malowanie felg. Cena za kompleksową usługę zależy oczywiście od wielkości obręczy, wzoru, poziomu zniszczenia, materiału oraz wybranego lakieru.
Za piaskowanie felgi stalowej zapłacimy co najmniej 30 zł, a za aluminiową – ponad 50 zł. Lakierowanie to wydatek od 25 zł – cena zależy od rozmiaru felgi oraz rodzaju lakieru i wybranego koloru. Do tego należy doliczyć jeszcze koszt zdjęcia i założenia opon oraz wyważenia kół.
Duże odkształcenia felg aluminiowych – czy warto naprawiać, może warto kupić nową felgę?
Naprawa pojedynczej felgi aluminiowej nie jest ogromnym wydatkiem, ale jeśli prostowania wymaga większa liczba obręczy, może okazać się, że jest to nieopłacalne. Na pewno warto rozważyć naprawę felg aluminiowych o oryginalnych kształtach, rzadko spotykanych i jednocześnie dobrej jakości. Natomiast obręcze o popularnych wzorach, wykonanych z nieznanego stopu oraz bardzo zniszczone lepiej jest wymienić na nowe. Wyeksploatowany materiał jest bardziej podatny na uszkodzenia, a renowacja może spotęgować ryzyko.
Za wymianą felg samochodowych na nowe przemawia też, fakt, że mocnych wgnieceń nie da się idealnie wyprostować – nierówności będą zawsze widoczne. Ponadto często specjaliści odmawiają napraw felg o dużych odkształceniach.
Czy prostowanie felg stalowych jest tańsze niż prostowanie felg aluminiowych?
Cena za naprawę obręczy różni się w zależności od materiału, z jakiego zostały zrobione. Stalowe są prostsze w obróbce zatem, za usługę zapłacimy mniej. Ile kosztuje prostowanie felg aluminiowych? Cennik zaczyna się od 50-60 zł, podczas gdy za stalowe – od 40 zł.
FAQ
Prostowanie felg aluminiowych, czy warto?
Renowacja i naprawa felg aluminiowych może przywrócić im pierwotny wygląd. Warto to zrobić, jeśli prostowaniem alufelg zajmuje się profesjonalny zakład, a uszkodzona obręcz była droga i kupiona od renomowanego producenta albo zabytkowa. Niestety w przypadku uszkodzenia 3 albo 4 części naprawa może być nieopłacalna.
Czy da się wyważyć krzywe felgi?
Jest to możliwe, ale dość trudne. Aby równomiernie rozłożyć masę wokoło osi, trzeba użyć bardzo dużej liczby ciężarków. Z tego powodu, zaleca się przed wyważeniem prostowanie felg.
Jaki jest koszt piaskowania felg?
Koszt zależy od rozmiaru oraz zakładu wykonującego piaskowanie felgi. Cena waha się pomiędzy 250 a 300 zł.
Czy można jeździć na spawanych felgach?
W Polsce przepisy nie zabraniają jazdy na takich obręczach. Jednak spawanie felg aluminiowych oraz stalowych powinno być wykonane przez specjalistę, który ma wiedzę w zakresie spawania i potrafi oszacować czy naprawa jest bezpieczna dla dalszego użytkowania felgi.
Czy można jeździć z pękniętą felgą?
Nie należy jeździć z pękniętą felgą. Stwarza to zagrożenie dla kierowcy oraz innych użytkowników drogi.